Gå tillbaka   Nissan Owners Group Sweden > Teknik > "S-serien" > Felsökning

Felsökning Frågor kring fel och problem

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2017-03-27, 13:22   #1
Alexander
Member

Reg.datum: maj 2013
Bil: S13
Standard Hög/orolig tomgång?

Tjenare!

Har problem med tomgången på min S13. Vid kallstart ligger den på ~2000 rpm för att efter någon minut börja pendla mellan 500-900 och gå väldigt oroligt (låter som den har jävligt vassa kammar).

Själva problemet kommer när bilen är varm och jag börjar köra. Varje gång jag frikopplar ligger varvtalet på runt 1500-2000 rpm. Det börjar sjunka först när jag stått still i någon minut. Vad kan det vara som orsakar detta? Bilen är uppe i temp och går som den ska i övrigt.

Med vänlig hälsning,
Alexander
Alexander är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-03-29, 17:52   #2
Alexander
Member

Standard

Kan vara så att förra ägaren var en totalt tokstolle.

För det första upptäckte jag att dumpventilen sög luft så in i helvete på tomgång och för det andra upptäckte jag att tändningen var ställd käpp rätt åt helvete. Dessa två kombinerat resulterade i att den stackars bilen sluddrade, spottade, fräste och hostade på den ursäkt till tomgång som fanns.

Efter att temporärt ha tagit bort dumpventilen och ställt CASen till mitten (ögonmått, ska ställas ordentligt till 15 grader) gick bilen som en dröm, om än lite hög tomgång som förhoppningsvis kan justeras ned med tomgångsskruven.

Tack för all hjälp!
Gammal 2017-03-30, 09:37   #3
tecman
Hall of Fame Legend

tecmans avatar

Reg.datum: jan 1970
Standard

"Tack för all hjälp"
Var ingen som skrivit något. Men bra att du fått till det!
tecman är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-04-11, 15:42   #4
Alexander
Member

Standard

Visar sig att problemet inte alls är åtgärdat...

Tomgången är fortfarande väldigt orolig och ökar sakta upp till 1400 rpm när motorn är varm. Efter att ha kopplat bort tomgångsmotorn ligger tomgången stabilt på 900 rpm ett tag och för att sedan öka till 1100 rpm. Pendlar väldigt kraftigt och ibland tappar den helt och sjunker till 500 rpm för att sedan sakta klättra upp igen.

Video på hur tomgången beter sig med tomgångsmotorn urkopplad. Ingen gas alls förutom den första "blippen".

https://www.youtube.com/watch?v=aCx2v875W9M

Det jag gjort hittills:
- Läckande dumpventil borttagen, ingen dumpventil alls nu.
- Rengjort och testat AAC/IACV (tomgångsmotor)
- Testat TPS
- Sökt efter vakuumläckage utan att hitta något
- Kollat så spjället är helt stängt och att gasvajern är lagom slapp.

Senast redigerad av Alexander den 2017-04-11 klockan 15:46..
Gammal 2017-04-12, 08:25   #5
martensson
Junior Member

Reg.datum: sep 2016
Standard

Kolla tempsensor så att den funkar, ifall den spökar så vet inte motorn ifall den e varm eller kall och blandningen blir fel. Har du bredbandslambda så borde värdet hoppa rundor en del. Vad har du för styrsystem? Med tomgångsventilen urkopplad så får du mappa in ett tomgångsvärde vid stängt gasspjäll
martensson är uppkopplad nu   Svara med citat
Gammal 2017-04-12, 08:46   #6
Alexander
Member

Standard

Har en eftermonterad elfläkt kopplad till termostat, och fläkten går igång precis som den ska när motorn blir varm.

Har en bredbandslamda, men mätaren visar inga värden utan bara ett spann mellan lean, normal och rich. Efter att ha ställt tändningen till ~15 grader ligger den ganska stabilt på precis mellan lean och normal, bör kanske se över tändningen en gång till så den ligger lite mer på normal. Vad jag märkt hoppar den inte något nämnvärt dock, den gjorde innan när tändningen var käpp rätt åt helvete, men knappt något nu.

Har original box med steg 3 chip. Med original box ska man väl kunna ställa tändningen som vanligt via tomgångsskruven med tomgångsmotorn urkopplad?

Tomgången ska ju ligga ganska stabilt även med tomgångsmotorn urkopplad, så länge det inte är någon elektronik eller så som hoppar igång? Problemet återfinns både med tomgångsmotor inkopplad som urkopplad, men förstärks med tomgångsmotor inkopplad (varvtalet stiger mer då).

Ska se om jag kan kolla upp så tempsensorn fungerar som den ska.
Gammal 2017-04-12, 11:37   #7
martensson
Junior Member

Reg.datum: sep 2016
Standard

Jag menar givaren som går till styrboxen inte den som styr fläkten. Bilen brukar gå "lean" på tomgång. Att plocka ventilen och bara köra på spjället utan att rätta till i mappen tror jag inte funkar speciellt bra. Den ska feta på blandningen vid kallstart och när du då har oförändrad luftmängd "utan tomgångsmotor" så blir det nog knackigt
martensson är uppkopplad nu   Svara med citat
Gammal 2017-04-16, 19:20   #8
Alexander
Member

Standard

Citat:
Ursprungligen postat av martensson Visa inlägg
Jag menar givaren som går till styrboxen inte den som styr fläkten. Bilen brukar gå "lean" på tomgång. Att plocka ventilen och bara köra på spjället utan att rätta till i mappen tror jag inte funkar speciellt bra. Den ska feta på blandningen vid kallstart och när du då har oförändrad luftmängd "utan tomgångsmotor" så blir det nog knackigt
Var ute och skulle plocka av (vad jag tror är) tempsensor, men den var redan rundad av förra ägaren. Försökte med de verktyg jag hade för att försöka få av den, men de slutade med att den delades på mitten.. Ska fixa ordentliga verktyg för att få av den imorgon, men kan inte testa om den fungerar som den ska eller inte eftersom den inte fungerar alls nu...

Tempsensorn ser väl ut såhär och sitter ovanpå "coolant neck" eller vad man nu kallar det på svenska?

Eftersom tomgången ökar till runt 1400-1500 rpm först när motorn blir varm (så fort man ser tempmätaren röra på sig) är det fullt möjligt att tempsensorn är trasig.

När motorn är kall är tomgången som sagt fullt normal på 900 rpm.
Gammal 2017-04-17, 08:23   #9
NizmO_no1
Hall of Fame Legend

NizmO_no1s avatar

Reg.datum: sep 2007
Bil: S13 , Annan Nissan
Standard

Den sensorn går endast till tempmätaren i instrumenthuset, finns en till mer eller mindre bredvid med två stift som går till styrboxen (ska vara en gul kontakt vill jag minnas).
Daniel Ollikkala #1610 / 200sx driver
Nissan 200sx rs13 - Projekt tråd
Cherry Turbo *Pulsar Turbo ET - Cherry GL *Turbo JDM
NizmO_no1 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-04-17, 16:12   #10
Alexander
Member

Standard

Citat:
Ursprungligen postat av NizmO_no1 Visa inlägg
Den sensorn går endast till tempmätaren i instrumenthuset, finns en till mer eller mindre bredvid med två stift som går till styrboxen (ska vara en gul kontakt vill jag minnas).
Det har du helt rätt i. Har fått av båda nu och ska beställa nya. Har ni tips på var man kan hitta dessa sensorer? Är det ebay.co.uk som gäller?

Läste på Facebook för ett tag sedan att någon köpt dem på Mekonomen, men lyckas inte hitta något på deras hemsida, och de bara står och stirrar med tom, frågande blick när jag frågar i butik.

Förresten, hur många vakuumslangar finns vanligtvis på insuget? Jag har hittills lyckats hitta följande:
- En som går till laddtrycksmätare i kupén.
- En som är pluggad.
- En som går till fuelrail (BTR?).

Senast redigerad av Alexander den 2017-04-17 klockan 16:15..
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 22:03.