Sidan 1 av 3 123 SistaSista
Resultat 1 till 10 av 22

Ämne: Skillnaden i praktiken mellan en riktig diffbroms och en visco

Member shoguns avatar
    Reg.datum
    Jan 1970
    Bil
    S13, Annan

Standard Skillnaden i praktiken mellan en riktig diffbroms och en visco

Kolla på S13 i början av filmen, inga problem att hålla in nosen när han gör donuts.

Jämför sedan med S14 när han försöker ge sig på samma sak, nosen sticker iväg mera rakt och cirklarna blir större och större.

Det gör mycket gott för bilens vägegenskaper att ha en bra diffbroms.

http://uk.youtube.com/watch?v=Gz6Lwk...elated&search=

Hall of Fame Legend NizmO_no1s avatar
    Reg.datum
    Sep 2007
    Bil
    S13, Annan Nissan

Standard

Kollar man på den filmen kan man känna att det är värt att investera i en riktigt 1.5 lsd istället för en s14 diff, nu ser det ju iof ut som att s14 är ganska mjuk i fjädringen och att föraren inte är i samma klass som han i s13 men är säkert skillnad ändå?

Member doktorns avatar
    Reg.datum
    Jan 1970
    Bil
    S13, S14a

Standard

Skulle säga att skillanden inte skulle synts om förarna bytt bilar. Det känns lite som förarna är som natt och dag..

Senior Member Hagas avatar
    Reg.datum
    Jan 1970
    Bil
    S13

Standard

Håller faktiskt med, s14 killen hade ju noll koll.
    Samuel Haga | *| Nissan 200sx S14a
    10sec s14 med 578whp

Member shoguns avatar
    Reg.datum
    Jan 1970
    Bil
    S13, Annan

Standard

Ja, inte är föraren speciellt duktig. Det syns.
    Kolla dock lite noggrannare på hur S14 uppför sig vid ingången i cirklarna. Bilen styr ut i vida cirklar och vägrar styra in ordentligt. Detta uppstår eftersom ena bakhjulet slippar för mycket (för klen diffbroms).

Med S13 föraren i S14 hade säkert körningen förbättrats men faktum kvarstår; med dålig diffbromsverkan blir cirklarna vidare och vidare (spiralformade) när man ska göra donuts.

Vid bankörning märks detta också. Med en bra diffbroms går det att gasa på redan tidigt i kurvorna. Bilen går med konsekvent i den riktning du vill.

Junior Member
    Reg.datum
    Jan 1970
    Bil
    S13

Standard

snubben i s13 kör klart mycket bättre.. men som sagt
    så hade det nog inte hjälpt om dom hade bytt bilar, s14 verkar nästan spinna
    lite väl mycket innerhjul

Senior Member Hagas avatar
    Reg.datum
    Jan 1970
    Bil
    S13

Standard

Killen är sämst på köra, alternativt är han sämst plus att diffen är dyngslut för så där ska inte bilen bete sig om allt står rätt till. Jag har inga problem att spinna tighta ringar med min standard s14 diff som gått 10k mil. Jag har dock kompisar som har har/haft dåliga s14 diffar som fungerat ungefär lika bra som killen i filmen är bra på köra.

Men det är klart, en "riktigt" 1,5/2 vägs diff är ju såklart bättre.
    Samuel Haga | *| Nissan 200sx S14a
    10sec s14 med 578whp

Senior Member shirrus avatar
    Reg.datum
    Oct 2007
    Bil
    S13, S14a

Standard

jag är säkert en av kompisarna samuel menade, jag hade en s14 med visko broms den var inte bra, när jag installerade min 1.5way kaaz diff blev skillnad otroligt stor, har en kompis i en vit s14 efter han bytte till sin nismo 1.5way trots han kör på mjukasteinställningen är skillnaden massiv.

Senior Member
    Reg.datum
    Jan 1970
    Bil
    S13

Standard

Jag håller med Shirru. Har provkört Brorsans S14 och den diffen är självklart mycket bättre än en öppen diff. Men den är fortfarande LÅNGT ifrån min KAAZ 2-vägs.

Member
    Reg.datum
    Jan 1970
    Bil
    S13, S14a

Standard

Citat Ursprungligen postat av shirru Visa inlägg
    jag är säkert en av kompisarna samuel menade, jag hade en s14 med visko broms den var inte bra, när jag installerade min 1.5way kaaz diff blev skillnad otroligt stor, har en kompis i en vit s14 efter han bytte till sin nismo 1.5way trots han kör på mjukasteinställningen är skillnaden massiv.
    Håller med, det blev grym skillnad med den nya diffen, går inte att jämföra

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •