Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 10 av 11

Ämne: Var kommer knacket ifrån? Nu är motorn i delar..

Member
    Reg.datum
    May 2008
    Bil
    S13, Annan, 300ZX (Z32)

Arrow Var kommer knacket ifrån? Nu är motorn i delar..

För drygt ett år sedan köpte tjejen en vit S13 -89 från Gävle, med tickande lyftare. Det visade sig dock vara betydligt mer än lyftarna, motorn verkar mer eller mindre slut trots att den bara körts en säsong sen helrenovering.
    Själva problemet är att motorn knackar. Det låter inte extremt, men betydligt mer som en dieselbil än en 200a. Knacket är konstant på alla varv, och även om det inte låter lika illa som jag hört vevlagerras så låter det inte friskt.

Började med att byta toppen, för lagerbanorna till kamaxlarna var helt urgröpta på avgaskammen. Planade den nya toppen, satte dit nya lyftare och nya kammar, ny olja. Motorn tickar fortfarande. Nu har vi plockat ur motorn och tagit bort vevaxeln, för alla jag frågat tror det är vevlager-ras. Men hur ser man om vevlager/ramlager är kassa? Några av lagerbanorna till vevaxeln är något repiga, det syns att det är nån "linje" i dem, precis så man kan känna med nageln. Har inte plockat ur kolvarna ännu, hade inget verktyg till att a bort oljenipplarna som sitter under kolvarna. (typ en tias nyckel fast 10-kantig?),
    men provade dra lite i kolvarna och de verkar inte finnas något märkbart spel upp & ner iaf.

Hur vet jag vad som ska bytas och vad som orsakat det tickande ljudet?
    Vill ogärna plocka ihop motorn igen och upptäcka samma sak igen..

Svårt att se något på bilderna, men lägger med dem iaf. Låter konstigt om knacket kommit från att lagren är repiga, fast spelet kanske är så lite att man måste mäta med mikrometer för att upptäcka.
    Bifogade bilder Bifogade bilder
    Senast redigerat av Dno den 2009-03-28 klockan 15:53.
    * Nissan 300zx TT JSPEC -90 * Porsche 944 Turbo -91 *

Senior Member
    Reg.datum
    Sep 2007
    Bil
    S13

Standard

De är inte dina lager som låter.

Du kan ha väldigt stora lagerspel utan att de låter illa.

När de tickar om en motor kan de dels vara spridarna som tickar. Vissa typer av spridare låter mer än andra. Det kan även vara risiga lyftare.

Jag tror ditt ljud kommer från lyftarna alternativt spridarna.
    Ond Nisse s13 - garaget.org/mobne - facebook.com/OndNisse
    Västmanlands Palltjänst | StreetPerformance.se | Bakaxel.se | Dalhems | BVS.se

Member
    Reg.datum
    May 2008
    Bil
    S13, Annan, 300ZX (Z32)

Standard

Hela toppen är bytt, med nya kammar och nyrenoverade lyftare. vet att spridarna inte är original, men inte hur många cc de är på. Gula är de iaf, halvt svartlackade.
    Men att de skulle låta så pass att man misstar bilen för en gammal diesel-merca? Låter lite konstigt..

Citat Ursprungligen postat av Mobne Visa inlägg
    De är inte dina lager som låter.

Du kan ha väldigt stora lagerspel utan att de låter illa.

När de tickar om en motor kan de dels vara spridarna som tickar. Vissa typer av spridare låter mer än andra. Det kan även vara risiga lyftare.

Jag tror ditt ljud kommer från lyftarna alternativt spridarna.

Senior Member
    Reg.datum
    Sep 2007
    Bil
    S13

Standard

Citat Ursprungligen postat av Dno Visa inlägg
    Men att de skulle låta så pass att man misstar bilen för en gammal diesel-merca? Låter lite konstigt..
    Mina bosch spridare låter väldigt mycket. Kan va bra att veta då de ärhelt normalt att endel spridare låter högt.
    Det är inte antalet cc som gör att dom låter, utan endel låter mer än andra.

På en väldigt tyst maskin så kan jag mycket väl tänka mig att man tror något är fel ifall man inte är medveten om det.

Lyssna med en mejsel eller slangbit vart ifrån ljudet kommer.

Member
    Reg.datum
    May 2008
    Bil
    S13, Annan, 300ZX (Z32)

Standard

Så de tips jag fått tidigare här på forumet om att riva motorn och byta lager är mer eller mindre ett standardsvar när motorn tickar/knackar...
    När jag endå har motorn nere antar jag att det är lika bra att byta vevlager & ramlager, om de nu är något repiga. Sen sätta ihop alltihop och se om nya lyftare får ljudet att försvinna.

Hur kan man se om oljepumpen är dålig? Kanske kan vara dåligt oljetryck som får motorn att knacka.

Senior Member
    Reg.datum
    Sep 2007
    Bil
    S13

Standard

Citat Ursprungligen postat av Dno Visa inlägg
    Så de tips jag fått tidigare här på forumet om att riva motorn och byta lager är mer eller mindre ett standardsvar när motorn tickar/knackar...
    När jag endå har motorn nere antar jag att det är lika bra att byta vevlager & ramlager, om de nu är något repiga. Sen sätta ihop alltihop och se om nya lyftare får ljudet att försvinna.

Hur kan man se om oljepumpen är dålig? Kanske kan vara dåligt oljetryck som får motorn att knacka.
    Enklaste att se det är att mäta oljetrycket, lite svårt nu. Tycker dina lager såg VÄLDIGT fina ut, repor är inget som ska göra något ljud, de kommer från skit i oljan.

Så länge de inte kommit fram koppar ska de vara bra. Men byt lager men är väldigt tveksam till att de skulle vara där felet är.

Tickande ljud som är konstant med varvet låter verkligen inte som vevlager/ramlager.

Hall of Fame Legend
    Reg.datum
    Jan 1970
    Bil
    S13

Standard

Kollat kolvbultar och spel kolvar/foder ev?

Mvh Stefan
    SJN

Member
    Reg.datum
    May 2008
    Bil
    S13, Annan, 300ZX (Z32)

Standard

Nej, har inte mätt något där ännu. Hade dock fint komp på alla cylindrar innan motorn plockades ner, och försöker jag dra lite i kolvarna nu när vevaxeln är ur så suger de fast rätt bra.
    Kan man känna eventuellt spel mellan kolvbult & kolv/vevstake för hand eller måste man ta ur och mäta?
    Det enda spel jag upplevt är att vevstakarna glappar kanske en halv mm på varje sida när de sitter fast i veven, dvs axialt på vevaxeln.

Citat Ursprungligen postat av Sjn Visa inlägg
    Kollat kolvbultar och spel kolvar/foder ev?

Mvh Stefan
    SJN

Senior Member
    Reg.datum
    Jan 1970
    Bil
    S13, Annan

Standard

Oljemunstyckena under kolvarna får du väl bort med en vanlig hylsa i rätt storlek, en sån med med många "kanter" i!?
    Magnus Jansson Nr:12 S13 Såld... Stockholm http://web.200sx.nu/Member_Pages/vie...sp?pub=1&id=12

Styrelseledamot Sandells avatar
    Reg.datum
    Sep 2000
    Bil
    S13

Standard

Oljemunstyckena behöver du inte ta loss för att ta ur kolvarna, man tar ur dem uppåt.
    Henrik Sandell #16 Värnamo
    Materialare, Nissan Owners Group Sweden
    RB30DET 600hk@1,1bar

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •