handdator

Visa fullständig version : Hastighetsmätaren hackar

Anders
2001-04-26, 09:00
Edited by - aNDerS on 2001-10-14 23:07:32

Janne
2001-04-26, 09:00
Hej på dig Roger !!

Det där gick undan att fixa !

Jag har haft fullt upp,så tyvärr har det inte blivit en enda sekund över till att besöka dig (suck).

Hade mycket gärna sett motorn ur.

Det blir nog tillfälle snart när min skall ur,måste "bara" lösa med plats och lyft.

Min koppling slirar ganska så duktigt nu med den nya Turbon ;)

I övrigt så lirar allt Kanoon bra =)

Ringer dig i morgon !

// JJ

Regionansvarig 200sx OGS ÖST

Roger200sx
2001-10-09, 00:04
Min hastighetsmätare tappar liksom kontakten med verkligheten ibland och dimper ned mot noll?! Efter en sekund så far den sedan upp igen där den borde ligga.

Är det någon som hittat felet och gjort en bra reparation av det?

Det felet kan jag kanske leva med men tyvärr så blåste jag toppackningen idag så bilen står på verkstan nu.

Det ligger en fullraceportad topp på hyllan och bara väntar på att få bli monterad.

Kanske blir det lite vassare kammar på vinterbilen också???

Ska vi ha ett vinterrace i år?

Janne
2001-10-09, 10:00
Tjenare Roger !

Så du kan inte hålla fingrarna i styr vad det gäller din Vinter 200:a =)

När det gäller mätaren så kan det ju vara ngn lätt oxiderad kabel som busar,eller kanske viren som kärvar i höljet.

Ringer dig och kommer på besök när Motorn är ur,ska bli kul !!

// JJ

Sjn
2001-10-09, 10:49
> Min hastighetsmätare tappar liksom kontakten med verkligheten ibland och dimper ned mot noll?! Efter en sekund så far den sedan upp igen där den borde ligga.

Det kan inte bero på att du råkat bromsa? :)

// Stefan

Roger200sx
2001-10-09, 13:27
Nu sitter det "fortfarande" originalbromsar på kärran och dom räcker ju inte till för liknande bromsövningar.

MickeB
2001-10-09, 13:48
Har för mig att jag läst om samma symptom tidigare. Kan vara glapp i kontakten bak på hastighetsmätaren. Plocka loss instrument panelen och kolla så att allt sitter som det skall där. Har för mig att hastighetsmätare,varvräknare, tempmätare osv är elektroniska. Har själv strul med en temp mätare som "dansar samba". Har dock ej orkat riva instrument panelen och kolla.

Blinka med blå ljusen om du vill rejsa...

Tim
2001-10-09, 14:09
Hej Roger.

Mätaren har ett foliekretskort på baksidan. Har du oxid mellan kontakterna kan det ske som du beskrivit.

Prova med lite 556 -MD40 etc, samt dra åt skruvarna lite extra.

Hjälper inte detta så är det läge att kolla givaren på växellådan. Lite spray i kontakten brukar göra susen.

Om inte detta hjälper så är det något i elöverföringen till mätaren eller någon typ av glappkontakt i själva mätaren.

`SHOGUN´ - TF&TF

Roger200sx
2001-10-09, 22:36
Hej Janne

Imorgon Onsdag eftermiddag, kväll och Torsdag så kommer jag att plocka lite med motorn.

Den hänger iallafall i motorstativet nu.

Tänkte att bilen ska rulla igen till helgen.

Du är välkommen och kolla lite om du vill?

Janne
2001-10-10, 10:41
Roger--> Jag ringer dig !!

// Janne

Johan L
2001-10-12, 01:57
Har haft samma problem, det var glapp i kretskortet.

"Varför komma tvåa när man kan vara först?"

Roger200sx
2001-10-14, 02:16
Hej Janne

Du missade showen.

Blåste toppackningen i måndags, ur med motorn, isär i småbitar, plana blocket, byt en kolv, nya lager, portad topp och insug, portad originalturbo, lite vassare kammar provkörde nu ikväll!!!

***** i gatan vad den går bra, har ju fortfarande originalintercoolern på.

Slirar på kopplingen fast lamellen och tryckplattan är i nyskick och svänghjulet nysvarvade ytor.

Kan du inte höra av dig så vi får testa lite?