handdator

Visa fullständig version : Bi-turbo + kompressor + lustgas?????

Cörran
2001-04-26, 09:00
Fördelningslådan är ett kapitel för sig

To Slow To Rule

hybe
Om man säger att man har en Opel Calibra med dubbla turbo, kompressor och lustgas, kan man rent teoretiskt tala sanning då, eller är man bara myttoman!!!!??

I mina öron låter det iallafall lite smått konstigt!

//Hybe

hybe
nej, men han ljuger. Han är och har alltid varit mytoman. Idag när jag frågade om jag fick kolla pån..., sa han att han bara visar den för motorsportsjournalister - HA!!

Den skulle, enligt han också ha ca. 900 hk..., hur faann, med en 2 litersmotor!

Supramannen=> Jag såg Supran från filmen "fast and the furious" till salu på mobile.de, den skulle tydligen ha ca. 700hk inkl. lustgas, och han skulle ha drygt 1,5 milj kronor för den..., tror du du tar den på 1/4 majlen?

//Hybe

jrsmotor
Måste bara lägga en kommentar.....

Killen ifråga ljuger säkert, MEN det finns faktiskt en motor som har dessa delar.

Lancia byggde en Grupp B bil som aldrig kom i produktion pga att dessa monsterbilar förbjöds. (ni kommer säkert ihåg Audi sport-quattro, Lancia Integrale, Peugeot mfl)

Motorn som döptes till Triflux eller Triflow

hade insugen rakt uppifrån, avgaskanaler ut på båda sidor toppen, ett avancerat rörsystem med ventiler som styrde avgasflöden och laddluft. Kompressorn skötte laddtrycket på lågvarven som pressade genom den lilla turbon som sedan lämnade över till den stora. Om jag inte minns fel gav motorn strax över 900hk vid testkörningarna men kunde lämna dryga 1100hk !! Bromsok och fälgar var belagda med samma material som rymdfärjans värmesköld, kan hettas upp till 1300gr och går att hålla i efter 15sek, inga billiga prylar precis. Det finns ett reportage om denna bil men jag kommer inte ihåg vilken tidning och när det var.

Med vänliga hälsningar Ralph

Nyfiken???

www.jrsmotor.se

Bullsaj
Opel Calibran kommer i en 6:a också, ya know =)

Sittandes i en vinröd plast raket!

Coz
2001-10-30, 01:10
Hehe..?!, låter det inte aningens onödigt med dubbla turbos på en 2 liters 4a? =)

om dom inte är väldigt små då...

// Tobias - www.TranceAddict.com

Cörran
2001-10-30, 01:28
Kompressor och turbo? hmm, nja..=)

Lite kaka på kaka.

Men om alla delar är av små typer så kanske funkar iaf. Men det är ju DUMT!=)

To Slow To Rule

Crilleman
2001-10-30, 01:38
Låter häftigt men även för bra för att vara sant...hehe...och onödigt som sagt...

Crille i Malmö

Medlem #186 -S14 -95

Base
2001-10-30, 01:39
Finns exempel på turbo/kompressor kombinationer. Men som dom ovan sa: dubbelturbo + kompressor i praktiken låter rätt överdrivet och slöseri med cash :)

//Put em on the glass!

Base
2001-10-30, 14:01
Människor som säger sånt till en brukar jag iaf stämpla som mytomaner tills dom bevisat motsatsen. Jag har ej nån speciellt djup kunskap i området men jag undrar om det inte är ganska få som har kompetens att bygga ett sånt system som fungerar bra... Och lämnar man in det till en firma typ gik eller liknande så lär det nog kosta mer än bilen typ :)

//Put em on the glass!

Supramannen
2001-10-31, 12:41
En ljuga...

10,41/209km/h NO NOS

Sveriges snabbaste supra

Powerhouse Racing dealer

JapSpeed
2001-10-31, 16:01
Typ så här kanske...

Lilla turbon laddar genom den stora och kompressorn kör sitt eget lilla rejs. Men i praktiken så bildar detta mottryck i turborören innan dom sparkat igång riktigt. Så beroende på kompressorns storlek så kanske den laddar igenom den första turbon i kedjan.

/Pierre Edvardsson

a.k.a StreetRacer

humanizer
2001-10-31, 18:52
Allt låter totalt kaka! Och frästen är det bara att fråga honom vad han gjort för förstärkningar på bilen. Calibran är otroligt klen i sin konstruktion. Så förstärkningar i motor, låda, koppling, 4wd skulle säkert kosta ca 80 000 (minst) innan man skulle kasta in det kakpaket som han beskrev för dig.

Bengtsson
2001-10-31, 22:19
Jag har sett kraftiga båt motorer med både turbo och kompressor för att dom ska ge jämt med kraft genom hela registret,men varför ska man ha det på en bil? Men det finns ju gott om galningar, så varför inte?

Dear heavenly spirit, thanks for providing us with Ball Bearing Turbos.

Daniel L
2001-11-01, 00:09
hybe -> Furious-Supran gör "bara" låga 12'or på 402m pga stereon och allt annat tungt lull-lull...

/Daniel - Styrelseledamot 200SX OGS

JapSpeed
2001-11-01, 07:41
Fördelar lådan kostar 50.000 kr förstärkt och renoverad. De finns ju de som har gjort detta. (Alla borde väl verkar det som)

/Pierre Edvardsson

a.k.a StreetRacer

Supramannen
2001-11-01, 12:42
Hej

FF supran skulle lätt göra en låg elva men den är inte byggd för att köras med.

Är en show bil

10,41/209km/h NO NOS

Sveriges snabbaste supra

Powerhouse Racing dealer

hybe
2001-11-01, 19:54
mmmm, tyckte det var lite mesigt med alla jävla stereoanläggningar alla bilar i filmen hade..., å tv-spel.... - kör man streetrace ska det väl gå så fort som möjligt, eller(?)

//Hybe

Coz
2001-11-01, 20:03
Kör man streetrace vill man kanske ha en snygg å COOL bil oxå =).. inte bara en motor med kaross och stålbur =) så tänker jag iaf..

// Tobias - www.TranceAddict.com

hybe
2001-11-01, 20:38
en bil med bara kaross, grym motor å stålbur, är enligt min mening en ball bil...,

sen gör det ju inget om den är snygg också, det kan den ju vara iallafall!

//Hybe