Sidan 3 av 3 FörstaFörsta 123
Resultat 21 till 28 av 28

Ämne: Regga S13 med 2JZ supramotor?

Styrelseledamot Sandells avatar
    Reg.datum
    Sep 2000
    Bil
    S13

Standard

Ja jag hade absolut kört vidare på konceptet, men du får väl fundera lite på hur du ska lösa viktförhållandet. Fyll ramen med bly, pumpa däcken med kvicksilver osv...

Annars ser jag inga problem i själva reggningen, men om du vill bli mer säker på vad som gäller så rekommenderar jag att ringa till Bilprovningen och snacka med en besiktningsingenjör. Tyvärr får man lite olika svar där också beroende på vem man snackar med, men de verkar vara lite mer samspelta än gemene besiktningssnubbe.
    Henrik Sandell #16 Värnamo
    Materialare, Nissan Owners Group Sweden
    RB30DET 600hk@1,1bar

Standard

Kom ihåg att reggar man för E85 så får man köra med annat sprut även byta spridare. så slipper man krånglet och org ECU sen är det bara och mappa den igen. Har man bara mappnings papper som inte överstiger org effeken så ska det vara lungt.

reserverar mig för felsägningar

Standard

om man då mappar med lägre ladd än org så man får ner efekten lite till och har de på papper, boder de inte gå då ju utan vikter? en ide bara..

Hall of Fame Legend Biggs avatar
    Reg.datum
    Jan 1970
    Bil
    S13

Standard

Citat Ursprungligen postat av shirru Visa inlägg
    Min kompis har en 200zx enligt vv varför lita på dem (det är en s14), rätta benämningen är dock RLS13 men jag skriver bara ut rs13 för alla förstår att vi här uppe har till 99% vänsterstyrt.

Du kan ju titta på ditt chassi nummer får du se pysen hahah

problemet är att en rs13 väger mindre än 1360 dock väger 2jz mer än ca18det, man kan fuska när man gör invägningen genom att ha tungt reservdelshjul och lite tyngreverktyg, sen kan man givetvis vikta den i bakrebaljorna lite.

Lyssna på deffe jag tror han en hel del kunskap i detta ämne.

Mvh André

edit: Jo till frågan om varför jag märker ord, därför det är en viktigt för mig kanske inte svarar egentligen på frågan, men tyvärr har jag en väldigt taskig attityd när jag sitter framför datorn, inte alltid det bästa för min egendel jag är dock supertrevlig i verkliga livet åker jag på en träff och ni kommer fram eller jag så kommer jag visa det , jag ska försöker se mer positivt på detta forum då det blivit bättre med tiden, jag har alltid ogillat 200sx.nu då jag anser att det är massor av fjantiga bilar med baslådor, uppsvarvade lmm och skitfula fälgar på detta forum.
    Jaja, det står väl något med 00RS13Uxxxxxxx i papprena. Men jag kommer inte säga något annat än s13.

Bra att du skrev något angående attityden, jag hann tänka dryga stockholmare innan jag kom så långt i inlägget.

Du har en del jobb framför dig om du ska konvertera internet, på typ 99% av alla sidor och inlägg står det kort och gott s13.

Jag kan bara hålla med om det sista du skrev i inlägget och det är väl kanske så att många som skaffar såna bilar är rätt unga med begränsad ekonomi, stylar med lite tuffa saker och en baslåda, växer ifrån det och säljer bilen och sedan fortsätter nästa ägare på samma tema. Jag har också vuxit ifrån de prylarna men inte bilen. Kanske för att den inte rullat sen -04...

Standard

Tänkte bara skriva en snabb liten grej.

Till och börja med så gäller kW/kg-lagen riktigt hårt på en SFRO besiktning.
    Den högst tillåtna motoreffekten ligger på 15kW/100kg.

På en s13, ändå fast den är orginal, så blir det inte godkänt då en supra-motor ligger på mer än det orginal.

En SFRO-man är inte dum, det är personer som har varit med i gemet länge nog för att veta en hel del, och de ser inte poängen med att du ska ha en sån pass stor motor i en sån fjuttig bil. De kommer förmodligen börja titta på viktfördelningen på bilen och om hur den blir vid kraftig inbromsning ifall det kan vara en trafikfara eller inte och sen så om du säger att du har gjort ditt och datt så spelar det ingen roll.

Sen så för att få plats med en 2JZ-GTE motor i våra utrymmen så måste du börja med att komma på hur du ska ha grenröret osv då motorn inte får plats, helt orginal, i våra motorutrymmen så som jag har tittat och kikat (kan självklart ha fel), och då gäller lagen att du får modifiera motorn för att den ska passa din bil. Det gäller INTE att du får trimma den vilket en SFRO-besiktning inte tillåter heller.

Ifall vi påstår nu att du skulle få igenom motorbesiktningen så måste du ha ett helt nytt bromssystem, d.v.s. från bromscylindern till bromsoken. Saker som hejda en sån sorts kaliber. Sen så vill dom även se att du ha en väghållning som krävs för att kunna ro i land skeppet förmodligen.

Sen vill jag även påpeka att etanolkonvertera den är nog inte heller någon bra idé för då tjänar du HK på det, vilket i detta ämne inte är speciellt bra med tanke på vikten osv.

Det du kommer stöta på är otroligt många: "aja-bajja" och i slutregeln så ska du veta att en SFRO-besiktning alá 6000kr drygt bara är en stark rekomendation till en vanlig besiktningsman. D.v.s. du måste fortfarande besikta bilen och få den igenom svensk bilprovning. SFRO-mannen som har besiktat din bil skriver bara ett papper där det står kortfattat att han rekomenderar besiktningsmannen att godkänna bilen, är han på dåligt humör och inte gillar bygget så kan han såga det bäst han vill.

Vill inte hamra ner dina drömmar och allt, men detta är verkligheten och det känns rätt dimmigt just nu.

Mitt tips för dig är att inte sitta och lyssna massor som skrivs här enligt en SFRO-besiktning, för den ända som kan svara på alla dina frågor till 100% är en SFRO-man. När du berättar allt för en SFRO-man, så ska du aldrig ljuga. Om du gör det så kommer han få reda på det hur som haver, så det gynnar aldrig dig. Var ärlig och säg din plan, antingen så säger han att det är free-to-go, eller så sågar han det helt. Och då vet du, då behöver du inte längre fundera över saken.

Så kontakta den SFRO-mannen som finns i ditt län på: http://www.sfro.com/

Lycka till med dina tokigheter!

MVH
    William Holming
    Nissan 200sx s13
    http://www.garaget.org/?car=14152

Member
    Reg.datum
    Jul 2008
    Bil
    S13

Standard

Hur ser det ut ifall man skulle vilja regga in med en bmwmotor?
    Har tänkt en m50b25 som ska turbokonverteras. Är väl helt omöjligt att få igenom en sådan med turbo men ifall man besiktar som sugmotor måste det väl gå utmärkt?

Junior Member
    Reg.datum
    Apr 2008
    Bil
    S13

Standard

Citat Ursprungligen postat av Levi Visa inlägg
    Har tänkt en m50b25 som ska turbokonverteras. Är väl helt omöjligt att få igenom en sådan med turbo men ifall man besiktar som sugmotor måste det väl gå utmärkt?
    Asså det måste vara mycket enklare å bara ringa sfro! kostar inget å ringa å går mycket snabbare.

Styrelseledamot Zefs avatar
    Reg.datum
    Jan 1970
    Bil
    S13, R34

Standard

Citat Ursprungligen postat av Levi Visa inlägg
    Antar att din bil inte är flyttgods, då är det omöjligt att regga den som turbokonverterad.
    Min Onevia är flyttgods, den går att regga som turbokonverterad då den har massa avgasdispanser.

Om du vill lyfta i m50b25 i originalutförande så borde detta gå utmärkt om du lyckas få intyg från Nissan att karossen klarar den ökade effekten, 189hk är ju bara 20hk mer än original så kan gå vägen. Samma gäller med min Onevia, intyg från Nissan behövs.
    Tomas Gustafsson, #1261, Västragötaland, Mölndal
    Partneransvarig, Nissan Owners Group Sweden
    Bilder: http://200sx.kicks-ass.net/zef/

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •