Visa fullständig version : Dela med er av era erfarenheter
lasse200
2001-06-02, 10:03
Ni som va och körde på kinnekulle kanske ska skriva och berätta vad ni upplevde på banan.
Vad tyckte ni funkade bra och vad va det för svagheter som ni märkte på bilen.
Däck, bromsar, väghållning, under eller överstyrning.
Ni som har import bilar med diff, hur gick det ut genom böjarna?
Ge lite tipps så alla är förberedda för gälleråsen. Skulle vara kul om det va lite 200 or som gjorde bra ifrån sig så vi kan visa att det är en bra bil vi har......
lasse200
Bli aldrig omkörd.
lasse200
2001-06-09, 10:48
Konstigt att ni som körde inte lärde er någonting som ni vill delge oss andra
lasse200
Bli aldrig omkörd.
Lite konstigt är det, Lasse. Men vad har jag att lära dig? =)
Med en kärra i orginalskick och en novis bakom ratten så blev det bara 15 varv. Men kul var det. Ännu roligare blir det på Gelleråsen där man kan ta i lite mer.
/Thomas
Styrelsen 200 SX OGS
He he he.. ja du Lasse.. det ser inte bättre ut än att du har sådan pondus i denna klubb så att folket känner att dem inte har något o lära dig :)
Jag hade nog kännt likadant som Thomas om jag varit på Kinnekulle..
mvh
/Marcus K
Joda Lasse, jeg kan jo skrive litt, men jeg kjører S14, så jeg vet ikke hvor nyttig det er for deg. Ligger 2 videoer under media i medlemsseksjonen med 3 varv innefra min bil. Min erfaring fra Kinnekulle og norske baner er at S14 understyrer om man går for fort inn i sving, men kan tvinges til å overstyre. Men bakenden kommer da veldig kjapt og giftig (førte til at jeg snurret i TV-kurvan på Kinnekulle), men om man ikke kom altfor fort kan den hentes inn igjen, og setter seg da som oftest veldig fort og kontant igjen. I hårnålskurver behøves kraftig krengningshemmer foran og harde fjærer for å unngå at indre bakhjul spinner, har problemer med det på min selv om den er senket 30mm og krenger veldig lite. På full gass ut av hårnåler blir det fullt spinn på indre bakhjul, men diffen hjelper litt. Men diffen er vel bare på 25%, så det blir fortsatt 75% som forsvinner i løse luften... veldig irriterende... Men for å summere, så synes jeg det fungerer best å bremse tilrekkelig før sving, og så gi full spiker ut av kurven...
Bjørn Stensrud, Medlem #130
lasse200
2001-06-09, 23:14
Hej nu menade jag inte bara att jag skulle lära mig mera utan att alla skulle lära sig ett och annat. och för den delen så är jag nog inte så himmla erfaren utan är välldigt vetgirig på hur ni uppfattar era bilar.
Jag kanske har kommit väldigt långt med att förfina väghållningen på min bil. men anntaglingen är det nu som det blir svårt att hitta vad man ska göra för att det ska bli bättre. frågeställningen var mera tänkt att ge lite svar till dom som inte har kört alls eller väldigt lite på banan. mina erfarenheter är att......
1 brommsar är ett måste har inte något bra råd med original är inte bra. billigast är att prova ett par andra belägg typ blåa pagid eller röda EBR heter dom nog och ha minst 280 mm skivor.
Angående väghållning så är det i turårdning enligt vad jag har erfarit.
BYT FJÄDRAR OCH STÖTDÄMPARE TIL HÅRDARE ELLER TILL NYARE.
Byt till det som har kallats styrstag här på sidan, Får bort spårvids förändring vid broms och kurvtagning.
Grövre krängnings hämmare.
Diff.
trimm.
Spårval är mycke viktigt och det lär man sig av instruktörerna.
Sen är det bara att gasa och känna hur hornen växer under hjälmen.........
lasse200
Bli aldrig omkörd.
Ah.. tack för tippsen.. att orginal bromsar inte räcker till vet jag om.. tyvärr har jag endast orginal bromsar fortfarande men tänker ändå åka upp till Gelleråsen och prova på några varv..
/Marcus K
vBulletin® v3.8.6, Copyright ©2000-2012, Jelsoft Enterprises Ltd.