handdator

Visa fullständig version : Pontus 200sx s14.

PontusA
2012-05-07, 18:29
Ja här har ni då "skönheten".
http://forumbilder.se/images/26201261502PMe3ae.jpg

Som ni ser är det förtillfället inte mycket för världen, precis som jag vill ha det.
Slipper man känna ångest över att sätta kapen i en bil med fin lack etc.

Planerna är då nu att förflytta den till nya garaget som jag får till helgen.
Riva ner den till bara grunden så man kan börja.

Fullbur finns färdigmonterad, men finns inga bältesfästen eller skenor för stolar mm. Så det är plan ett, att göra klart insidan så man kan lackera det.

Grundplanen för bilen är att bygga en driftbil från grunden och lära mig en hel del på vägen!

Sen försöka lösa besiktningsproblemen då det gäller buren. Men frågan är hur mycket som måste göras om för att få igen den som ombyggt fordon?

Aja, allt för denna gång.

Jakkan
2012-05-08, 08:35
Sen försöka lösa besiktningsproblemen då det gäller buren. Men frågan är hur mycket som måste göras om för att få igen den som ombyggt fordon?

Byte av motor, låda, diff. Större bromsar och byte av bromscylinder.

Men bäst är ju å ringa nån från SFRO och fråga vad minimum kravet är för ombyggt om du exempelvis inte vill byta motor

PontusA
2012-05-08, 16:50
Tack för lite info, ska ringa dom imorn.

Mvh.

PontusA
2012-05-09, 20:51
Har nu snackat med transportstyrelsen och sfro.
Trans sa att enda som fanns var nån rallybesiktning?
Sen sa sfro att jag måste byta motor för att få igenom den som ombyggd, känns piss då man inte vill byta motorn.

Självklart var besiktningen stängd då jag skulle dit åh snacka med dom..

Så det verkar som att enda utvägen är att få tag i papper på en annan s14 som har skyddsbur inreggad redan.
Vet ni av nån som kört åt helvete med sin s14 åh kanske vill sälja pappren är det bara att hojta!

DeadNation
2012-05-10, 13:25
Det ska inte vara några problem att regga med bur. Om buren är byggd efter sfros specificationer, samt att bilen inte är helbilsgodkänd.

doktorn
2012-05-10, 14:26
Det är väl just det senare som är problemet... ett problem som jag delar :-/ Dock inte satt mig in i detta och undersökt omvägarna. Ombyggt fordon för att ha bur i bilen känns ju inte riktigt på banan.

PontusA
2012-05-10, 14:42
Som sagt så är min bil helbilsgodkänd.
Så det är där de skiter sig rejält, bara Bilprovningen kan sluta strejka så ska jag dit åh snacka med en tekniker.

Men är det som det verkar så äre bara att få tag i papper från en s14 som inte har helbilsgodkännande eller redan är besiktad med bur.

För håller med dig, köra ombyggt fordon är för mycket arbete bara för att få rulla på gatan.:/

Jakkan
2012-05-10, 20:57
Vad säger SFRO om amatörbyggt fordon då?

PontusA
2012-05-10, 21:00
Det nämde han aldrig nåt om...
Gubben verkade vara lite anti att jag skulle köra en "banbil" på gatan.
Han bara förespråkade alla risker om man kör en sån värstigbil...

Så ska försöka få tag i nån vettigare människa nästa gång.

Jakkan
2012-05-10, 21:01
finns ju flera olika hos SFRO du kan ringa till, jag fråga 2st med samma frågor ang mitt ombyggda fordons projekt

PontusA
2012-05-10, 21:02
Jo jag ska testa åh ringa nån annan, tog först bara han som låg närmast, i östersund.
Men ska se om man hittar nån annan.

PontusA
2012-05-10, 21:19
Vad jag kunnat läsa så är amatörbyggt fordon ännu värre än ombyggt.
Då måste jag bygga om hela chassit, dvs kapa ur golv åh balkar och bygga en bur som är fulltbärande av karossen.

thd
2012-05-28, 14:25
Det är absolut inga problem. bara montera i buren bort med baksäte och åka in på sbp och regga den med bur och 1 passagerare.då jag själv gjort de så vet jag att dei inte är några problem och sbp bryr sig inte om buren är godkänd eller ej eller hur den sitter fast så länge du har vadering på ställen där du kan slå i huvudet.

PontusA
2012-05-29, 10:39
Detta gjorde du med en bil som har helbilsgodkännande?
Nyligen? För dom ändra lagen bara för nåt år sen som jag förstått det.