Visa fullständig version : Trimning!
perhallon
2003-02-09, 22:39
Tjena!
Jag skulle vilja veta hur man på det lättaste sättet ökar efekten i min 200sx. Tacksam för svar. /Per
<hr noshade size=1>
Edited by - perhallon on 2003-02-09 22:41:03
definera lättaste sättet? för ca 0 kr kan du höja laddtrycket... *vips* mer hästar.. *vips* motorras... [:-)]
>VäsTeRoRt - 08<
Edited by - X-B on 2003-02-09 22:49:22
Den där frågan ställde jag mig själv för ca 9 månader sen.
Då kom jag fram till:
Större avgassystem. Dock ganska dyrt.
Sen sportluftfilter av något slag. Ganska billigt.
Sen något höjt laddtryck. Gratis.
Ungefär här blev jag nervös för att hållbarheten skulle påverkas alltför kraftigt. Därför fick det även bli:
Boschpump (så att bränsleblandningen inte magrar och förbränningskammarna överhettar på fullgas).
Saab-IC: Kallare luft leder till mindre risk för spikningar, vilka kan vara farliga. Dessutom ger Saab-IC:n en klar effektökning! Hjälper säkerligen också i viss mån till för att undvika överhettning av kolvtopp+ventiler. (?)
Oljekylare: Vad man förstått av detta forum så överhettar motoroljan i en 200:a lätt, även med orginal. Om man då trimmar lite...
Dumpventil: När man höjer turbotrycket ökar påfrestningarna på turbon. Då kanske det är bra med en dumpventil för att skona den lite..
En budgetversion är ju att bara ha sportavgas, sportluftfilter samt höjt laddtryck. Frågan är om inte hållbarheten då påverkas negativt. Man bör inte köra på fullgas på motorvägen mer än korta sträckor i detta fall, i varje fall inte utan att ha en oljetempmätare.
Långt inlägg... någon som har några kommentarer?
<hr noshade size=1>S13, Medlem #329.
SirManseman
2003-02-10, 09:25
Se till att alltid köra med solen i ryggen, hemlängtan, nedförsbacke och var jävligt pissnödig...billigt å bra [:-)]
Fast ett maffigt luftfilter är inte så dyrt..och bilen låter iallfall snabbare + att du kanske klämmer ur nån mer häst..
<hr noshade size=1>Måns Nordell OGS #489
Skövde - Kungsbacka
Till salu:Kenwood 3021 4x50w, JVC 4x40w 12växlare
jag skulle gjort som så här....
9000IC=1000.- + 500.- för monteringstillbehör
luftfilter=max 1000.-
chip=1000:- jockes på annonser
bränslepump=1500.- om man väljer s2 pumpen
avgas=1000.- simons från katobak 2,5"
höjaladet= 20.- för fyra brickor
allt som allt:6020.- och du har ca 220hk
du kan oxå ta bort IC:en och köra utan med ett läggre ladd
det jag aldrig skulle snåla med är pumpen..
mitt förslag...
6000.- det är ju inte ens hälften av vad ett par fetta fälgar med däck kostar så dyrt skulle jag inte kunna kalla detta..
MVH Linus
PS: tycka till [;)]
<hr noshade size=1>200sx #469
402m.com o 201m medlem
http://www.201m.nu
http://200sx.kicks-ass.net/snowguy/
180 km/h på ett nödhjul ? de går !
snowguy.. men då menar du att t.ex. monteringstillbehör får man fixa själv till IC:n.. för ett kitt kostar mer.. och att man själv bygger Cat-back... annars lär det väl kosta mer [;-)]
<hr noshade size=1>------
>VäsTeRoRt - 08<
Jag skulle ha läst under Projekt, Tunning Styling, Trimmning av 200sx
[:-)] [:-)] [:-)]
<hr noshade size=1>
>>Team NollÅtta<<
Nån gång måste vara den första!! #414
Det lättaste sättet är att lämna bilen till något företag som trimmar den åt dig.
[:-)]
vBulletin® v3.8.6, Copyright ©2000-2012, Jelsoft Enterprises Ltd.