Sidan 1 av 3 123 SistaSista
Resultat 1 till 10 av 23

Ämne: sk ny renoverad motor samt annan info

Senior Member GT-R_mojjes avatar
    Reg.datum
    Mar 2009
    Bil
    S13, S14a

Standard sk ny renoverad motor samt annan info

hej hej, köpte denna bilen sk nyrenoverad för att slippa riva med skiten själv
    har trimmat och byggt mycket motorer och tänkte köpa en som var typ klar denna gången, men redan från start verkade det vara strul,bestämmde mig för att omgående mappa om bilen för att vara säker,

mer info om det finns här, läs tråden så vet ni mer

http://www.nogs.se/forum/showthread.php?t=162834

dock körde jag sönder ett stift och valde riva toppen för att kolla om ngt hänt
    hade då fått en liten repa 1:an cylinder och valde då iaf att riva ned och kolla ringarna och döm om min förvåning när jag mötte med mitt öga på den sk nyrenoverade motorn att 4 av 5 ramlager är helt skrot ser ut som ett alborr verk varit och tuggat i dom, och inte ett missljud av detta eller en spåna i mina 4 oljebyten samt 40 lugna mil körda sedan jag köpt den, så detta har hänt när föregående ägare haft och renoverat bilen
    pga ett vevlager ras på 3:ans stake, den som gått varm e köpt beggad som skall vara uppkollad och skall vara frisk enligt föregående ägare är nog det dummaste jag hört man sätter aldrig i en bränd stake, en hel del saker som skrivits i anonnsen bara varit skitsnack.
    dock är alla vevlager fina otroligt nog, verkar som om dom inte rengjort efter renovering samt heller inte linehonat blocket/ramlagerna eftersom dom e skrot och inte vevlagerna , nartuligtvis kommer jag mäta allt och renovera själv på rätt sätt,
    ni ser även att olika kolvar e monterande "skrämmande bara det" är je men olika modeller
    ni ser även att 2 av kovarna av ena modellen med detonations urtagningar även e helt skrot pga hög tändning och mager soppa finns mer om detta i tråden här över även alla koplvar bär spår av tendenser till nypningar i blocket pga fel tändning och mager soppa.

lägger till mer bilder på mer fel i morgon är lite less och trött på att få börja göra ett jobb som redan skulle vara gjort och som jag betalat ett pris på bilen för //M

hur fan kan man sätta i en bränd stake vid en renovering, *****s *****r kan man inte renovera
    så skall man låta bli.

gör en copy ang staken från eagle själva i usa

The discoloration is a result of excessive heat. Almost without exception, this is caused by a spun rod bearing. Rod bearings spin due to a colapse of the oil film between the crank journal and rod bearing. Why this happens is a topic of great discussion. Mahle/Clevite has a very nice guide on their website to help you diagnose bearing wear patterns and failures. To view their guide, click HERE . When discoloration is visible (even a very small amount) the rod has been heated enough to compromise or ruin the heat treatment in the steel. This can have unpredictable effects on the strength of the rod. It is impossible to be sure if the rod can be used reliably once this has happened. The best course of action is to replace the rod. See our FAQ topic on single rods for information on ordering single rods.
    Bifogade bilder Bifogade bilder
    Senast redigerat av GT-R_mojje den 2009-05-27 klockan 13:20.

Member RIGO-RODs avatar
    Reg.datum
    May 2008
    Bil
    S13

Standard

inte kul detta. fyfan vad drygt, var det förra ägaren eller var det en firma som byggt motorn?
    så e det

Reg.datum
    Mar 2009
    Bil
    S13, S14a

Standard

var privat personer som satt i hop i båda fallen vad jag vet,
    dock är det en firma i senaste renoveringen som balanserat och slipat veven samt viktat, fattar inte att inte ralager lägena blivit upmätta och ev borrade om, dom är kassa,och hur man kan vara så rent av sagt dum och sätter i en bränd stake som förlorat sin styrka är inte vad jag kallar renovering direkt //
    Senast redigerat av GT-R_mojje den 2009-05-27 klockan 13:18.

Reg.datum
    Mar 2009
    Bil
    S13, S14a

Standard

här kommer lite mer bilder, tog isär oljepumpen i dag för att kolla lite
    och hittar att den ser ut som en stenkross, att detta med ramlagerna hänt efter dom sk renoverat motorn beror på att det är inte rengjort efter velager haveriet helt enkelt, spån och skit har legat kvar i pumpen och sedan gjort ett nytt haveri,har man lite koll så byter man pump eller åtminstonde kollar upp den, ivilket fall så har gammal skit gått med och rasat ramlagerna.

den sk nyrenoverade motorn jag betala extra för visade sig vara helt skrot så när som på 3 stakar.
    är nog dags att göra en projekt tråd nu eftersom motorn kommer bli helt nybyggd samt att jag pular lite med toppen samt skall i med z32 lådan //M
    Bifogade bilder Bifogade bilder
    Senast redigerat av GT-R_mojje den 2009-05-27 klockan 19:36.

Member doktorns avatar
    Reg.datum
    Jan 1970
    Bil
    S13, S14a

Standard

Såg annonsen på den där bilen när den var ute och funderade ett par gånger på priset. En del pengar, men på sitt sätt väldigt skönt att "allt var fixat" och eftersom tid är pengar så var det nog ändå ett bra pris tänkte jag. Tråkigt att du ska behöva bekräfta testen "vill man ha något ordentligt gjort får man se till att göra det själv" :-(

Inte så lätt att undvika sånt här heller. Man tar ju inte isär motorn på en beggad bil man köper för att kolla hur det ser ut.
    Rickard Borgmäster - Sollentuna - #1348
    200SX S14a -97 - Projekttråd - Fotoalbum
    Till Salu: Inget speciellt för tillfället.

Reg.datum
    Mar 2009
    Bil
    S13, S14a

Standard

nä sant, men detta motorn bygget som blir kommer dokumenteras totalt
    samt att den kommer vara rätt mappad och rätt ihopbyggd.
    för ev nästkommande köpare,

jag fick typ inga byggbilder och varför fattar jag ju när man ser hur skiten ser ut :/

Senior Member
    Reg.datum
    Sep 2007
    Bil
    S13

Standard

Att staken ser ut sådär spelar ingen roll om den är uppmätt.
    Så den skulle jag inte byta ut under förutsättningen att den fortfarande är rak och inom specen.

"It is impossible to be sure if the rod can be used reliably once this has happened."

Som eagle säger är de ju självklart bäst med en ny stake, och dom kan ju aldrig garantera att den är okej. Men du kommer aldrig belasta den ens i närheten av vad en stake tål så i ditt fall skulle jag inte köpt en ny. Eagle vill ju även kränga stakar

Kompisen med bmw turbo hade exakt samma strul när ett lager gick varmt. Den plockar han 1000hp ur utan problem.
    Senast redigerat av Mobne den 2009-05-28 klockan 12:26.
    Ond Nisse s13 - garaget.org/mobne - facebook.com/OndNisse
    Västmanlands Palltjänst | StreetPerformance.se | Bakaxel.se | Dalhems | BVS.se

Member
    Reg.datum
    Jan 1970
    Bil
    S13, S14a

Standard

En liten fråga isåfall. är inte stakarna härdade från fabrik? om det är så, så har härdningen gått ur på den staken. och i så fall är den "mjuk". den är ju inte mjuk kanske, den kanske går att köra med t.o.m. men den har inte samma hållfasthet som från fabrik. OM dom är härdade?

Senior Member
    Reg.datum
    Sep 2007
    Bil
    S13

Standard

Citat Ursprungligen postat av HighLander Visa inlägg
    En liten fråga isåfall. är inte stakarna härdade från fabrik? om det är så, så har härdningen gått ur på den staken. och i så fall är den "mjuk". den är ju inte mjuk kanske, den kanske går att köra med t.o.m. men den har inte samma hållfasthet som från fabrik. OM dom är härdade?
    Nej exakt. Men det jag menar är att man belastar den ändå aldrig så mycket.

En sån stake tål ungefär 250hp st. O de är de inte många som kommer upp i
    Ond Nisse s13 - garaget.org/mobne - facebook.com/OndNisse
    Västmanlands Palltjänst | StreetPerformance.se | Bakaxel.se | Dalhems | BVS.se

Member
    Reg.datum
    Jan 1970
    Bil
    S13, S14a

Standard

Citat Ursprungligen postat av Mobne Visa inlägg
    Nej exakt. Men det jag menar är att man belastar den ändå aldrig så mycket.

En sån stake tål ungefär 250hp st. O de är de inte många som kommer upp i
    Jo, men vad tål den när härdningen har gått ur den? det undrar jag om någon har testat. men det är nog ingen överdrift om du halverar hållfastheten om härdningen går ur. och då är vi på 125hp styck... och det är ju bristningsgräns i detta fall.
    Fast jag tror inte man kan säga att den håller för ett visst antal hp. utan en stake som härdningen har gått ur, den kommer att mattas ut helt till slut, mycket snabbare än en frisk vevstake

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •