Time Attack S13 Storbygge!
Japps då var det gång igen i garaget o denna gång blir det mycket annourlunda från vad man normalt sett ser.
Här blir det fulla muggar. Allt ska göras nytt igen o det ska se ut som om bilen rullat ut ur fabriken i morse. liten checklista som ger lite översikt på vad som ska göras
Chassi:
Karossen ska strippas
Karossen ska blästras
Aerodynamiken ska förbättras (kjolpaket men gillar inte det ordet)
Allt ska lackas
Alla delar ska återställas till nyskick
Alla bultar och muttrar ska bytas till nya
Fälgar ska bytas. Bredare ska de bli.
Motor:
Allt ska plockas isär.
Blocket ska blästras (rostvatten får inte finnas)
Blocket ska lackas (2k Silver)
Nya lager ska i
Helt ny sotningsats är inköpt och ska i.
Ny oljepump
Ny vattenpump
Nya bultar och muttrar till allt (mestadels gulkromaterat)
Toppen ska portas
Tomei Ventilfjärdrar (varvstoppet ändras till 8300)
Nytt Insug (eventuellt att jag svetsar eget)
Ny fetare Bränslebrygga (fuelrail)
Bosch 1680cc Spridare
Walbro 255lph förpump.
Dubbla Bosch 044 pumpar
Fuelcell
Bränslecatchtank
Stålomspunnet och AN-kopplingar till hela soppasystemet
Aeromotive Btr
Aeromotive Bränslefilter
Nytt Grenrör ska byggas av mig själv. Topmount blir det.
ev. Ny turbo. Tittar faktiskt på en lite mindre turbo typ gt2876r eller motsvarande
Tial 48mm wastegate
Sidepipe avgassystem ut i framkant av sidkjol.
Screamerpipe precis ovanför utblåset
Elektriskt:
Nytt sprut. Vilket är inte bestämt.
Oljetemp o Tryck mätare. (Endast Defi I denna bil)
Yes så ser listan ut o kommer troligen så har jag glömt ett o annat.
Och för er som inte redan vet vad som är gjort med bilen så får ni kolla på garaget för orkar inte skriva allt.
Lite kort är det smidd motor , vegjord topp med tomei poncams.
Garret gt3071r och 800cc spridare.
Nistune Sprut
Bilen lämnade 344bhp vid 1.5 bar men något strulade i sprutet (vilket jag senare insåg va att en vakumslang till btr hade lossnat) för den fick inte soppa. annars hade vi pressat 2 bar.
Här är vad som hänt än så länge:
Innan jag satte Tänderna i bettan så skulle en del verktyg inhandlas, bl.a. denna Motorlyft och domkraft.
Även förvaringsmöjligheter ska förbättras på detta vis.
Många lådor inhandlas.
för att sedan veta vad som ligger i lådorna så blir det att märka up dem.
och så här blir det
För att sedan veta vart jag lägger i dom oliknumrerade lådorna så har jag skrivit en lista där jag skriver in vad jag lägger i lådorna.
Såja då är det dags att riva. Alla vet hur man skruvar ut en mutter eller en bult så jag tar inte så många detaljerade bilder på det. Blev en och en halv dags rivande så blev det så här:
Innan jag väljer att fortsätta riva mer på bilen så blir det att ta hand om lite saker jag redan tagit ut.
Första jag gav mig på var min abs. Så här såg den ut när jag tog bort den:
Och efter ett par timmars arbete med en tandborste och lite wd40 så blev den så här:
Efter tagit en lite närmare titt på blocket så såg jag att den L-vinklen med inbyggd restriktor till oljematningen till turbon var kass i princip. gängorna va helsletna så leta jag rätt på en ny. råkade va så att en kompis till mig hade en liggandes så den fick jag av han. tack så mycket matte!
för er som inte vet vilken jag pratar om så är det den här.
Här är den nya jag fick vilket passande nog va silver för det blir blocket också
Sen blev det även att skruva väck insuget för att ordna upp detta ormbo:
Kommer bli en held del omdragning här för mycket utav det behövs inte länge p.g.a. att tex orginal fläktpaket inte används.
Tog av båda motorfästena med som sitter på blocket. Finns en bockad och en helgjuten. Den bockade va nästan rostfri så den tog jag inga bilder på men den gjutna va en annan historia:
Det fick bli ett dygn i det fina Deox-C.
Och vips så va de fritt från rost.
Notera att man kan verkligen se var vattnet slutade. går som ett sträck tvärs över fästet.
Bilder på lite godis som trilla ner i brevlådan häromdagen.
Cometic Packningssats till Toppen.
Nya växellådsbultar.
Nya Grenrörsbultar brickor och muttrar
och sist men inte minst Arpbultar till insuget. Lite smått omständiga för gängan orginal på insugsbultarna är m8.
Arp e m10x1.0 vilket är mindre vanligt så en speciell gängtapp får inhandlas och sen måste man borra upp alla hål i både block och insug så att det passar. men det håller nog bra sen.
![]()