Sidan 1 av 5 123 ... SistaSista
Resultat 1 till 10 av 46

Ämne: Project birdie datsun 910 lowbudget drifter

Senior Member
    Reg.datum
    Jan 1970
    Bil
    S13

Standard Thompa`s "Project birdie" datsun 910 lowbudget drifter

Dax att presentera mitt nya inköp en Datsun bluebird av 1981 års modell 18000 mil helt rostfri under snudd på felfri extriört så när på lite blämmor sten skott mm som en 27 år gammal bil kan sammla på sig , anars jätte fin innuti , lyft lite på bak sätet och den såg fan nylackad ut under

hela 88 hk och givetvis bakhjulsdriven med delad bak axel , ingen servo tyvär men fem växlad , hyffsat ny bytt koppling jätte fina bromsar mm en gammal hederlig gubbbil

planer
    först och främst svetsa diffen sen ska den sänkas samt styvas upp, ska gå och modda dit s13 framben , bak får jag kolla vad biltema har att erbjuda går att klämma dit volvo fjädrar har jag hört

kommer troligtvis rensa den helt och leta reda på nå billiga racestolar samt en sportigare ratt

sen skulle den behöva lite mer effekt redan blivigt erbjuden en lite ballare motor på 115-120hk för 1500 :- men det lockar ju att passa ner en ca18det från en s13 , sen skule jag ju vilja ha några ballare fälgar

ser kanske inte mkt ut för värden men med bara en sänkning och ballare hjul så blir dom ruggit coola
    Senast redigerat av Thompa den 2008-11-30 klockan 11:58.

Senior Member
    Reg.datum
    Jan 1970
    Bil
    S13

Standard

då project smystartat lite utan project trådar så ligger jag lite steget före och för någon vecka sen var jag uppe i nortälje hos R_obban här på forumet och köpte hans CA18DET

ganska rolig historia då jag känner en jobbar polare till han lite smått som jag träffa hosen rörgrossist och vi börja snacka bilar som vanligt och jag råka säga att jag hade en ide om att ca18det konvertera en bluebird tvår dar senare backade Navie in med detta i garaget

åå med låda och chipad styrbox härva och allt tom nått konstigt grenrör som är totalt fel byggt men men man kan ju altid använda flänsarna

bästa av allt är att den hyffsat ny renoverad med kvitto från VMT !!!

Senior Member
    Reg.datum
    Jan 1970
    Bil
    S13

Standard

har glömt att breätta hur jag hitta bilen!! jag var och tanka (som jag tycker jag gör hela tiden ) på lokala jetmacken och hamna brevid en gubbe och hans gammla datsun, svag för coola nissan bilar som man är börja jag små prata lite med gubben var på han säger att den är till salu så i sann ziggis stil plocka jag numret av han och köpte den kommande helg

hur som igår så börja jag på allvar med den
    så nu har man ännu en bil på pall bockar

värsting puffran som skall ur

så fort kardan var borta testa jag den mot s13 lådan och jajamensan den passade efter lite små mätningar så ser det ut som allt stämmer längd mässigt oxå vilket inebär att jag slipper slösa pengar på att korta den vi ska dock inte ropa hej än!!

det mästa lossat redo för.....

lyft finns hur mkt plats som hälst rakt upp med låda och allt

äntligen ur och på golvet

å så ännu ett gapande motor rum

ca 2.5 timme tog det klart god känt för att vara första gången .. så sjukt smidig att mecka + att inget satt fast och strula bilen är som att mecka en ny bil typ alla bultar (tom avgassytemet) vara bara att gänga av och lätt åtkommligt är det oxå ...
    tyvär så var min barnvak tvungen att dra så jag han inte prova att stoppa i s13 motorn men har mätt lite och det kan stämma är så sjuk sugen på att prova ... växelåds fästet stämde rak av dock borra ju upp det lite och använda dom grövre bultarna från 200:an ....skulle behöva stum svetsa det fästet oxå men det får vänta tills det är kopplings bytes dax ...

Member Sleepy_Ones avatar
    Reg.datum
    Jan 1970
    Bil
    S13

Standard

kul projekt! ser fram imot å se hur nya maskinen passar!
    Emil Öberg. Arboga. #1403
    Allracing.se

Hall of Fame Legend Biggs avatar
    Reg.datum
    Jan 1970
    Bil
    S13

Standard

Den kommer bli rolig! Bygg mer!

Senior Member
    Reg.datum
    Jan 1970
    Bil
    S13

Standard

vad ligger tjänstevikten på hos en helt orginal s13 ?? datsunen ligger på 1210 så jag kan tänka mig att det blir en rätt så pigg bil med ganska enkelt trimm då jag inte har några planer till att belasta grejerna mer än vad orginal botten mm tål .. (det har jag min 300:a till )
    ... nu kommer den ju bli något tyngre då jag antar att turbo puffran är något tyngre med 16ventilars topp turbo samt att det borde ju vara lite stöddigare grejer i den ??

sen har jag lite frågor om nån med motor ur kanske kan mäta hur långt det är mellan motorfästerna på sin s13 markerat med rött på denna bild samt hur långt det är CC mellan fjäder tornen markerat med blått

Member raseris avatar
    Reg.datum
    Jan 1970
    Bil
    S13, Annan

Standard

Fyfan va coolt!
    Lycka till!
    Fredrik Hellström
    Honda Integra Type RK20

Senior Member
    Reg.datum
    Jan 1970
    Bil
    S13

Standard

efter att jag fick loss både en barnvakt och en kompis (tanx masch) ett par timmar i dag så lykades vi passa ner turbo snurran ... och jag känner mig mkt glad !!!

givet vis var det så spännande och kom inte i håg att fota förns motorn var nere (hänger lite snätt men det ska rätas upp)

motor fästerna stämde så där behöver igentligen bara sätta platt järn som jag målat rött på andra bilden ,men bygga ett par helt nya motor fästen med dom gammla som utgångs punkt borde inte vara allt för tidskrävande häller eller rent av kapa bort infästingarna i bilen och sänka dom då skulle man kuna kläma dit kuddar oxå.

växel spaken stämde oxå så där.... får välja att åka med 1 3 eller 5:n

däremot så fick vi till så att växelådan passa perfekt och efter lite modifikation på kardan så fick jag även dit den

prova även lite med min kylare från 300:an och den kommer bli perfekt (kolla anslutningarna) tänkte även plocka över olje kylaren då jag vill ha en fetare på den ..

sen var vi ju tvungna att kolla hur den skulle bli med 300:an vinge undra om SBP skulle gilla den sticker ut typ 10cm på varje sida perfekt att plocka cyklister med

Hall of Fame Legend Biggs avatar
    Reg.datum
    Jan 1970
    Bil
    S13

Standard

Det verkar lite väl enkelt nästan. Hur är det med kardanen, det ser ut att bli lite taskig vinkel, kanske skall sänka stödlagret lite?

Styrelseledamot Zefs avatar
    Reg.datum
    Jan 1970
    Bil
    S13, R34

Standard

Här lyser flitens lampa kul med ett udda bygge som uppdateras ofta.

Ska bli kul att följa.
    Tomas Gustafsson, #1261, Västragötaland, Mölndal
    Partneransvarig, Nissan Owners Group Sweden
    Bilder: http://200sx.kicks-ass.net/zef/

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •