Sidan 1 av 3 123 SistaSista
Resultat 1 till 10 av 28

Ämne: Någon som tänker svänga på JapMeet?

Member Lurkbloms avatar
    Reg.datum
    Sep 2007
    Bil
    S13

Standard Någon som tänker svänga på JapMeet?

Hej hej hallå i rattlåsträsket!

Jag tänkte göra som vanligt och sticka ut hakan lite.
    Har sett en hel del balla kärror växa fram senaste året och några har i alla fall gått så långt som att dom skrivit att dom bygger för att svänga eller tänker satsa på bana o.s.v.
    Jag är ju själv riktigt insnöad på sånna där krokiga dragstrippar som typ heter Mantorp, Gelleråsen, Ringen m.fl. och försöker hela tiden pusha inför typ SuperStage och bankörningar. Mycket för att det är kul och mycket för att min ytterst personliga åsikt är att det är en mer komplett måtstock på bil och förare än att hålla full patte en sträcka som är inte längre än bort till korvmojjen.... Dessutom tror jag (återigen min åsikt) att det är en liten smula lärorikt att känna en bil riktigt på gränsen i några varv utan möte, barnvagnar eller en LSD trippad ekorrfamilj som skall på släktträff.
    Därför tänkte jag starta denna tråden lite snällt som en liten uppmaning för alla er nyfikna där ute som bara testat lite eller kanske inte alls tagit ett enda varv på bana hittills och trigga er att göra det nu! På JapMeet 2008 kommer det finnas så galet mycket tid att prova på och känna sin bil på pulsen på ett sätt som inte inte ens kan fantisera om ens på en öde parkering mitt i natten. Oavsett hur tom den må vara. Jag vill se i varenda maskinellt duglig bil med säkert chassie ge sig ut och åtminstonne prova några rundor. Vem vet... det kanske känns lika självklart och urbota kul som det gjorde för mig för ca 9 år sen...
    Oavsett om man har 169 sletna pållar redo för slakt eller 600 nyfriserade så är det i stort sett lika kul för den glade amatören att kajka runt på banan. Det roligaste man kan göra i en bil vare sig man har brallorna på eller ej!

Jag har samma avsikt som jag hade i höstas på Emmaboda. Jag skall köra till helgen är slut eller något går sönder. I höstas gick något sönder..... något så ovidkommande som en motorkudde tog höstlov och kastade motor och låda ca 30 grader sidled men va fasen....

Bla bla bla bla bla.....

Jag kommer återkomma med lite mer hets snart och om allt går som jag hoppas med samtalen med JapMeet Crew, även ett erbjudande och kanske tillochmed... en "tävling" där man kan vinna ett åtråvärt årligt pris från LurkTech Engineerings "Våga Vrida Ratten"-stiftelse...... sug på den ni!

Peace!
    Niclas Törnblom #97
    Solutions by LurkTech Engineering , Sveriges snabbast svängande 200SX?, SS@1.24.60

Member sirfalks avatar
    Reg.datum
    Jan 1970
    Bil
    S13, Annan

Standard

Klart det ska svängas både med och utan grepp på bakhjulen. Och så blir det väl en repa eller två med rattlåset.
    Andreas Falk [Märsta] Nr:1481

Member doktorns avatar
    Reg.datum
    Jan 1970
    Bil
    S13, S14a

Standard

Behöver man hjälm för att köra på banan? Vart finns regler osv att veta? Snopet att komma dit och inte få köra...

Min kärra har endast rullat 500 mil i min ägo men givetvis ska jag testa lite banåka. Hoppas jag hinner få en hjulinställning gjord innan...
    Rickard Borgmäster - Sollentuna - #1348
    200SX S14a -97 - Projekttråd - Fotoalbum
    Till Salu: Inget speciellt för tillfället.

Administratör Jerkers avatar
    Reg.datum
    Sep 2007
    Bil
    S13, Annan, GT-R

Standard

Citat Ursprungligen postat av doktorn Visa inlägg
    Behöver man hjälm för att köra på banan? Vart finns regler osv att veta? Snopet att komma dit och inte få köra...

Min kärra har endast rullat 500 mil i min ägo men givetvis ska jag testa lite banåka. Hoppas jag hinner få en hjulinställning gjord innan...
    Kopierat från JapMeet siten (http://www.japmeet.se/faq.htm):
    Vilka regler gäller för bankörning?
    Detaljerade regler för bankörning kommer att delas ut i entrén. Obligatorisk bangenomgång innan körpassen börjar. Föraren måste ha heltäckande klädsel, täckta skor och godkänd hjälm. Bilen får inte ha några läckage. Samtliga bilar som skall köra på banan kommer att besiktigas i anslutning till entrén. Observera att bullergränsen för banan är 95dB och får under inga omständigheter brytas! Alla lösa föremål i bilen måste vara urplockade. För bankörning krävs också förarförsäkring i SMA.
    Jerker Ekman #13
    (O=O/ 200SX \O=O)

Member Streckkodens avatar
    Reg.datum
    Jan 1970
    Bil
    S13

Standard

Självklart så ska chassiet provas ut ordentligt när tillfälle ges..
    Ska bli riktigt kul och se vad nya coiloversen har att ge... =)

Länge leve laterala G-krafterna... =)

Standard

Ja då jag inte fick köra förra året (sprickor i skivorna, med på japmeet filmen )
    så skall jag defenetivt upp i år, bara lacken hinner komma på.

skall bli riktigt kul å pröva på då jag aldrig kört bana förut.

ps. skivorna syftar jag på bromsskivorna, inte cd skivorna.

Hur är det med passagerare i år??
    och lär de ha en sma försäkring å??
    Senast redigerat av keppson den 2008-06-18 klockan 11:18.

Senior Member Söderquists avatar
    Reg.datum
    Jan 1970
    Bil
    S13, S14a, Annan

Standard

Citat Ursprungligen postat av keppson Visa inlägg
    Hur är det med passagerare i år??
    och lär de ha en sma försäkring å??
    Passagerare är tillåtet på alla banpass (ej 402m/strippen) så länge denne har giltig SMA-försäkring!
    Fredrik Söderquist - #1078
    Bygger en "Nissan GT500"... typ. Klar 2015? Kanske...
    Blog -> http://www.gt500.se

Member
    Reg.datum
    Jan 1970
    Bil
    S13

Standard

Nu när bilen äntligen är färdig så hade jag tänkt att åka ner och köra bana så mycket som möjligt.

Dock har jag bara möjlighet att åka ner på lördagen men när jag såg programmet för den aktuella dagen så är jag tveksam.
    Det är bara 2.5 timmar bankörning uppdelat på oerfarna/ erfarna. Risken är väl att väldigt många vill ut och testa så effektiv bantid kanske inte blir så lång?

Kommer troligtvis ge för lite bantid för att åka 30mil till banan och 30mil hem.

På söndag är det endast 1.5 timme på hela banan. Satsar på en konbana hemmavid på söndagen istället.

Kommer förhoppningsvis hitta lite andra körningar på rejsa.nu och sen köra Gelleråsen 10 Augusti. En tripp till Rudskogen hoppas jag på också.

Member BamBams avatar
    Reg.datum
    Jan 1970
    Bil
    S13, Annan

Standard

jag kommer oxå köra några varv. fast med impreza'n
    Martin Ljungberg #921 s13Pickup
    Karlstad.

Senior Member shirrus avatar
    Reg.datum
    Oct 2007