Sidan 2 av 9 FörstaFörsta 1234 ... SistaSista
Resultat 11 till 20 av 88

Ämne: Mappning hos Japtuning

Senior Member
    Reg.datum
    Sep 2007
    Bil
    S13

Standard

Citat Ursprungligen postat av mojje74 Visa inlägg
    alltså mobne du kan ta ut rårare tändning med e85 än med soppa, ju fakta så varför köra med en lägre tändning med e85.

och har du lite koll på saker så ser du vad som e felet på denna kolven
    hög tändning och mager soppa

Att du kan köra högre tändning med e85 är en myt som bara amatörer tror på. De är helt felaktigt. Eftersom e85 ger en långsammare förbränning och högre cylindertryck är de altså mer riskabelt att köra vassare tändning med e85 där man har mycket vridmoment.
    E85 har dock högre oktan och är mer spiktåligt, därför kan man lägga mer tändning på höga varv, men ej där turbon spoolar upp och motorn får mycket vrid.

Tändmappar för bensin och e85 ser inte likadana ut. Därför man inte bara ska börja tanka i e85 i en bil med tändmapp för bensin.

Den kolven ser ut att ha spikat, inte värmenypt i mina ögon. Men svårt att se ändå.

Mvh
    Ond Nisse s13 - garaget.org/mobne - facebook.com/OndNisse
    Västmanlands Palltjänst | StreetPerformance.se | Bakaxel.se | Dalhems | BVS.se

Senior Member GT-R_mojjes avatar
    Reg.datum
    Mar 2009
    Bil
    S13, S14a

Standard

Citat Ursprungligen postat av Mobne Visa inlägg
    Att du kan köra högre tändning med e85 är en myt som bara amatörer tror på. De är helt felaktigt. Eftersom e85 ger en långsammare förbränning och högre cylindertryck är de altså mer riskabelt att köra vassare tändning med e85 där man har mycket vridmoment.
    E85 har dock högre oktan och är mer spiktåligt, därför kan man lägga mer tändning på höga varv, men ej där turbon spoolar upp och motorn får mycket vrid.

Den kolven ser ut att ha spikat, inte värmenypt i mina ögon. Men svårt att se ändå.

Mvh
    säger inte den nypt men man ser även tendenser till det på sidan av kolvarna går ju inte missa även på denna syns det tydligt, men som sagtför hög tändning = spik eller hur
    Senast redigerat av GT-R_mojje den 2009-05-27 klockan 21:55.

Senior Member
    Reg.datum
    Sep 2007
    Bil
    S13

Standard

Citat Ursprungligen postat av mojje74 Visa inlägg
    säger inte den nypt men man ser även tendenser till det på sidan av kolvarna, men som sagtför hög tändning = spik eller hur
    För hög tändning ger spik, även för mager blandning kan ge spik.
    Spikar gör de när cylindertrycket blir för högt och de självantänder. Att höja laddet mer än de är mappat för skapar samma problem. Cylindertrycket ökar.

De slitaget du har nertill på kolvarna är inte värmenypningar. Ser ut som helt vanligt kolvslitage. Nyper brukar de göra över översta kolvringen vad jag sett. Dock ingen expert. De beror på att de är tajtaste spelet där.
    Ond Nisse s13 - garaget.org/mobne - facebook.com/OndNisse
    Västmanlands Palltjänst | StreetPerformance.se | Bakaxel.se | Dalhems | BVS.se

Senior Member GT-R_mojjes avatar
    Reg.datum
    Mar 2009
    Bil
    S13, S14a

Standard

Citat Ursprungligen postat av Mobne Visa inlägg
    För hög tändning ger spik, även för mager blandning kan ge spik.
    Spikar gör de när cylindertrycket blir för högt och de självantänder. Att höja laddet mer än de är mappat för skapar samma problem. Cylindertrycket ökar.

De slitaget du har nertill på kolvarna är inte värmenypningar. Ser ut som helt vanligt kolvslitage. Nyper brukar de göra över översta kolvringen vad jag sett. Dock ingen expert. De beror på att de är tajtaste spelet där.
    jag anser det är nyp tendenser, men men i vilket fall så har ju kolven spikat sönder pga värme/hög tändning/magersoppa eller en kombination av båda.

det är ju fakta på kolven vid detonations svarvningarna.

men det som är är ju att det fick ändras i båda våra mappar för att det var som kriget i dom
    det är ju det denna tråden handlar om,om hur många fler som haft problem efter hos stefan, bilden skickade jag med som bonus
    Senast redigerat av GT-R_mojje den 2009-05-27 klockan 22:03.

Member sirfalks avatar
    Reg.datum
    Jan 1970
    Bil
    S13, Annan

Standard

Vad jag inte förstår är varför folk som har problem med sina mappar från japtuning inte ringer till dem eller åker dit med bilen för att justera detta? Tror knappast att dem tar mer betalt för att fixa en felaktig mapp. Eller?
    Andreas Falk [Märsta] Nr:1481

Member
    Reg.datum
    Sep 2007
    Bil
    S13, S14a

Standard

Tror även maxxtuning är delaktig i att smutskasta Japtuning han är ju tydligen grym på att mappa och alla andra vet inte vad dom håller på med. Det var ju så hela diskussionen kom upp han har sagt så till dessa 2 kunder men han vet ju inte egentligen vem som pillat på vad efter att dom mappats eller om motorerna var dåliga. Enlig Maxxtuning kan ju inte TRENDAB heller mappa och dom har ju inte byggt några vettiga motorer genom åren

Member
    Reg.datum
    Jan 1970
    Bil
    S13, S14a

Standard

Jag har haft problem med tomgången länge och ett oväsen på högt ladd. men detta har försvunnit efter mappningen hos det andra företaget. Min bil mappades till 1,3 bar hos japtuning. men jag har inte vågat köra på mer än 1,0bar p.g.a oväsendet. Och att bilen dog hela tiden efter lite gaspådrag har försvunnit efter ommappningen. vid besiktning efter mappningen hos japtuning, hade jag hc värden över 1000!
    Jag bifogar bilden hur mycket tändningen fick ändras från första mappen till den andra.
    Jag vet att det var ont om tid när min mappning skulle göras, men att släppa iväg min bil på detta sätt utan att ens säga att vi behöver justera mappen i efterhand är dåligt.
    jag är ingen mekaniker eller någon bil guru, så jag trodde ju i min enfald att det var något mekaniskt fel. men nu går bilen hur bra som helst, och den känns frisk. tomgången är hur fin som helst, och den har aldrig dött efter gaspådrag.

PS jag är Leif med "den gula bilen"
    Bilden visar hur mycket tändningen har ändrats. Alltså tändningen stod på 30 grader på tomgång innan! den sänktes med -15 grader till 15 grader som det ska vara. Och på dom höga lasterna sänktes tändningen med 12 grader. från 20 till 8.
    Bifogade bilder Bifogade bilder
    Senast redigerat av HighLander den 2009-05-27 klockan 23:30. Anledning: Förtydligade

Member
    Reg.datum
    Sep 2007
    Bil
    S13, S14a

Standard

Verkar konstigt det här man blir ju konfunderad helt klart. Fläska på min bil också igår och det vart som att den slog ifrån tändningen och hoppa igång igen. Var det så för dig också eller hur menar du dog?

Member
    Reg.datum
    Jan 1970
    Bil
    S13, S14a

Standard

Citat Ursprungligen postat av Kali-R Visa inlägg
    Verkar konstigt det här man blir ju konfunderad helt klart. Fläska på min bil också igår och det vart som att den slog ifrån tändningen och hoppa igång igen. Var det så för dig också eller hur menar du dog?
    Alltså jag kunde dra på lite, kanske 4000 varv, och sen trycka ner kopplingen. då gick varv räknaren till noll och motorn stannade. (när besiktningsgubben skulle köra in bilen i hallen behövdes det bara lite gas och släppa av, så dog den. den dog 4 ggr bara när han skulle köra in den)
    Men nog om det, låt inte detta gå offtopic

Standard

mojje74: EGT användes inte. Det fanns ingen nippel, vi pratade om att svetsa dit en men det fanns varken utrymme eller tid. Då beslöt vi oss för att skippa EGTn (efterssom demontering av turbon hade varit ett måste) och köra på en safe mapp.
    Det var därför vi inte laddade mer än 1.25-1.3 bar.
    Angående max tändning vid max vrid där turbon spoolar så har inte 14 grader varit för mycket – då hade den inte stått till det. Vi mäter spikningar med lurar och med motorns knacksensor.
    För er med power fc kan man få en skaplig fingervisning med knack sensorn i power fcn. Bör ej gå över 60-70 (gäller S14) men det är väldigt varierande från bil till bil.

Jag har loggarna från mappningen som utfördes 2008-10-28
    Det är först nu jag går tillbaka och kollar i dem
    Tomgång 15 grader.
    Max knack 27
    Tändning max last 4000 varv 14 grader (belastning som börjar på 20 i mappen)
    Tändning max last 4400 varv 11 grader (belastning som börjar på 22 i mappen)
    Tändning max last 4800 varv 11 grader (belastning som börjar på 22 i mappen)
    Med andra ord har vi legat på 11 grader vid max belastning/vrid. Troligtvis har då inte din motor klarat mer här.
    Lösa skruvar mellan turbo och grenrör upptäcktes också, vad förra ägaren gjort efter mappningen kan inte jag svara för, om laddet höjts förklarar detta varför det spikat.
    Det man också skall veta är om man ökar tändningen (tex genom att ställa in tändningen via bilens "kabel loom" på härvan) och får den fel så kommer lambdavärdet att ändras till magrare och EGTn normalt sjunka pga att tändningen flyttas.
    Låg tändning ger högre EGT.
    Man justerar tändning tills det att man hör eller kan antyda att motorn börjar gå "tungt" och får jobba hårt. Vi har också effektmätningen i realtid som referens.
    I vissa fall kan man också höra små spiktendenser här som inte ens knacksensorn reagerar på - då vet man att gränsen för max tändning vid denna last är nådd. Då måste man ta en åtgärd för detta, normalt sett sänker man då tändningen tills det att knacktendenserna försvinner och gången på motorn inte är lika hård.
    Referensen för sänkning av tändning heter avgastemp. När EGTn når den gräns man vill ha som safe gräns och man trots det tycker att motorn går hårt finns det bara en åtgärd - Sänka laddet!
    Normalt sett kör vi till 920 grader med Zeitronix givare som max.
    Vad man har för givare har också stor betydelse, därför kör vi sedan ett par år tillbaka alltid med vår egna givare som vi känner och vet reagerar snabbt.

Highlander: Det var så längesedan vi hade din bil så jag minns faktiskt inte riktigt hur mappningen gick tillväga. Att vi var överens om 1 bars ladd och att vi satte boost controllern till det innan du åkte hem på kvällen minns jag ialafall!

Problemet jag beskriver när man skall ställa tändningen är ett allvarligt fel som många gör när de skall ställa tändningen. Det är viktigt att mäta på en tändkabel mellan 1ans spole och stift.
    Det finns andra som mappar bilar i andra forum som blivit beskyllda för andras okunskap och motorhaverierer, alltid lätt att skylla på den som mappat motorn när något går fel.

Som Sirfalk säger så förstår jag heller inte varför ni inte hört av er till oss direkt?
    De som varit och fått sina bilar mappade och har frågor eller är nyfikna på andra saker ringer ju eller mailar och frågar normalt sett. Vi är glada att hjälpa till och lösa problem.

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •