Sidan 1 av 8 123 ... SistaSista
Resultat 1 till 10 av 71

Ämne: InteLLi - Time Attack S13 Storbygge!

Member InteLLis avatar
    Reg.datum
    Nov 2007
    Bil
    S13

Standard InteLLi - Time Attack S13 Storbygge!

Time Attack S13 Storbygge!

Japps då var det gång igen i garaget o denna gång blir det mycket annourlunda från vad man normalt sett ser.
    Här blir det fulla muggar. Allt ska göras nytt igen o det ska se ut som om bilen rullat ut ur fabriken i morse. liten checklista som ger lite översikt på vad som ska göras

Chassi:
    Karossen ska strippas
    Karossen ska blästras
    Aerodynamiken ska förbättras (kjolpaket men gillar inte det ordet)
    Allt ska lackas
    Alla delar ska återställas till nyskick
    Alla bultar och muttrar ska bytas till nya
    Fälgar ska bytas. Bredare ska de bli.

Motor:
    Allt ska plockas isär.
    Blocket ska blästras (rostvatten får inte finnas)
    Blocket ska lackas (2k Silver)
    Nya lager ska i
    Helt ny sotningsats är inköpt och ska i.
    Ny oljepump
    Ny vattenpump
    Nya bultar och muttrar till allt (mestadels gulkromaterat)
    Toppen ska portas
    Tomei Ventilfjärdrar (varvstoppet ändras till 8300)
    Nytt Insug (eventuellt att jag svetsar eget)
    Ny fetare Bränslebrygga (fuelrail)
    Bosch 1680cc Spridare
    Walbro 255lph förpump.
    Dubbla Bosch 044 pumpar
    Fuelcell
    Bränslecatchtank
    Stålomspunnet och AN-kopplingar till hela soppasystemet
    Aeromotive Btr
    Aeromotive Bränslefilter
    Nytt Grenrör ska byggas av mig själv. Topmount blir det.
    ev. Ny turbo. Tittar faktiskt på en lite mindre turbo typ gt2876r eller motsvarande
    Tial 48mm wastegate
    Sidepipe avgassystem ut i framkant av sidkjol.
    Screamerpipe precis ovanför utblåset

Elektriskt:
    Nytt sprut. Vilket är inte bestämt.
    Oljetemp o Tryck mätare. (Endast Defi I denna bil)

Yes så ser listan ut o kommer troligen så har jag glömt ett o annat.

Och för er som inte redan vet vad som är gjort med bilen så får ni kolla på garaget för orkar inte skriva allt.
    Lite kort är det smidd motor , vegjord topp med tomei poncams.
    Garret gt3071r och 800cc spridare.
    Nistune Sprut
    Bilen lämnade 344bhp vid 1.5 bar men något strulade i sprutet (vilket jag senare insåg va att en vakumslang till btr hade lossnat) för den fick inte soppa. annars hade vi pressat 2 bar.

Här är vad som hänt än så länge:

Innan jag satte Tänderna i bettan så skulle en del verktyg inhandlas, bl.a. denna Motorlyft och domkraft.

Även förvaringsmöjligheter ska förbättras på detta vis.
    Många lådor inhandlas.

för att sedan veta vad som ligger i lådorna så blir det att märka up dem.

och så här blir det

För att sedan veta vart jag lägger i dom oliknumrerade lådorna så har jag skrivit en lista där jag skriver in vad jag lägger i lådorna.

Såja då är det dags att riva. Alla vet hur man skruvar ut en mutter eller en bult så jag tar inte så många detaljerade bilder på det. Blev en och en halv dags rivande så blev det så här:

Innan jag väljer att fortsätta riva mer på bilen så blir det att ta hand om lite saker jag redan tagit ut.
    Första jag gav mig på var min abs. Så här såg den ut när jag tog bort den:

Och efter ett par timmars arbete med en tandborste och lite wd40 så blev den så här:

Efter tagit en lite närmare titt på blocket så såg jag att den L-vinklen med inbyggd restriktor till oljematningen till turbon var kass i princip. gängorna va helsletna så leta jag rätt på en ny. råkade va så att en kompis till mig hade en liggandes så den fick jag av han. tack så mycket matte!
    för er som inte vet vilken jag pratar om så är det den här.

Här är den nya jag fick vilket passande nog va silver för det blir blocket också

Sen blev det även att skruva väck insuget för att ordna upp detta ormbo:

Kommer bli en held del omdragning här för mycket utav det behövs inte länge p.g.a. att tex orginal fläktpaket inte används.

Tog av båda motorfästena med som sitter på blocket. Finns en bockad och en helgjuten. Den bockade va nästan rostfri så den tog jag inga bilder på men den gjutna va en annan historia:

Det fick bli ett dygn i det fina Deox-C.

Och vips så va de fritt från rost.
    Notera att man kan verkligen se var vattnet slutade. går som ett sträck tvärs över fästet.

Bilder på lite godis som trilla ner i brevlådan häromdagen.
    Cometic Packningssats till Toppen.

Nya växellådsbultar.

Nya Grenrörsbultar brickor och muttrar

och sist men inte minst Arpbultar till insuget. Lite smått omständiga för gängan orginal på insugsbultarna är m8.
    Arp e m10x1.0 vilket är mindre vanligt så en speciell gängtapp får inhandlas och sen måste man borra upp alla hål i både block och insug så att det passar. men det håller nog bra sen.
    Senast redigerat av InteLLi den 2010-09-05 klockan 23:13.

Member InteLLis avatar
    Reg.datum
    Nov 2007
    Bil
    S13

Standard

Skulle ha ut pinnbultarna i toppen då jag märkte att den bakersta bulten va en annan grövre gänga. m10x1.5 till skillnad från dom andra som är m10x1.0 så jag testade skruva i en orginalbult o då drog jag ut en del av den helicoil som förra ägaren satt i för att han troligvis dragit sönder orginalgängan. så nu är allt där helt förstört o måste troligen borra upp det till 14mm och sedan fylla igen det med svets för att sedan borra om hålet till en m10x1.0.
    Bilden talar för sig själv. något fel måste de blivit när han skulle ha ut pinnbulten. Stora skrapmärken vid sidan av hålet med.

När jag va uppe och mappade hos maxxtuning för några månader sedan så kollade vi ner i cylindrarna med fiberoptik och där sa han att jag hade en massa spikmärken i kolvarna så jag blev lite deppig och hade fast ställt in mig på att jag måste köpa nya kolvar till bilen men så tog jag av toppen häromdagen o då såg jag att där inte va en skråma på dom (spik märken dvs)

Även Cylindrarna va fina.

Nu när jag visste allt det så satte jag igång med att riva lite mer på bilen. framvagnen ska av o bromsarna fick åka bort först. när jag tog av dom så kände jag att kolvarna gick lite trögt upp och ner så planen va att köpa en renoveringsats till dem men när jag plockade isär dom så såg allt helt o fint ut så blev en grundlig rengöring o sedan sätta ihop dom igen.

Här är kolvarna ute ur oken o även tätningarna som för övrigt såg väldigt fina ut.

Alla Detaljer till bromsarna rengjordes ordentligt.

Kolvarna va väldigt rostiga innuti så dom fick sig en omgång deox-gel

och en andra runda

Under tiden dom marinerade i såsen så var jag o köpte mig en bättre kamera som för övrigt även kommer användas mycket till Jd-garages bildhörna att ta bilder med. Det är en Canon Eos 1000D. så nu blir det knivskarpa bilder framöver.

Så här blev kolvarna efter andra svängen Deox-gel:

Sen blev det dags för ihop montering. "Tvättade" tätningarna i bromsvätska för att säkerställa att dom är fria från skit.

Sen tänkte jag att jag skulle vara smart. gick mindre bra. tänkte att om man fyller upp med bromsvätska så blir det inte lika mycket att lufta sen. jo visst men sen när man väl tryckte i kolvarna stod det en 10 meter lång stråle med bromsvätska ut ur hålet där bromsröret går in. HAHA

Fick i alla fal i kolvarna o tryckte inte i dem hela vägen för att underlätta monteringen av damaskerna.

la lite fett i damasken för att binda eventuell smuts som mot förmodan skulle komma innanför damasken

Och det färdiga resultatet. Kommer bli mycket bättre nu tror jag. Rengjorde inte bromsoken så noga heller för dom ska antagligen blästras.

Någon Som vet om Damaskerna håller för att blästras på lite grann eller om man ska hitta på någon annan lösning? kanske rent av får ta ut allt igen i tejpa en massa runt cylindrarna?

En liten helhetsbild på Bromsoken:

Sen Det sista jag gjort nu idag faktiskt är Toppen. Plockade isär allt för att den sedan ska tvättas och efter det så ska jag ge mig på att Porta den själv så får vi hoppas att det blir bra Har alldrig försökt något sådant själv men vi hoppas det går vägen.

Innan jag faktiskt kunde börja så var jag tvungen att modifiera ventilspännaren. Vid den röda ringen kan man svagt se att jag skärt bort en del metall för att den ska nå ner till retainern.
    Sen nere på ringen eller vad man ska säga så stack det ut taggar som lätt repat toppen så dom slipades ner .

Toppen i helhet.

Innan jag lossat knasterna o tagit bort retainer o ventilfjäder

Efter

Alla tätningar togs av o kastades för har lite bättre nya Cometic Liggandes som ska i.

Såg även att några av insugsventilerna va sotiga så det har inte varit riktigt tätt. blir nog att fräsa om sätet o ventilen igen.

Noggran Sortering av allt uppdelat i
    Avgas ventilfjäder säte, retainer knaster.
    Avgas Ventilfjäder, Ventil
    Insug ventilfjäder säte, retainer knaster.
    Insug ventilfjäder, ventil

Och sen togs de sista pinnbultar o bultar loss så nu e den helt tom o ska in på en tvätt innan portningen påbörjas.

Tips om vad man ska tänka på vid portning är alltid välkommet.

Blir mer riva imorgon o fler bilder imorrn kväll.

Senior Member Snilssons avatar
    Reg.datum
    Jul 2009
    Bil
    S13, Annan

Standard

Ojojoj! Två tummar upp, detta gillas!
    Flyttade till bilens hemland och blev billös..
    Sebastian Nilsson #1659

Member InteLLis avatar
    Reg.datum
    Nov 2007
    Bil
    S13

Standard

tackar tackar. ska ner i garaget nu o kommer tillbaka med ett nytt knippe bilder på vad som har hänt ;D

Member
    Reg.datum
    Aug 2008
    Bil
    S13

Standard

riktigt gött bygge alltså, har också sådana bromsok som väntar på att bli monterade
    Gasa tills det rasar!
    ------------------
    Driftworks! ll http://www.garaget.org/jackpack3 ll

Member InteLLis avatar
    Reg.datum
    Nov 2007
    Bil
    S13

Standard

Ja, hoppas att allt blir bra. ska vara supernoga med allt så de blir 110%. Nytt eller "Som Nytt".

Citat Ursprungligen postat av AudiultX Visa inlägg
    riktigt gött bygge alltså, har också sådana bromsok som väntar på att bli monterade
    ja mina ok är kanon. dock så kärvade ena kolven i bakre oket. hade till och med sönder en polygrip bara för att få ut kolven. men ut kom den Nu när alla e renoverade eller Servade så går dom nog bättre.

Member Merikssons avatar
    Reg.datum
    Sep 2008
    Bil
    S13

Standard

håller med Snilsson, de här e schysst
    inspirerande oxå keep up the good work mannen
    #1469 Mikael Eriksson Vallentuna
    200sx S1LV3R edition -89
    http://www.garaget.org/Meriksson

Member InteLLis avatar
    Reg.datum
    Nov 2007
    Bil
    S13

Standard

Citat Ursprungligen postat av Meriksson Visa inlägg
    håller med Snilsson, de här e schysst
    inspirerande oxå keep up the good work mannen
    Tack jo jag ska försöka. blir en liten update på vad som hände idag.

Fick hem toppen från tvätt med dåliga nyheter. Spricka i toppen.
    Går nog att laga så det löser sig tror jag.

Går inte att gråta över spilld mjölk så det är bara att köra på.
    Tog av bakoken idag. Lägger inte upp så många bilder på renoveringen för det är samma procedur som fram. men ett par kan vi slänga upp.

Relativt rent ändå. gjorde vid allt förra vintern. Blir bättre gjort denna vinter.

Kolvarna ute. som jag skrev tidigare att ena kolven hade kärvat så hade sönder en polygrip för att få ut den. men ut kom den.

Alla detaljer som ska rengöras

Och efter rengöring. lite dålig bild såg jag nu men allt skiner o blänker som nytt.

mycket mer blev det inte idag men vi arbetar vidare imorgon efter jobbet.

Member InteLLis avatar
    Reg.datum
    Nov 2007
    Bil
    S13

Standard

Tänkte inte visa denna bild men kan f*n inte hålla mig. Vill veta vad ni tycker
    Så här är iaf tanken att bilen ska se ut när den är klar, vissa skilnader kommer det att bli:

Beställde Fender Flares idag. så här ser dom ut:

Tog även en bild på hela garaget där vi håller till.
    vi är för närvarande 11 bilar i garaget varav 7 syns på bild.
    dem som fattas på bild är 2 st skyline r33 gtser, en s15 silvia ( va med i förra upplagan av gatbilar.se tidningen) och en till s13.

Väldigt stökigt på bilen men är normalt sätt relativt städat o rent därnere.
    Senast redigerat av InteLLi den 2010-09-06 klockan 22:41.

Member Rangvalds avatar
    Reg.datum
    Mar 2009
    Bil
    S13

Standard

Citat Ursprungligen postat av InteLLi Visa inlägg
    Det där ser F-ing Great ut!
    garaget.org/Rangvald

If Biggie and Tupac were alive Lil Wayne would be working at Burger King.

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •