Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 10 av 16

Ämne: Underligt problem vid motorstart

Member Whackers avatar
    Reg.datum
    Oct 2007
    Bil
    S13, S14a

Standard Underligt problem vid motorstart

Skulle starta upp motorn efter lite motormodifikationer och blev bemött av ett för mig underligt problem..

De modifikationer som jag anser viktiga att tala om är väl GT2871r turbo, Jecs 550cc spridare, Z32 lmm samt Nistune ECU förinställd på denna setup..

Först och främst så snurrar den bara när jag försöker starta men den vägrar tända.. Körde så tills stiften blev alldeles dränkta i bränsle.. Plockade ut dem och torkade av, ner igen och tog då även ut säkringen till bränsle pumpen och körde runt motorn lite.. Då helt plötsligt så startar den.. Gick hur fint o jämnt som helst men bara så länge där va bränsle i ledningarna..

Tänkte då fan va skönt att den startar iaf, slängde i säkringen igen o försökte starta men återigen hände ingenting.. Prövade en gång till att ta ut säkringen..
    Motorn startar igen och då passar jag på att medans bilen är igång trycka tillbaka säkringen.. Men så fort den kom på plats så bara dog motorn omedelbart..

Jag fattar absolut ingenting :S

Någon som har några som helst tips på vad som kan vara problemet??

Tacksam för alla tips..

Senior Member shirrus avatar
    Reg.datum
    Oct 2007
    Bil
    S13, S14a

Standard

den får för mycket soppa, trots anpassat i nistune.

Hall of Fame Legend Xlarge__s avatar
    Reg.datum
    Jul 2008
    Bil
    S13

Standard

precis, han surar ner sig direkt.
    Kan ju vara nått som missats iom att det är förinställd mapp.

Prova andra mappar eller mappa om för dina mods.
    Senast redigerat av Xlarge__ den 2009-04-17 klockan 00:02.

Member Bodas avatar
    Reg.datum
    Jan 1970
    Bil
    S13, S14a

Standard

Hur ser oringarna ut på spridarna så de inte är trasiga? Saknas de eller är de spruckna?
    Tommy Karlsson #619
    Borlänge
    http://200sx.kicks-ass.net/boda/

Member Whackers avatar
    Reg.datum
    Oct 2007
    Bil
    S13, S14a

Standard

Ok, tackar för de svaren.. O-ringarna e fina så de ska nog inte vara något problem..

Har två bin filer som är gjorda för just 550cc spridare och z32 lmm som jag har..
    Den ena är tunad av Pete själv på PLMS development som varit med o förbättrat Nistune och den andra fick jag också av honom men det ska vara en direkt kopia av H-Dev Steg 3 chip vilket dock är optimerat för GT28RS turbon men det kvittar för jag ska bara köra lugna mil till besiktning med den mappen och köra in grejerna innan den ska mappas ordentligt

Däremot så har jag en BTR och jag har fått tips på att den förmodligen är felinställd nu eftersom jag har större spridare, vilket även kan stämma in på det ni säger då..

Dock så måste jag få tag på en adapter till min bränsletryckssensor vilket verkar vara omöjligt eller hitta nån sån enkel modell med mätare på så jag kan ställa det ordentligt.. Vågar inte riktigt testa mig fram i blindo =/
    Senast redigerat av Whacker den 2009-04-17 klockan 01:05.

Member
    Reg.datum
    Nov 2007
    Bil
    S13, S14a

Standard

Citat Ursprungligen postat av Whacker Visa inlägg
    Ok, tackar för de svaren.. O-ringarna e fina så de ska nog inte vara något problem..

Har två bin filer som är gjorda för just 550cc spridare och z32 lmm som jag har..
    Den ena är tunad av Pete själv på PLMS development som varit med o förbättrat Nistune och den andra fick jag också av honom men det ska vara en direkt kopia av H-Dev Steg 3 chip vilket dock är optimerat för GT28RS turbon men det kvittar för jag ska bara köra lugna mil till besiktning med den mappen och köra in grejerna innan den ska mappas ordentligt

Däremot så har jag en BTR och jag har fått tips på att den förmodligen är felinställd nu eftersom jag har större spridare, vilket även kan stämma in på det ni säger då..

Dock så måste jag få tag på en adapter till min bränsletryckssensor vilket verkar vara omöjligt eller hitta nån sån enkel modell med mätare på så jag kan ställa det ordentligt.. Vågar inte riktigt testa mig fram i blindo =/
    Det går ju att bygga en enkel bränsletrycksmätare för diverse delar på biltema för typ 150:- skulle jag göra för att kunna ställa in det lite bättre!
    Kan du inte montera original BTR bara för att testa med annars?
    Nissan 200SX S14A -99 @ ???
    Erik Sidenbladh #1488, 2:a på bankörning Björkvik 2009, Me vs Deffe 1:1
    Skälby/Järfälla

Senior Member shirrus avatar
    Reg.datum
    Oct 2007
    Bil
    S13, S14a

Standard

som maxi säger kan du inte köra endast orginal btr? nu när du har nistune behöver du inte btr:en

Member Whackers avatar
    Reg.datum
    Oct 2007
    Bil
    S13, S14a

Standard

Tyvärr så har jag inte den kvar.. Denna satt nämligen på när jag köpte bilen för två år sen.. Jag får försöka fixa nånting att mäta med då..

Jag hoppas innerligt att detta är problemet annars har jag absolut ingen aning var man ska leta :P hehe

Member Sleepy_Ones avatar
    Reg.datum
    Jan 1970
    Bil
    S13

Standard

din nismobox är väll som vilket annat chip som helst: mappat med orginal bränsletryck om inget annat är angett så fixa det så går nog bilen bättre.

polaren hade samma problem förra sommaren, dock gick bilen men väldigt fett.
    va bara å ställa ner trycket till orginal.

Lycka till!
    Emil Öberg. Arboga. #1403
    Allracing.se

Member Whackers avatar
    Reg.datum
    Oct 2007
    Bil
    S13, S14a

Standard

Jo precis.. Jobbar på det där.. Men kan också sänka k-konstanten i Nistune till hälften o sen öka i 5% omgångar tills den startar.. Om den startar.. Så vet jag iaf att problemet ÄR trycket.. Håller på med det just nu men vill fortfarande inte starta..

Men men, får se vad som händer..

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •