Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 10 av 12

Ämne: 200sx S13 goes TM-GTR

Member
    Reg.datum
    Jan 2009
    Bil
    S13, Annan Nissan

Standard 200sx S13 goes TM-GTR

Då var man tillbaka här igen då, sist va några år sedan men när man missade att betala medlemsavgiften och inte kom in på forumet mer så glömdes de bort lite då bilen ändå inte var körbar

Projektet jag håller på med kallar jag TM-GTR för det är vad bilen kommer reggas som när den är klar, kommer med andra ord reggas in som amatörbyggt fordon.

I grunder är bilen en 200sx s13 -90, svenksåld med 12000mil på mätaren vid inköps tillfället. De hela började som en enkel uppfräshning men har spårat ut. I nuläget står bilen med S15 front, skyline r32 bak, breddade bakskärmar ca 8cm per sida med utgångspunkt från porsche 944. Fullbur med rörram fram, förare bakflyttad 25cm. Lackat underrede och lackad fram och bakvagn med alu och poly bussningar över allt. Lite extra nismo stag. Det som jag håller på med nu är att slipa karossen så den kan lackas och vaxas för sedan ska hela karossen gjutas av i kolfiber och all plåt kommer kapas bort efter detta.

Drivlinan bestod i första skedet av en S15 motor som jag viktade bottendelen på, slänge i eagel stakar och JE kolvar, portad topp m.m men den såldes sedan av. Andra motor var en RB26dett komplett med fyrhjulsdrifte och allt men motorn hamnar så fruktansvärt långt fram då och viktfördelningen blir inte optimal så motorn det satsas på nu är en VG30dett, bakflyttad så att sista cylinderparet ligger precis över framvagsbalken allt annat hamnar bakom. Satsar på att för all vikt mellan hjulparen inget framför eller bakom.

Diffen bak just nu är en 300zx och lådan är orginal till VG30dett. Grenrör kommer såklart få byggas om och insug det samma. Kommer bli ett system från varje turbo och bak, insuget kommer byggas om till ett gemmensamt spjäll istället för dubbla.

De är väl ungefär vart jag står nu, mycket slipande framför mig med andra ord
    Bifogade bilder Bifogade bilder

Member
    Reg.datum
    Jan 2009
    Bil
    S13, Annan Nissan

Standard

lite småkrånligt med bilderna så dom hamnar lite hur som helst tror jag, lägger bara upp en snabb sammanfattning efter som det är begränsat med antal bilder.
    Bifogade bilder Bifogade bilder

Senior Member THRs avatar
    Reg.datum
    Sep 2007
    Bil
    S13, Annan

Standard

Wohooo!

Den lever.. Härligt!

Kör nu Thörn vi vill att det ska bli nåt i år..

//Helix
    Patrik "Helix" Johansson #414
    THR Nissan 240sx
    Projekt tråd om vårat bygge...

Member Wesslans avatar
    Reg.datum
    Dec 2007
    Bil
    S13

Standard

intressant bygge, hoppas att den blir klar denna gång

Senior Member
    Reg.datum
    Jan 1970
    Bil
    S13, Annan

Standard

Oj Oj!!
    Känner igen bilden på din rensade kaross, men det var några år sedan! Även X antal timmar sedan också ser jag
    Blir kul att följa nu när du förhoppningsvis uppdaterar oss genom denna tråd!
    Magnus Jansson Nr:12 S13 Såld... Stockholm http://web.200sx.nu/Member_Pages/vie...sp?pub=1&id=12

Junior Member
    Reg.datum
    Feb 2008
    Bil
    S13

Standard

Vad gjorde du för att få 300zx diffen att passa eller är den bolt on s13? Vad är det för fördelar med en 300zx diff, vet inget om dom...

Member Streckkodens avatar
    Reg.datum
    Jan 1970
    Bil
    S13

Standard

Hoppsan vilket bygge!!!
    Klarar du sfros effektgräns med 300an motor?

Kommer följas med spänning.

Member
    Reg.datum
    May 2008
    Bil
    S13, Annan, 300ZX (Z32)

Standard

Citat Ursprungligen postat av Naruto Visa inlägg
    Vad gjorde du för att få 300zx diffen att passa eller är den bolt on s13? Vad är det för fördelar med en 300zx diff, vet inget om dom...
    286hk i en original 300zx TT, och 300ans diff är av LSD typ.
    Ser ut att bli ett spännande bygge!

// D
    * Nissan 300zx TT JSPEC -90 * Porsche 944 Turbo -91 *

Member
    Reg.datum
    Jan 2009
    Bil
    S13, Annan Nissan

Standard

Helix:

Jupp den lever igen :P och denna gången ska den nog få smaka på asfalt också

Tack alla för alla kommentarer, ska försöka hålla liv i både denna och rejsa.nu tråden.

Effektgränsen för ombyggt fordon klarar jag men kommer regga som amatörbyggt fordon och klarar den gränsen också, fick kenson igenom ultiman med den effekt den har som amatörbyggt ska nog jag klara det med min också

Hall of Fame Legend Wassens avatar
    Reg.datum
    Jan 1970
    Bil
    S13

Standard

Ahhh Riktigt spännande Thoern.
    Denna tråden vill man ju följa =)
    Keep us posted med bilder och info.

Mvh Philip

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen