Sidan 1 av 8 123 ... SistaSista
Resultat 1 till 10 av 75

Ämne: 200sx s14 Finland "rustas upp"

Member
    Reg.datum
    Feb 2008
    Bil
    S13

Standard 200sx s14 Finland "rustas upp"

Införskaffade mig en 200sx s14 -96 i somras, körde med den hela sommaren som den var förutom att jag byte dämpare till D2 coilovers. När jag började granska bilen noggrannare upptäckte jag att bilen hade en heldel rost under sig, så nu väntar en grundrenovering av underredet samt motor rummet.
    Det här kommer att bli en liten "frågar man inget får man ingenting veta" tråd, för jag har aldrig skruvat med motorer för men nu skall SR20DET ut ur bilen för att kunna göra jobbet grundlig för en bra grund för kommande projekt.

Kan någon schyst person förklar för mig vad följande delar har för uppgift samt lite hur dom funkar "dom som är in ringade på tredje bilden". Hur skall jag gå till väga när jag skall ta bort kylaren?

Har även satt med lite bilder hur jag har gått till väga såhär långt, kommer mera imorgon.
    Bifogade bilder Bifogade bilder

Member
    Reg.datum
    Feb 2008
    Bil
    S13

Standard

Nu har skärmkantarna, luft filter boxen och intercoolern åkt av.

Member doktorns avatar
    Reg.datum
    Jan 1970
    Bil
    S13, S14a

Standard

1. Kolkanister - Agerar "buffert" och samlar upp ångor från bensintanken. Töms sedan genom att gaserna dras in i plenumet vid körning. Motverkar bensinlukt i garaget ;-)

2. Dumpventil

3. Laddtrycksstyrning. Pyser ut lite tryck för att ge högre laddtryck på 3, 4, 5:ans växel.

Member
    Reg.datum
    Feb 2008
    Bil
    S13

Standard

Tack för svaret doktorn
    Vatten kylaren är nu bort tagen samt kolkanistern. Har nu kört fast lite, sökt här på forumet men inte hittat riktigt svaret på vad jag söker. Skall ta bort ABS men nu undrar jag lite hur jag skall gå till väga är det bara att börja skruva och låta broms vätskan rinna ut och sen när man monterar tillbaka det så fyller man bare på med ny broms vätska och luftar bromsarna?
    Är det vätska i alla dom där rören som går från själva abs?
    Är det någonting skilt man bör tänka på så man får tillbaka det sen och att det fungerar också efter åt?

Member doktorns avatar
    Reg.datum
    Jan 1970
    Bil
    S13, S14a

Standard

Jag hade skrivit ett längre svar som av någon anledning inte "fastnade" här på forumet, och jag orkade inte skriva om det...

Många tar bort kolkanistern, men jag tänker låta min sitta kvar. Eventuellt flytta över den till andra sidan. Dess funktion eller ej må vara diskuterad, men eftersom den skall ta upp bensinångor och jag inte är så förtjust i bensinlukt i garaget, så låter jag den sitta.

Vad gäller laddtrycksstyrningen tycker jag du tar bort den helt om du skall köra med pysventil eller eftermarknads elektronisk styrning. Själv kör jag med HKS EVC IV vilken man kan hitta billigt på eBay.

Och just det... original dumpventil läcker "by design". Skruvar du isär den kommer du se att det är ett hål rakt igenom den. Sätt igen detta med platsic padding, skruv eller vad skit du nu har liggandes i garaget.
    Senast redigerat av doktorn den 2008-02-09 klockan 22:14.

Member
    Reg.datum
    Feb 2008
    Bil
    S13

Standard

Tack för mera information, men jag tror det har blivit ett litet missförstånd. Jag skall inte plocka bort någonting, skall bara plocka motor rummet ränt för att kunna putsa upp det ordentligt.
    Ingen som har svar på min ABS fråga?

Member
    Reg.datum
    Feb 2008
    Bil
    S13

Standard

Ikväll åkte AC kylaren av tog också bort motorhuvs låset.
    Att tänka på när man tar bort AC är att det är bra att ha på ett bra mun skydd samt gummi handskar. Jag vet inte hur det är i Sverige men i Finland behöver man i alla fal inte ta till vara på gasen enligt lagg.

Member
    Reg.datum
    Feb 2008
    Bil
    S13

Standard

Glömde att lägga med i föregående inlägg, varför är kontakten ur på bild ett. På den andra bilden vad är det i dom olika behållarna, är det styrservo i ettan, broms vätska i tvåan och vad är det i trean. Tänkte att det är bäst att fråga så jag har det på det klara.

Member doktorns avatar
    Reg.datum
    Jan 1970
    Bil
    S13, S14a

Standard

Kontakt ur? givare pajat kanske? Prova att koppla in och se vad som händer på instrumentpaneken.

Behållaren = Master clutch cylinder. Dvs, hydraulvätskan för kopplingen. På andra sidan torpedväggen sitter just där...tadaa... kopplingspedalen.

Member
    Reg.datum
    Feb 2008
    Bil
    S13

Standard

Ikväll åkte en del av ABS och servo bort men resten åker av först när motorn är ur. Nu kommer det mera frågor, har mina aningar om vad det är men för att vara på den säkra sidan och få reda på lite hur delarna fungerar så frågar jag. Vad är det där som är in ringat på bilderna?

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •