Sidan 1 av 3 123 SistaSista
Resultat 1 till 10 av 22

Ämne: Tänkte köpa en 200sx s13

Junior Member
    Reg.datum
    Sep 2008
    Bil
    S13

Standard Tänkte köpa en 200sx s13

Hej alla. Är redigt sugen på en 200sx s13 men jag kan typ inget om dem bilarna. Så needar er hjälp. Minna frågor.

1. Vad finns det för slitdelar på dessa bilar.
    2. Om man skall trimma vad skall man byta ut då för att undvika ras.
    3. Om man skall trimma hur många mil skall den ha gått för att det skall vara lönt. Alltså finns det en max gräns ??
    4. Och var rostar den mest någonstans alltså var skall man kolla när man skall köpa en.

Tänkte köpa en helt orginal kanske me typ 3-tums avgas. Så om någon har någon så säg till

Dessa frågor är me årsmodell 89-92

MVH: Quilles

Member fredde08s avatar
    Reg.datum
    Jul 2008
    Bil
    S13

Standard

Hej!

Välkommen till klubben!

1. Slitdelar, bilen är ju en sportbil och körs ofta som en också så bromsar turbo bussningar kan vara värt att kolla över. Lyssna på motorn så den du köper inte är på väg att få vevlagerras kan vara ganska jobbigt. Se till at den bilen du köper har ordentlig servicebok och alla servicar är gjorda så ska du se att du klarar dig.

2. Först kan du köpa dig mätare så du har koll på allt, sedan oljekylare sedan.
    IC
    avgas
    chip
    sportluftfilter

Så kommer du ha en riktigt rolig bil!

3. Nej egentligen inte, allt beror på hur bilen har blivit skött. ( som jag sa med service bok osv..) Bästa skulle ju vara om du hittar en bil med nyrenoverad motor.

4. Bilarna rostar, mest under vingen men också på balkar som dom flesta andra bilar. Se till att bilen är besiktigad så kan du se på pappret om dom har någon anmärkning på rosten ( tex på balkarna ) Annars finns det nästan alltid under vingen.

Så det var allt jag kunde dela med mig av hoppas du hittar ett fint exemplar!

Member Henkan89s avatar
    Reg.datum
    Oct 2007
    Bil
    S13, R33

Standard

Citat Ursprungligen postat av Quilles Visa inlägg
    Hej alla. Är redigt sugen på en 200sx s13 men jag kan typ inget om dem bilarna. Så needar er hjälp. Minna frågor.

1. Vad finns det för slitdelar på dessa bilar.
    2. Om man skall trimma vad skall man byta ut då för att undvika ras.
    3. Om man skall trimma hur många mil skall den ha gått för att det skall vara lönt. Alltså finns det en max gräns ??
    4. Och var rostar den mest någonstans alltså var skall man kolla när man skall köpa en.

Tänkte köpa en helt orginal kanske me typ 3-tums avgas. Så om någon har någon så säg till

Dessa frågor är me årsmodell 89-92

MVH: Quilles

1: Som många andra bustningar som är slut, stötdämpare,bromsar, turbo mm
    2: Första du ska investera i är en oljekylare,chip och annan ic men ic är inte jätte viktigt men ska du gasa mycket ska den gärna bytas
    3: Mil är ju som alla bilar man vill ju att den ska ha gått så lite som möjligt bara leta efter en som gått så lite som möjligt.
    4: Är vingen kvar kolla under den för där finns de nästa garanterat rost annors är dom som andra bilar trösklar mm.

En sak till lyssna på motorn så du inte får något vevlagareobjekt
    Henrik Nilsson #1552
    F.D Nissan 200sx s13 Ägare
    http://www.garaget.org/Nismo_200sx

Member J-MANs avatar
    Reg.datum
    Jan 2008
    Bil
    S13

Standard

tjena jag har en till salu nu som e i fint skick! slit delar e bytt på den och den är även renoverad i motorn... hör av dig om du e intresserad så kan du få bilder och all info! där e en hel del gjort på bilen för att kunna trimma den... bli bara aldrig klar till att trimma...

joakim_ohlsson@hotmail.com
    Senast redigerat av J-MAN den 2008-09-18 klockan 17:56.

Junior Member
    Reg.datum
    Sep 2008
    Bil
    S13

Standard

tack så mycket för svaren och tack så mycket. Precis det jag ville veta. Om låt säga att man köper en bil och vevlagerna går sönder hur mycket kan det kosta att laga ?

Member Henkan89s avatar
    Reg.datum
    Oct 2007
    Bil
    S13, R33

Standard

tack så mycket för svaren och tack så mycket. Precis det jag ville veta. Om låt säga att man köper en bil och vevlagerna går sönder hur mycket kan det kosta att laga ?
    Kan du inte göra något själv utan lämnar iväg hela bilen får du lätt räkna med minst 30.000 med arbete och grejer

Kan du skurva själv så kommer man lätt undan med 10k
    Henrik Nilsson #1552

Junior Member
    Reg.datum
    Sep 2008
    Bil
    S13

Standard

^^^
    Rätt så onödig kostnad då me andra ord. Är det lätt att dem går i sönder på den delen ?

Member Henkan89s avatar
    Reg.datum
    Oct 2007
    Bil
    S13, R33

Standard

^^^
    Rätt så onödig kostnad då me andra ord. Är det lätt att dem går i sönder på den delen ?
    Kör man hårt och inte byte olja som man ska så ja då är de lätt hänt
    Henrik Nilsson #1552

Member
    Reg.datum
    Jan 1970
    Bil
    S13, Annan

Standard

Är även ganska vanligt att ägarna "fuskrenoverar" motorerna med enbart nya vevstakslager och sedan säljer bilen och då kan man räkna med ras igen inom några hundra mil...
    Var någon här på forumet som hade testat gasa ur sin originalbil på landsväg och efter ca 1 minut så var oljetempen farligt hög så du behöver inte ens trimma för att rasa vevstakslagrena!
    Oljekylaren/värmeväxlaren som sitter original är ett rent skämt, dom hade lika gärna kunnat strunta i den och göra ett oljetråg som tar en liter extra olja så skulle motorn gå säkrare...
    Kör nu BMW 325 Touring -06, snacka om kvalité och komfort! =)

Standard

vet inte om du kikat på denna men den är väll rätt bra tycker jag.

http://web.200sx.nu/ombilarna/kopguide.asp

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •