Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 10 av 20

Ämne: Knackningar

Member Bebbos avatar
    Reg.datum
    Jan 1970
    Bil
    S13

Standard Knackningar

Jag vet att de finns jätte mycket trådar om ämnet, men ävom om ja läst allt de så är jag inte säker på om de är lyftarna eller vevlager.

Det började låta här om dagen efter att jag kört ett tag, men försvann efter 1min. Idag kom det igen efter att bilen har fått gå varm. Knackandet låter på hela varvregistret och inte bara vid 2500 som de brukar beskrivas med vevlager.

Det låter mest vid den punkten som jag pekar på efter att ha lyssnat med stetoskop.

Något annat jag har märkt är när man accelerar så drar det på ganska bra fram till 3000varv. Då är det inte lika mycket drag, sen efter 4000 börjar det trycka på igen.

Vet inte om det kanske har något samband.

Men kolla på länken och lyssna!

http://www.garaget.org/video/yc7co8tw9v8b

Hall of Fame Legend Xlarge__s avatar
    Reg.datum
    Jul 2008
    Bil
    S13

Standard

Ljudet blir svårtolkat på film, men låter som lyftare ?

Member Bebbos avatar
    Reg.datum
    Jan 1970
    Bil
    S13

Standard

Citat Ursprungligen postat av Xlarge__ Visa inlägg
    Ljudet blir svårtolkat på film, men låter som lyftare ?
    får hoppas på det. inte så sugen på att byta vevlager...är bytt för 2år sen av förra ägaren

Member solles avatar
    Reg.datum
    Feb 2008
    Bil
    S13

Standard

Hmm... Det är inte fläkten som tar i någonstans? Så där lät det på min volvo efter jag smällde den i en stolpe nu i vintras.. var _LITE_ för halt

Visade sig vara att fläkten tog i, men detta ljud kanske är mer metalliskt? Men som tidigare inlägg, svårt att höra på film

Member Bebbos avatar
    Reg.datum
    Jan 1970
    Bil
    S13

Standard

Citat Ursprungligen postat av solle Visa inlägg
    Hmm... Det är inte fläkten som tar i någonstans? Så där lät det på min volvo efter jag smällde den i en stolpe nu i vintras.. var _LITE_ för halt

Visade sig vara att fläkten tog i, men detta ljud kanske är mer metalliskt? Men som tidigare inlägg, svårt att höra på film
    jag har tidigare funderat på om fläkten ger vissa ljud, men detta låter mer metalliskt. Tror mer på lyftarna än fläkten.

Member solles avatar
    Reg.datum
    Feb 2008
    Bil
    S13

Standard

vet inte om det resulterar i något dåligt/obra för motorn, men borde man inte kunna stanna fläkten med hand kraft eller liknande för att höra om ljudet försvinner? Har för mig vi gjorde så på min 740, kommer inte ihåg..

Member
    Reg.datum
    Sep 2008
    Bil
    S13, Annan Nissan

Standard

Skulle tippa på någon ventilfjäder eller lyftare som gett med sig. Tickandet är ju inte dovt utan ganska så lätt/ljust. :-)

Member Bebbos avatar
    Reg.datum
    Jan 1970
    Bil
    S13

Standard

okej, de jag har förstått att man ska göra är att montera ur de hydraliska lyftarna och få ur alla gammal olja och bada dem i ny fräsch olja. Motionera dem ordentligt och se till att de inte är någon luft i dem.

Något man bör tänka på? Har aldrig varit inne i motorn någon gång. Nå speciella verktyg som behövs?

Kom och tänka på en sak också, kan man köra med bilen nu? Eller sliter det extra på nånting?
    Senast redigerat av Bebbo den 2009-05-17 klockan 21:15.

Member
    Reg.datum
    Mar 2009
    Bil
    S13, Annan Nissan

Standard

tjena det är garanterat nån lyftare som e kass så lät de på min volvo med sen byttade jag lyftarna och de blev tyst

Member andreaas90s avatar
    Reg.datum
    Feb 2009
    Bil
    S13, Annan

Standard

Kolla oljenivån!

Min tickade också efter hård körning, kollade oljan och var under minimum. Så fyllde på lite, har inte varit med om det sen dess

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •