Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 10 av 12

Ämne: Bilen dog och startar inte mer??

Member
    Reg.datum
    Sep 2007
    Bil
    S13

Standard Bilen dog och startar inte mer??

Nu har jag felsökt och felsökt och kommit fram till att gnistan är för svag. Det gnistar nog när jag har upp stiften men kollar jag med strobolampan strax före spolarna så blinkar den inte men nog strax efter tändförstärkaren. Har bytt tändförstärkare och databox utan resultat och cas:en verkar ok eftersom när man snurrar på den så klickar det i spridarna och strobolampan blinkar, dock bara strax före och efter tändförstärkaren. Provade även göra en egen kabel mellan förstärkaren och tändspolarna då börja bilen lova lite (troligen för att den var betydligt kortare) men orkar inte starta. Dock så märkte jag att varvräknaren är helt död när man drar runt motorn och så ska de väl inte va? Men när det tänder till hoppar den nog till...

Finns det nåt samband med varvräknaren och mitt problem?
    Mycket tacksam för alla förslag då jag själv börja bli utan ideer..

Mvh. Anders

Member
    Reg.datum
    Sep 2007
    Bil
    S13

Standard

Liknande problem som jag haft. Var kolen som sitter på tändspolarna mot stiften som var sönder brända.

Member
    Reg.datum
    Sep 2007
    Bil
    S13

Standard

ahaa hade alla farit på en gång då? Tycker inte dom skulle göra det... Finns dom att köpas eller måste man köpa nya tändspolar?

Member
    Reg.datum
    Sep 2007
    Bil
    S13

Standard

Citat Ursprungligen postat av anderz86 Visa inlägg
    ahaa hade alla farit på en gång då? Tycker inte dom skulle göra det... Finns dom att köpas eller måste man köpa nya tändspolar?
    Japp alla 4 hade farit. Byte först databoxen och så gick bilen några dagar. Sen vägrade den starta igen och då var de kolen som var sönder brända.Om de har något samband vet jag inte...

Gick att fila ner minna så att de blev släta och fina igen. Går väl att ta från något fördelarlock till nån gammal bil om man vill ha nya. Dock har jag hört att de finns tändspolar som saknar dessa och har någon annan variant istället.
    Kanske en heller två av dina spolar är dåliga ? Hursomhelst är de ju enkelt att kolla om de skulle vara kolen som är dåliga.

Member
    Reg.datum
    Sep 2007
    Bil
    S13

Standard

ok, blir att kolla upp det där imorgon dock är jag lite osäker om jag alls har nå kol.. Tycker inte det skulle kunna va tändspolarna för skulle bara en eller två ha farit så skulle ju bilen ändå tända å kanske orka gå och att alla 4 sku gå samtidigt känns inte rimligt, eller?

Member
    Reg.datum
    Sep 2007
    Bil
    S13

Standard

Var å kollade till bilen idag och märkte att jag har inga kol i tändspolarna bara en fjäder.
    Varvräknaren är somsagt död sålänge man sågar på startmotorn och jag kollade upp idag " neutral switch " som det står i service manualen och den verkar vara sönder. Nån annan som har haft problem med den brytaren på växellådan?

Member
    Reg.datum
    Sep 2007
    Bil
    S13

Standard

Nu har jag satt dit en ny "neutral-switch" när den ändå va sönder och bytt tändspolarna utan resultat. Kollade resistansen i kablarna mellan förstärkaren å spolarna å den va 0,5ohm så det verkar ok. Har också prövat dra en ny jordkabel mellan motorn å batteriet..

Var ligger felet???

Standard

har du ström fram till spolarna? jag har liknande fel och jag har bara ström fram till en spole

Member
    Reg.datum
    Sep 2007
    Bil
    S13

Standard

fram till skarvet vid ventilkåpan har jag nog 12v allt efter det är bytt så de borde inte va det men ska prova mäta vid varje spole iaf imorgon

Member
    Reg.datum
    Jan 1970
    Bil
    S13, S14a

Standard

Prova även att mäta strömmen framme vid motorn när du drar på starten.
    Kan det vara batteriet som har gett upp?

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •