Gå tillbaka   Nissan Owners Group Sweden > Teknik > Övriga > Felsökning

Felsökning Frågor kring fel och problem med Nissan

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2017-01-31, 06:21   #1
chris falco
Junior Member

Reg.datum: jan 2017
Bil: Annan Nissan
Standard Nissan king cab , z24 förgasarmotorn

Hej alla !!

Innan jag sätter eld på bilf.n tänkte jag fråga er i hopp om att kanske få ordning på motorn.
Hur många gånger kan man plana en topp innan det blir så fel att man inte kan få motorn att funka korrekt ??
Jag fick motorn renoverad av firma som gör sånt , nya kolvar, nya ringar , nya vevlager , nya ventiler osv osv...ny oljepump , ny kamkedja och spännare , planad block och topp , renoverad förgasare.
Trots detta funkar inte motorn som den ska , har enorma problem med att ställa in korrekt tändning , ställs tändningen där den skall vara enligt spec så spikar motorn...låter som spikning/rassel.
Ställer man ner tändningen åt motsatt håll så upphör spikningen men då har jag ingen kraft i motorn.
Det mystiska i hela sammanhanget är att det spikar inte i dragläge eller om man motorbromsar , det låter bara när man håller gasen i ett mellanläge.
Har bytt kamkedjeset 2 gånger men det hjälpte inte .
Talade med förra ägaren och fick veta att toppen har planats 5 gånger i hans ägo...fattar det inte....enligt en förståsigpåare i ämnet kan en för många gånger planad topp orsaka dessa symptom.
jag ger snart upp..puuuhhh.....har någon nån ide ???..kanske testa en annan topp ?
chris falco är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-02-02, 23:20   #2
NizmO_no1
Hall of Fame Legend

NizmO_no1s avatar

Reg.datum: sep 2007
Bil: S13 , Annan Nissan
Standard

En topp som är för mycket planad kan orsaka massa strul, kedjan är ju anpassad för ett visst avstånd och tillslut måste det ju bli tokigt.

En äldre bil borde inte vara jättekänslig men 6 planingar blir nog rätt mycket.
Daniel Ollikkala #1610 / 200sx driver
Nissan 200sx rs13 - Projekt tråd
Cherry Turbo *Pulsar Turbo ET - Cherry GL *Turbo JDM
NizmO_no1 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-02-09, 15:25   #3
chris falco
Junior Member

Reg.datum: jan 2017
Bil: Annan Nissan
Standard z24

mmm....motorn funka bra innan jag fick topp och block planade...behövde egentligen bara en ny topp packning...men enligt verkstan så kanske det vore bra att få det gjort...innan packningsbytet..men då visste jag inte att toppen varit planad hur många gånger som helst.
Det konstigaste i hela problemet är att det inte spikar vid gaspådrag eller motorbromsning...bara när jag håller gasen i mellanläge...om det nu vore för hög komp i motorn borde det väl spikar vid pådrag...när man belastar motorn ??....
chris falco är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 21:33.