Sidan 3 av 5 FörstaFörsta 12345 SistaSista
Resultat 21 till 30 av 45

Ämne: Beat's Nissan 200sx s13 extrem

Senior Member
    Reg.datum
    Sep 2007
    Bil
    S13

Standard

Går de att få lådan med nästan samma utväxling som original? För ja skulle gärna ha kvar den utväxlingen ja har nu, möjligtvis 10kmh snabbare på växlarna
    Men 1:0 på 4:an iaf.

för min bil gör redan 300kmh+ på 5:an o snabbare än de behövs ju inte direkt.
    Ond Nisse s13 - garaget.org/mobne - facebook.com/OndNisse
    Västmanlands Palltjänst | StreetPerformance.se | Bakaxel.se | Dalhems | BVS.se

Standard

Dom utväxlingarna som är är gjorda för t.ex banbruk osv då ettan är kort och dom andra är lite längre. Sånt är även bra i rakt-fram-köra då du inte vill ligga på ettan för den är ju verkligen värdelös. Dock så är det som jag skrev, att utväxlingarna kan ändras 13% både mer och mindre beroende på önskemål. Så jämnför den utväxlingen jag skrev ner, kontra orginal s13 så kan du ju räkna lite på det?
    William Holming
    Nissan 200sx s13
    http://www.garaget.org/?car=14152

Standard

Citat Ursprungligen postat av Mobne Visa inlägg
    Går de att få lådan med nästan samma utväxling som original? För ja skulle gärna ha kvar den utväxlingen ja har nu, möjligtvis 10kmh snabbare på växlarna
    Men 1:0 på 4:an iaf.

för min bil gör redan 300kmh+ på 5:an o snabbare än de behövs ju inte direkt.
    Var och kikade på lådan idag för första gången

Sen så snackade vi om utväxlingen osv. Ang det så är 1an, 2an samma, fast 3an, 4an, 5an är tätare för att inte tappa något. Sen så om man vill ha det ännu mindre så är det bara en konstnadsfråga, men de kan även göra om slutväxeln ifall man vill ändra på det hela (pinjon + kronhjul). Då är det bara att hojta till, så ska man skaka fram CNC-frästa drev i härdat stål.

När det kommer till växling så är det vid varvstoppet man växlar, d.v.s där max-effekten ligger, så sjunker man ner till max-vrid, och sen jaga upp till max-effekt igen och sen växla igen. Så håller man på så där, och släpper aldrig gasen och använder heller inte kopplingen.
    Otroligt effektivt för de som letar lägre tider på 402m, men även för de som driftar och kör bana. Speciellt för dom, och jag, som kör 1.8L då vi har lite att jaga med en stor turbo när vi växlar.

Har nu fått ett pris på lådorna, vilket jag inte tyckte var så farligt för en riktig dog. Tillverkningskostnaderna för en drevsats ligger på 26 500kr. Sen vill ju man ha lite för jobbet också, så då är priset nu satt på 30 000kr/lådan.
    Det man då gör när man har bestämt sig att man vill lägga dom pengarna på lådan, så tar man med sig en vanlig låda som inte ska vara trasig. Lådan åker iväg och bryts isär, drevsatsen sätts i, och en ny REDLINE växellådsolja sätts in (orginal volym i en s13-låda är 2.4L olja. Nu hälls det i 3.2L för att oljan är som en smoothie, den sätter sig på väggar osv, sjukt bra). Oljan ingår i det hela, inklusive pulverlack. Sen så när man hämtar den så är det bara att sätta upp och köra in den.

Just nu så finns det en drevsats som bara ligger som dom gjorde på samma gång. Så ifall någon vill ha en låda precis nu, så går det att fixa på någon vecka.

Så ligger det till. Så nu finns all fakta ute på bordet, och de som är intresserade får gärna PMa mig så ska jag ta fram ett datum då leveransen kan vara klar på lådorna.

MVH
    William Holming
    Nissan 200sx s13

Senior Member THRs avatar
    Reg.datum
    Sep 2007
    Bil
    S13, Annan

Standard

Härligt Wille. Bra jobbat..
    Patrik "Helix" Johansson #414
    THR Nissan 240sx
    Projekt tråd om vårat bygge...

Standard

Tack Patrik! Den är riktigt grym

För er som är intresserade hur det ser ut i praktiken vid växling av en riktig dogbox så ser det ut på detta vis: http://www.youtube.com/watch?v=asFwDpLe1xo

Se och njut!
    William Holming
    Nissan 200sx s13

Standard

du ja tror du skrivigt lite fel i utväxlingen på lådan..
    med s13 org utv i bakaxeln och man varvar 8500 med 225*40*18" så får jag isf teoretisk toppfart på 509 km/h =D

och org utv i s13 lådan är
    1:an 3,592
    2:an 2,057
    3:an 1,361
    4:an 1,000
    5:an 0,821

jämfört med dgb
    1an - 2.18
    2an - 1.318
    3an - 0.866
    4an - 0.666
    5an - 0.512

villket betyder att man i princip skulle starta på 2an med dgb när man petar i ettan :P

så ja tror att nått inte stämmer =D
    lr e ja helt ute o cyklar?

Senior Member
    Reg.datum
    Sep 2007
    Bil
    S13

Standard

Reagerade på detta med när ja kolla utväxlingarna.

Helst skulle ja vilja ha exakt samam utväxling som ja har nu då den är rätt perfekt för mig
    Ond Nisse s13 - garaget.org/mobne - facebook.com/OndNisse
    Västmanlands Palltjänst | StreetPerformance.se | Bakaxel.se | Dalhems | BVS.se

Standard

Citat Ursprungligen postat av Prylers Visa inlägg
    du ja tror du skrivigt lite fel i utväxlingen på lådan..
    med s13 org utv i bakaxeln och man varvar 8500 med 225*40*18" så får jag isf teoretisk toppfart på 509 km/h =D

och org utv i s13 lådan är
    1:an 3,592
    2:an 2,057
    3:an 1,361
    4:an 1,000
    5:an 0,821

jämfört med dgb
    1an - 2.18
    2an - 1.318
    3an - 0.866
    4an - 0.666
    5an - 0.512

villket betyder att man i princip skulle starta på 2an med dgb när man petar i ettan :P

så ja tror att nått inte stämmer =D
    lr e ja helt ute o cyklar?
    Tror inte alls att dogbox-specen är fel då mannen som har tillverkat allt själv har angivit dem. Och saken är den att det är ju exakt uträknat. Sen så har jag förmodligen kikat en hel del på orginalprylarna.... Och saken är den att det han sa till mig var:
    "1an, 2an är ungefär lika, 3an, 4an och 5an är tätare då de var riktigt ute och cyklade med tanke på att det är en turbobil."
    Något i den formen sa han. Och eftersom dessa nissar tillverkar lådor till folk som kör rally på extrem nivå så tror jag inte de skulle tillverka en drevsats som går upp på de hastigheterna, så det måste isånnafall vara du som har räknat fel tyvärr. Men jag kan absolut efterkolla om det är så. Men jag har svårt att tro att det han skrev till mig inte stämmer.

Citat Ursprungligen postat av Mobne Visa inlägg
    Reagerade på detta med när ja kolla utväxlingarna.

Helst skulle ja vilja ha exakt samam utväxling som ja har nu då den är rätt perfekt för mig
    Det går ju att fixa, men som jag skrev ovan så är de nästan lika så som han sa. Jag kan dubbelkolla. Men att 3an, 4an och 5an är tätare gör ju inte saken sämre. Sen så sitter det nållager i, så lådan ska reagera snabbare än vanligt rakskuret iaf. Vilket är riktigt positivt.
    Men ifall du inte är nöjd med utväxlingen så kan ju den ändras med 13% max åt både mer eller mindre. Mer än så går inte att göra. Det man då får göra är att ändra slutväxlingen ifall man nu vill gå extrem. Och det går även att tillverka nya pinjon-drev och nya kransar. Dock mot efterfrågan.
    Men då krävs det även att man är helt bestämd med att man vill ha en och betalning sker i förhand innan en speciell låda görs. Då får man även lämna in den lådan man har och den får inte vara trasig.
    Sen så tillverkas allt, och det bästa är ju ifall så många som möjligt kommer på samma gång så de sätter ingång med alla på en gång. Då går det absolut mycket fortare.

Sen så för den intresserade så ligger det en helt ny drevsats och ruvar på en ny ägare!

MVH
    William Holming
    Nissan 200sx s13

Standard

Citat Ursprungligen postat av Beat Visa inlägg
    Tror inte alls att dogbox-specen är fel då mannen som har tillverkat allt själv har angivit dem. Och saken är den att det är ju exakt uträknat. Sen så har jag förmodligen kikat en hel del på orginalprylarna.... Och saken är den att det han sa till mig var:
    "1an, 2an är ungefär lika, 3an, 4an och 5an är tätare då de var riktigt ute och cyklade med tanke på att det är en turbobil."
    Något i den formen sa han. Och eftersom dessa nissar tillverkar lådor till folk som kör rally på extrem nivå så tror jag inte de skulle tillverka en drevsats som går upp på de hastigheterna, så det måste isånnafall vara du som har räknat fel tyvärr. Men jag kan absolut efterkolla om det är så. Men jag har svårt att tro att det han skrev till mig inte stämmer.
    men 2an i org lådan har ju nästan samma utv som 1an i dogbox lådan
    de kan vel nte stämma? då skulle man ju få slira massa koppling varje gång man ska iväg o ja räkna 2gg och på org lådan stämde de 300 nånting.

5an org e ju nästan som 3an i dogboxlådan så då kulle man toppa nästan 300 på 3an

så du borde nog kolla up dedära

ska ha en låda oxå föresten :P
    vad blir leverans tiden på ca? kan man ta de närsomhellst i vinter lr ska alla beställas på en gång?

Standard

Citat Ursprungligen postat av Prylers Visa inlägg
    men 2an i org lådan har ju nästan samma utv som 1an i dogbox lådan
    de kan vel nte stämma? då skulle man ju få slira massa koppling varje gång man ska iväg o ja räkna 2gg och på org lådan stämde de 300 nånting.

5an org e ju nästan som 3an i dogboxlådan så då kulle man toppa nästan 300 på 3an

så du borde nog kolla up dedära

ska ha en låda oxå föresten :P
    vad blir leverans tiden på ca? kan man ta de närsomhellst i vinter lr ska alla beställas på en gång?
    Kan hålla med om att det låter konstigt! Ska dubbelkolla saken nästa vecka.

Leveranstiden bestämmer enbart hur många som vill ha. Men just nu så ligger det en drevsats redo för den som vill ha. Och då snackar vi nog någon vecka skulle jag gissa på.
    Det jag vill är att alla som vill beställa, ska få sina lådor i mitten av vintern. Så alla hinner med allt dom vill och att de inte kommer sent på senvintern vilket skulle vara trist, så står folk växellådslösa vilket skulle suga enligt mig.

Så jag ska försöka skaka fram något vettigt. Men som sagt, det ligger en drevsats redo, sen så är det bara för alla som vill ha att antingen skriva eller PMa, vet inte helt hur man ska kunna lösa annonseringen om lådan på denna sida då jag inte är ett företag och vill bara att folk ska ha roliga lådor..
    William Holming
    Nissan 200sx s13

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •