handdator

Visa fullständig version : bromsarna hackar!!! (knappast extrema ABS)

Tim
2001-04-26, 09:00
Visst kan det vara det ena eller det andra. Jag tycker att du ska ta dig tid och lyfta upp bile, ta bort däcket och kolla hur det ser ut.

Det ljud du beskriver "gnissel/skrap" från bromsregionen kommer från ojämn anliggning mellan belägg och bromsskiva.

Ojämn anliggning uppstår när:

* Skivorna är sneda, spruckna pga värmeväxling.

* Bromsokens kalipper inte går tillbaka vilket leder till att bromsbelägget tiltar mot skivan.

* Bromsbelägget har släppt från den stålplatta som håller friktionsmaterialet.

Chansa inte med bromsarna utan ta dig tid att kolla igenom. Du kan lösa mycket genom att titta på delarna och känna om rörliga delar glider lätt och att fasta delar sitter fast.

`SHOGUN´ - TF&TF

Anders J
Rätt sagt!!

Chansa inte när det gäller bromsarna!

Det är det enda du har att stanna med!

Så upp med bilen så ser du säkert problemet!

Crilleman
I början så lät det ingenting men efter en liten stunds körande så lät ett skrapande ljud, men när jag tryckte lite på bromsen så försvann ljudet osv.

Något annat märkligt hände att ett litet konstigt ljud hördes i kupén. Svårt att förklara men typ ett "uummmmm" ljud hördes men när jag tryckte på bromsen så slutade det.

Kanske låter dumt men skumt är det....

Crille i Malmö

Medlem #186 -S14 -95

tomas-tc
2001-11-08, 10:00
Mina bromsar har börjat hacka, vibrera och knaka. Ett slags skrapande ljud också!

Vad är det för fel?

Det blev så igår morse på väg till jobbet. Sedan var det borta på vägen hem på kvällen.

Men nu idag i morse så var det samma sak!!!

(Det lustiga var att det var på ung samma ställe som igår.)

???

Tomas

Crilleman
2001-11-08, 11:28
hmmm, jag har samma problem, fast endast ett skrapande ljud vilket är klossarna som skall bytas.

Märkligt att det försvann under kvällen....

På vilket sätt hackar bilen, menar vi ordentligt nu?

Crille i Malmö

Medlem #186 -S14 -95

Edited by - crilleman on 2001-11-08 10:30:11

Sjn
2001-11-08, 11:32
Vibrationer är ju oftars skivorna. Skrap så skall du byta klossarna snarast eftersom du förstör skivorna annars.

Av med däck och kolla...

// Stefan

NickeH
2001-11-08, 11:41
Farsan hade samma prob med hans bil, men det var skivorna som var kassa, löste det med att svarva till skivorna lite :=).

tomas-tc
2001-11-08, 12:09
De knakar ganska så rejält. Och även om jag bara bromsar lite. Man känner i synnerhet att bromspedalen vibrerar rejält under foten.

(ja det är konstigt att det försvann igår kväll.)

får väl byta till vinterdäck och kolla bromsar i samma veva.

mvh/Tomas

Roger200sx
2001-11-08, 23:20
Kolla så att du inte har sprickor i skivorna för då kan det knacka och dunka och vibrera när du bromsar.

Skitfarligt är det också!

Jag sprängde en skiva förra sommaren som slog sönder framhjul, fjäderben, bärarm och bromsok.

Det obehagliga var att bromsslangen slets av och bromstrycket försvann så jag hade inga bromsar alls, bara ett låst vänster framhjul som det blev punka på när fälgen sprängdes.

Base
2001-11-09, 07:12
Är det här man lägger in sina vad?

I så fall satsar jag på metall mot metall och snea skivor :))

//Put em on the glass!

tomas-tc
2001-11-09, 09:40
Okej.

Det försvann under ca: 15 minuter på väg till jobbet idag för att sedan komma tillbaka igen.

Hur kan det försvinna helt under en tid???

Ibland så låter det som en fjäder som spänns åt och släpps samtidigt som vibrationerna i gaspedalen. Skumt. Det kan inte ha att göra något med att ABS-system som fått spader?

Anders J
2001-11-09, 11:12
Låter för mig som det är ABS:en som spökar!

Base
2001-11-09, 13:33
Sant.

Skulle det varit skivor/klossar skulle det inte hållt på och strulat sen varit bra sen strulat så att säga.

//Put em on the glass!

MusH
2001-11-10, 07:38
Kan Det inte vara så att du bromsar lungt den sträckan det försvinner och då blir den snabbt kall om du rullar. För när den blir varm kan den ju lätt slå sig och dyl. Min broms höger fram börjar raspa när man t.ex. rejsar mot en Porche 911 och måste bromsa in från 190-90 snabbt, inte för att jag provat =)

-----------------------

Turbo är !Aldrig! fel !

Hansson
2001-11-12, 15:08
Kanske är oket som hänger sig så att det ligger på och lossnar lite då och då??