handdator

Visa fullständig version : Orig.pump vs Boschpump

Cörran
2001-04-26, 09:00
Nissan är...om vi ska säga det milt. DUMMA I HUVÈ när det gäller att sätta priser på reserv-delar.

To Slow To Rule

hybe
ej orginal=pirat

jag kollade drivknutar på mekonomen, vilket dom inte hade - surt!

//Hybe

Oak
Menar du att mekonomen säljer piratdelar??

Det är väl inte riktigt sant...

200SX OGS Medlem #195

"Att köra framhjulsdrivet är som att bli bogserad"

tomas-tc
Jag fick ett pris på en originalpump på 3025:- av en verkstad. Hur kan den vara så mycket dyrare en den kraftigare Boschpumpen som dessutom skall vara bättre för 200´an.

kan det stämma???

Tomas

Roger200sx
2001-11-15, 16:34
Originalpriser och originaldelar...

Ja, man kan bli förvånad ibland.

Jag bytte hjullager bak på min bil, beställde först på Mekonomen problem med leveransen dag efter dag så jag tänkte att jag får väl ta lite dyrare originallager då.

Lite förvånande när piratlagerna kostade ca 1900kr och original ca 1100kr och leverans dagen efter.

Kolla alltid både original och pirat innan ni köper dyrare reservdelar!

Och vad det gäller pumpen så är det väl inte så mkt att tveka över, välj rätt:)

DeMeer
2001-11-15, 23:28
Typ Brembo bromsar, inte orginal men definitivt bättre :)

Sitter förresten orginal på en hel del kul bilar. Knepigt det där

/Niklas, Ordf 200SX OGS

Roger200sx
2001-11-16, 00:04
Jo, jag skrev pirat och då menade jag alltså icke original som betyder att delen inte sålts av märkeshandlare med märkets reservdelsnummer.

Sen är det ju så att många/alla bilfabrikanter köper många delar till bilen dom bygger från underleverantörer runt om i världen.

Tex. lager, packningar, tätningar, hjul, däck, bromsledningar, bromsok, bromsbelägg, bromsskivor, tändstift, tändsystem, generator, kablage, glödlampor, oljefilter...

Ja, listan kan göras hur lång som helst.

Dessa underleverantörer levererar sina delar till många olika bilfabrikanter/märken och naturligtvis till stora inköpare/kunder som säljer exakt samma delar till tillbehörskedjor som oftast kan sälja delarna till lägre priser.

Förr i tiden var det ofta/ibland andra och tredje sortering på på vad som såldes till lägre priser i dessa butikskedjor.

Nuförtiden är det exakt eller ungefär samma delar/kvalitet med några få undantag.

Det står bara inte originalreservdelsnummer och är då inte "godkänt/kontrollerat" av bilmärket och då kallar iallafall jag det för piratdelar. Det betyder inte att jag menar att det är sämre delar, bara inte original...

Det här har förståss bilmärkashandlarna märkt för dom är ju inte dumma utan dom har då sänkt priserna kraftigt på bla slitagedelar som byts ofta.

Ibland slår detta väldigt kontstigt som tex på bakre hjullager till S13.