handdator

Visa fullständig version : Remhjul

Anders
2001-04-26, 09:00
Senast jag bytte kamremmen så passade jag på att även byta spänn rullarna....det e nog inte fel eftersom dem trotts allt hade rullat i drygt 12000mil...

//¤¤¤ aNDerS ¤¤¤

Tim
Hej.

Antar du talar om kamremmen.

Den är gjord av speciellt gummi med armering inuti.

Kamdreven som du talar om behöver inte bytas.

På andra motortyper sitter det ibland en kamkedja (metall) och om man byter denna så byter man oftast också dreven.

I ditt fall räcker det med byte av kamremmen.

`SHOGUN´ - TF&TF

Tim
Och att Leif har en S13 som har kamrem.

`SHOGUN´ - TF&TF

David
Remhjulen slits ingenting,det är ju en mjuk rem som ligger på..

Skulle du byta något mer skulle det i så fall vara spännrullen som håller remmen uppsträckt.

När du tagit väck remmen så känner du på rullen så den inte är glapp, är den det så byt eller så kanske det går att bara pressa ut kullagret i rullen och byta det?

Sjn
För att göra allt klart har S14 kedja..

// Stefan

Leif
Thanks

Leif Magnus

89`200sx

MickeB
Säker på att man inte behöver byta drev eller så? Räcker med kamremmen?

Min kamrem har suttit på i ca 6 500mil och dreven antar jag har suttit på i 16 6000mil. Är det dags att byta dem då, eller räcker det som sagt med kamrem byte?

Är det bra till o riva kylaren för att komma åt eller hur byter man lättast?

Blinka med blå ljusen om du vill rejsa...

Figge4
Hmmm. Är detta verkligen hela sanningen?

Hur ser drivhjulen ut?

För om det är fjädrande hjul (för att få en mjuk start när det rullar igång) sitter det ofta ett antal armar ut på sidorna om dem.

Dessa armar (åtminstone när vi snackar drivhjul till kompressorer) brukar rosta sönder och gå av.

Effekten kan bli att ngt i värsta fall hamnar i klämm och att remmen tar skada, eller att fjädringen helt enkelt slutar fungera och att andra bitar då tar skada.

Ngn som vet om det sitter sådana fjädrar på drivhjulet?

Mvh / Figge

Leif
2001-10-10, 02:59
Hei

Var på verksted og hørte hva de skulle ta i betaling for 100.000 km service. Det er nå på tide å bytte register reimen.

Når reimen byttes er det normalt å skifte reim-hjul i samme sleng, men da verksted tok kontakt med nissan for pris på deler fikk de besjked om at det ikke var nødvendig å skifte reim hjulet på 200sx er dette mulig?

Takk for alle svar......

Hilsen Leif Magnus

89`mod S13