handdator

Visa fullständig version : Några enkla frågor(kanske), men många!

Grey
2003-03-06, 00:49
Jag har några frågor!

1. Vad sitter det för kolvar i originalt? Smidda eller "vanliga"?

2. Vid effekter över 220hk har jag förstått att man borde byta bensinpump och spridare, går det bra utan att byta om man har under dessa effekter?

3. Hur mycket laddar turbon originalt? (bar el. psi)

4. Vad gör en 200sx i toppfart med manuell resp. automat låda? (såg att automaten hade lägre slutväxel, är denna snabbare då eller?

5. Den 200sx jag funtar på att köpa påstås ha 220hk.
Den gör 0-100 på 6 sekunder utan att varva upp motorn i början(automatlåda). Kan hästkrafterna stämma eller ligger den under/över 220hk?

6. Läste nyss att det kostar multum med pengar om man ska ha över 300hk. Varför är det så, för om detta ska vara nissans bästa motor borde den ju kunna leverera mycket mer hk utan att betala multum med pengar?
(jämförbart med ford cosworth motorn?)

7. Har hört att ett vanligt fel på dessa motorer är att lagren går, hur kommer detta sig? Vet inte om man kan jämföra med andra motorer, men vanligtvis brukar det ju inte vara lagren som går titt som tätt...

8. Originalturbon, hur mycket hk räcker den för? Om man nu ska uppgradera, vilket är smidigast/rekomenderat: byte till Garret T28 eller T03b(Cosworth Sapphire orginal turbo)

9.Vad är priset på en T28 resp. T03b, begagnat och ny?

10. Vad bör vara fixat om man har 220hk?
(tex. uppställt turbotryck, till hur mycket?)

11. Är bakaxeln diffad originalt på s13?
Om inte, går det att byta till s14:ns diffade bakaxel utan större problem?

Låter jag hård så är det inte meningen! Jag försöker utvärdera motorn så gott det går så jag kan förhindra missöden i framtiden.
Tänkte slänga in en laddtrycks mätare för att se hur mycket den laddar, men tills dess kan det vara bra att veta lite bakgrunds info. [;)]

<hr noshade size=1>// Grey

draca
2003-03-06, 05:27
Jag har några frågor!

-då ska vi se om jag kan svara på några av dom iaf ^_^

1. Vad sitter det för kolvar i originalt? Smidda eller "vanliga"?

-VANLIGA! det är ingen koenigsegg vi pratar om

2. Vid effekter över 220hk har jag förstått att man borde byta bensinpump och spridare, går det bra utan att byta om man har under dessa effekter?

-akta dig från att dra upp för många hästar på bilen utan åtminstone en starkare soppapump.. fler hästar ger mer kraft men om hästarna inte får mat så dör dom ^_^ (spik spik spik)

3. Hur mycket laddar turbon originalt? (bar el. psi)

-hmm vad var det igen.. 0,5-0,6 bar? kanske nån annan ska svara på det kommer inte ihåg

4. Vad gör en 200sx i toppfart med manuell resp. automat låda? (såg att automaten hade lägre slutväxel, är denna snabbare då eller?

-i bra skick? runt 240-250 knyck, såvitt jag vet räknas dom båda till samma toppfart.. men visst skiljer det väl nån kilometer/h kanske

5. Den 200sx jag funtar på att köpa påstås ha 220hk.
Den gör 0-100 på 6 sekunder utan att varva upp motorn i början(automatlåda). Kan hästkrafterna stämma eller ligger den under/över 220hk?

-automat är alltid slött oavsett ^__^

6. Läste nyss att det kostar multum med pengar om man ska ha över 300hk. Varför är det så, för om detta ska vara nissans bästa motor borde den ju kunna leverera mycket mer hk utan att betala multum med pengar?
(jämförbart med ford cosworth motorn?)

-har inte kollat så mycket, men det handlar väl om att man måste tjacka schysst intercooler, oljekylare, smidda kolvar, ny turbo med mera, sen beror det ju på vad man kallar skitdyrt också.. går ju att plocka mindre än nya grejer om man vill.

7. Har hört att ett vanligt fel på dessa motorer är att lagren går, hur kommer detta sig? Vet inte om man kan jämföra med andra motorer, men vanligtvis brukar det ju inte vara lagren som går titt som tätt...

-hårt körda, liten oljevolym, för långt mellan oljebyten.. ev. kass kvalitet på lagren?.. nä men allvarligt beror nog på att mycket idioter kört sönder motorerna och turbon med att varva motorn när den varit kall mycket och skitit i oljebyten med mera.

8. Originalturbon, hur mycket hk räcker den för? Om man nu ska uppgradera, vilket är smidigast/rekomenderat: byte till Garret T28 eller T03b(Cosworth Sapphire orginal turbo)

-T03:an är väl starkare har jag för mig? spelar väl ingen roll iofs men den är dyrare också om jag kommer ihåg rätt

9.Vad är priset på en T28 resp. T03b, begagnat och ny?

-kolla på GIK turbo

10. Vad bör vara fixat om man har 220hk?
(tex. uppställt turbotryck, till hur mycket?)

-om det ska va riktigt bra? sportavgas, bränslepump, spridare, gik steg II chip, större IC, öppet filter, och så den obligatoriska dumpen ^_^
laddtryck runt 1.0-1.1

11. Är bakaxeln diffad originalt på s13?
Om inte, går det att byta till s14:ns diffade bakaxel utan större problem?

-nooooope ingen diff, ingen diffspärr tillgänglig.. ska finnas nån viskosdiff men den pajar fort.. och även fast det inte finns på den så är det ändå den tredje vanligaste driftbilen som finns.. *__*

<hr noshade size=1>

draca
2003-03-06, 05:28
ajdå glömde min nya slogan:

"kör så det ryker, krocka så det brinner" [:-)]

<hr noshade size=1>

snorbroms
2003-03-06, 08:04
Jag kan ju iallafall hjälpa till med att säga att orginal turbotryck på en S13 = c.a 0,7 bar och på en S14 har jag för mig att det var c.a 0,5.

<hr noshade size=1>-----------------------------
http://www.toktrimm.tk
-----------------------------

jonka200sx
2003-03-06, 08:44
Draca>> 200sx har väl ändå diff! Annars skulle bilen vara väldigt svår att köra. Diffbroms har den däremot inte.

<hr noshade size=1>Jonka lkpg

emf
2003-03-06, 11:03
jonka: när man pratar om att en bil är diffad så menar man diffbromsad... jag menar.. det är inte särskilt lätt att hitta en helt odiffad bil idag. :D

<hr noshade size=1>// Erik Forsberg stödmedlem #269

pyro
2003-03-06, 16:48
Att lagren kan gå beror på att det är en alldeles för liten oljekyl orginal.

<hr noshade size=1>

// Marcus

http://200sx.kicks-ass.net/pyro/

Grey
2003-03-06, 17:06
"Att lagren kan gå beror på att det är en alldeles för liten oljekyl orginal."

Det har jag inte tänkt på, men det kan ju stämma då dom inte har någon alls(stämmer?).
Det kanske hjälper med en oljekylare, är dessa enkla att fixa dit?
Vad är kostnaden för en oljekylare?

Adde
2003-03-06, 17:18
Oljekylen är ganska lätt att tråckla dit!
Lite knöligt att dra slangarna bra, men vill man så går det!

Kostar mellan 2500-3000 på GIK (tror jag!)

<hr noshade size=1>Allsvenskan 2003 - Nu jäääävlar - Med Gnaget mot Guldet!
http://200sx.kicks-ass.net/adde [uppdaterad 10/2-03]

pyro
2003-03-06, 17:23
Dom har en liten oljekyl orginal som e lika liten som en snusdosa, dessutom kyls den av kylarvattnet.

<hr noshade size=1>

// Marcus

http://200sx.kicks-ass.net/pyro/

Grey
2003-03-06, 17:25
Ok, kan vara idé att byta till en större då...

Någon mer som har några kommentarer på frågorna jag hade? [:)]

ThomasL
2003-03-06, 17:29
Nissans bästa motor? [:-P]

<hr noshade size=1>200SX S14 1998 till salu - http://web.200sx.nu/annonser/annons_beskrivning.asp?produkt=4520

Grey
2003-03-06, 17:36
Det stog ju så under "Om Bilarna/Motorer" ju!
[:)]

ThomasL
2003-03-06, 22:57
Skrivet av nån med S13 antar jag.

<hr noshade size=1>200SX S14 1998 till salu - http://web.200sx.nu/annonser/annons_beskrivning.asp?produkt=4520

imported_Sandell
2003-03-06, 23:50
De japanska bilarna har diffbroms som standard, kallad VLSD (Viscous Limited Slip Differential), och på endel engelska också. Det är vad jag har lyckats att luska fram iaf. De ska man tydligen kunna använda om man lyckas få tag på någon. Annars kan man ju förhoppningsvis i framtiden köpa genom Maria.

<hr noshade size=1>Medlem #16
Trimchip till S13 säljes!
Fotoalbum: http://200sx.kicks-ass.net/sandell/

draca
2003-03-07, 00:52
s13 har ingen diffbroms..
men LSD har börjat sitta på japanska bilar ja.. (låter som knark)
vete sjutton om det ska gå att byta utt differentialväxeln till en LSD klump på en s13.. går säkert, finns säkert i japan.. kostar säkert multum

<hr noshade size=1>

draca
2003-03-07, 00:54
jo just det, om du ska sätta in en oljekylare måste du plocka bort original IC och sätta in en frontmonterad, annars får det inte plats...

<hr noshade size=1>

avl
2003-03-07, 12:17
Det är inget problem att montera oljekylare utan att byta IC! Sätt den bara framför vattenkylaren!

Angående de andra frågorna:
3: 0.7-0.85 bar.
4: 220km/h på riktigt, 240-250 på mätaren.
5: Det kan stämma. 0-100 beror mycket på föraren. Med grymt bra förutsättningar (klistrad bana, manuell låda, duktig och lätt förare, lite bensin) kan man kanske klara 0-100 på 6 sek med 200hk. Med usel teknik kan det krävas uppåt 300hk. Med automat verkar det rimligt att det krävs runt 220hk. Sen är frågan hur siffran är framtagen? Att titta på hastighetsmätaren är inget bra sätt.

6: CA18DET är väl inte nissans bästa motor? Tex motorn i Skyline ska ju gå att trimma betydligt längre. Att kunna öka effekten 50% utan ras är väl rätt bra? Fast andra tillverkare kanske är bättre....

7: Körning utan olja, körning med för varm olja, körning med för mycket effekt är väl rimliga anledningar? Det har spekulerats att det kanske är vevaxeln som böjs och på så sätt sliter lagrena hårt. Man skulle ha en i titan... :-) Eller helt enkelt en grövre+nya stakar.

<hr noshade size=1>S13, Medlem #329.