Sidan 3 av 9 FörstaFörsta 12345 ... SistaSista
Resultat 21 till 30 av 88

Ämne: Mappning hos Japtuning

Senior Member GT-R_mojjes avatar
    Reg.datum
    Mar 2009
    Bil
    S13, S14a

Standard

Kali-R :
    Frågade Maxxtuning ang Trendabs mappningar/motorer. De har ej kört någon motor som Trendab byggt inte heller mappat om något som de har gjort så vart du har belägg för det påståendet verkar lite spännande.

Mobne:
    har man en bra mapp på bensin så kan man till 95% direkt köra med samma tändmapp och man bara justerar till bränslet, vilket kommer leverera mer effekt vid samma laddtryck pga etanolens högre avgivna cylindertryck.
    Ofta kan man gå upp i tändning ett par grader över hela registret tills det slutar ge effekt, man får dock vara försiktig med vridpiken även med etanol då det blir enorma cylindertryck som faktiskt kan motverka kolvens rörelse i fel riktning.
    Ibland kan man ej köra med samma tändmapp då man får misständningar och måste avancera tändningen för att undvika detta.
    Att du har fått gå ner i tändning vid etanolkonvertering låter spännande, troligtvis kanske tändningen för vanlig sås låg för högt.
    Etanolen expanderar/brinner långsammare därför måste man antända den lite tidigare för att expanderingen ska ske så nära kolvens neråtriktning som möjligt för att uppnå maximal verkningsgrad.
    Det var väl efter att du hade pratat med Mattias med den gula 200:an du/ni vågade gå på lite tändning på er maskin efter att Mattias avslöjade hur hög tändning de körde på den maskinen, och vipps så började du få lite fart på pulkan.

Jag bad Maxxtuning sammanställa lite data i detta ärendet då det verkar vara många som har haft samma problem.
    Deras avsikt med dokumentet var inte att smutskasta någon, utan mer att presentera lite fakta ang felaktigheter i mappar. Det var mitt egna beslut att avslöjja "den konkurerande firman".

http://www.maxxtuning.se/temp/strangetuning.pdf

För er som inte har Adobe reader kan ladda ner här : http://get.adobe.com/se/reader/

Standard

Vet inte om jag missuppfattade men är det tidigare ägaren som mappat hos japtuning inte du personligen ? Vad äre som säger att inte tidigare ägaren inte vart där o pillat. tycker det är lite långsökt du är förbannad för din motor rasat o ska skylla på nån känns d som o försköna maxxtuning.

Du kan ju berätta lite vad du har för motor erfarenheter sen tidigare så man får för hum vilka kunskaper du har inom området ?

Tycker det luktar copy and paste från maxxtuning det mesta du skriver eller har du mappat många bilar själv ?

Men han du nämner med den gula 200sx som du säger mobne frågat vad han körde för tändning är vell snarare han som frågat ut mobne om det mesta är min uppfattning om man kikar på vsc o ett tjatande att han ska komma till maxtuning o köra i deras bänk.

Menar inge illa men gillar inte massa skit kastande på företag som funnits med bra länge o speciellt när du helt klart står på maxxtunings sida o inte är opartisk och får japtuning o framstå som några nybörjare ?

aja det är iaf min uppfattning sen får vell ni säga vad ni tycker.

Member RIGO-RODs avatar
    Reg.datum
    May 2008
    Bil
    S13

Standard Mappning Hos Japtuning

Min S14 var mappad Hos Japtuning oxå. Efter mycket strul att motorn dog när man tryckte ner kopplingen när man gasade på .så bad jag en annan mappa min bil, efter det så gick min bil grymt bra dog aldrig igen när man tryckte ner kopplingen . hade grym tomgång osv

När jag lämnade japtuning hade bilen även avgastempen som låg vid 750-800grader vid landvägs körning i 120-130 som var helt normalt enligt honom,, eftersom jag inte hade någon aning om vad allt skulle ligga på så förlitade jag mig på honom,

Men nu har jag mappat om bilen och det går prima skinka till och med beiktningen blev imponerad av mina avgas världen

Här e min mappning från Japtuning, ingen aning om det e bra eller dåligt för förstår mig ej på detta. men avgör själva..
    Bifogade bilder Bifogade bilder
    Senast redigerat av RIGO-ROD den 2009-05-28 klockan 01:01.
    så e det

Reg.datum
    Mar 2009
    Bil
    S13, S14a

Standard

Martin:
    Vill absolut inte försköna Maxxtuning på något sätt. De läste ur mappen innan de skulle börja mappa och de gick lungt o stillsamt igenom mappen med mig och förklarade hur motorstyrningen fungerar och hur det ska se ut för att motorn ska må bra, jag bygger motorer och kan inte mappa
    men jag vet hur en tänd och soppa kurva skall se ut iaf.
    Deras reaktion var dock måttligt roande då de sett denna typen av mappar tidigare ifrån samma firma.
    Maxxtuning vill inte bli inblandad i denna diskussionen för att undvika pajkastning.
    Givetvis är min fakta uppbackad av flertalet kunniga inom mappning.

Rod:
    Ojdå, en mapp till som liknar min o Leifs...
    Tokhög tändning på tomgång, hög tändning på vridpik.
    bränslemappen hoppar o skuttar mer än lilleskutt själv.

Det är väll inte svårt att se att såhär ska det inte se ut om man har lite sunt förnuft bakom pannbenet, eller?
    Man ser tydligt att bränslemappen är yxxad på ett par minuter.
    Senast redigerat av GT-R_mojje den 2009-05-28 klockan 00:35.

Standard

Gällande bränslemapparna så kör vi inte efter den visningsmodell som kallas Lambda eller AF ratio.
    Vi kör efter Correction.
    Här mappas var cell för sig för att få rätt lambda värde (som mäts).
    Man kan inte välja visning "AF Ratio" och sedan tro att det är dessa värden som motorn kommer att gå efter. Här har ni helt fel för er.
    Om man mäter med en bredbandslambda så kommer man se att på dessa celler ligger det verkliga värdet som det skall.
    Belastningsparametrarna har andra faktorer kopplade till sig, såsom laddtryck vs bränsle osv.
    Det är altså fel att visa upp en bränslemapp med fel visningsmetod och hävda att det är detta som är det verkliga lambdavärdet.
    Skall man mappa efter AF ratio så innebär det att värdena som skrivs in är såkallade target värden. Så mappar inte vi. Vi kör som sagt efter correction (millisekunder på spridarna även kallat) Vad ni visar här för folk blir helt missvisande och absolut helt fel.

Vad gäller hög tändning på raden längst upp (där det står belastning 0 och 1419) så är detta där motorn ej går utan vid tex motorbroms.
    Dessa värden är Default i power FC tändningsmapp vid dessa belastningar.
    Här har det altså inte ändrats efterssom man inte kör här.
    Anledningen till att det är så hög tändning här är dels för att det inte skall bli så mycket avgasknallar och dels för att motorn skall svara bra vid tex varvning utan belastning.
    Som sagt - så här ser det ut i mappen default (grundmappen)
    Det vi ändrar är sedan tändningen vid last och där man kör.

Var punkten för max laddtryck vid max vrid där det spoolar som mest beror såklart på vad man har för delar i motorn. Rigo-Rods motor hade en T70 turbo som inte spoolade förrän ca 5000 varv, därav är också tändningen låg här.

Innan laddtryck vill man ha mycket tändning och relativt snålt med bränsle. På låglast vill man åka lambda ca 0,95 och även här bra med tändning. Högre tändning ger mer vrid i botten.

När det kommer till fältet som är nere i till vänster så spelar det ingen roll vad här står.
    Detta för att man aldrig kommer över 0,1 bars ladd på 1600 eller 2000 varv. Dvs man når aldrig längre ner än belastningscell 10216 eller 11351.
    Därför står dessa till samma värden.

Att inte detta som jag nyss skrivit nämnts i de "mot argument" är väl också märkligt?

Folk med lite "sunt förnuft bakom pannbenet" borde nu förstå att det ni visar upp och påstår inte är riktigt. Vi har aldrig kör någon bil med 1 bars ladd och lambda 1.
    Vad som också beskrivs i pdf filen är hur man laddar 1.4 bar på leifs bil.
    Konstigt att det spikar? Den är ju inte mappad till detta.
    Konstigt att din bil spikar när den var mappad till 1.25 bar och ni nu laddar 1.5 bar?
    Nej, det är inte konstigt.
    Vårat högsta loggade spik värde var 27. Din bil har inte varit mappad till högre ladd än så hos oss.

Senior Member
    Reg.datum
    Sep 2007
    Bil
    S13

Standard

Citat Ursprungligen postat av mojje74 Visa inlägg
    Det var väl efter att du hade pratat med Mattias med den gula 200:an du/ni vågade gå på lite tändning på er maskin efter att Mattias avslöjade hur hög tändning de körde på den maskinen, och vipps så började du få lite fart på pulkan.
    Finns ingenting i min maskin som är byggt eller inställt efter mattias eller maxxtunings erfarenheter/kunskaper.

Jag har bromsat min maskin först alla gånger. Sen efter det har jag svarat på frågor som mattias velat ha svar på.

Det är rätt pinsamt att komma med ett sådant påstående utan grund.

Min erfarenhet är att rekomenderar man en boschspoole framför en msd kanske man ska hålla sig till något annat än trimning av motorer. Men den uppfattningen kanske är helt fel vad vet jag?
    Ond Nisse s13 - garaget.org/mobne - facebook.com/OndNisse
    Västmanlands Palltjänst | StreetPerformance.se | Bakaxel.se | Dalhems | BVS.se

Member
    Reg.datum
    Sep 2007
    Bil
    S13, S14a

Standard

Känns faktist som Japtuning har bättre erfarenhet eller borde ha av sr20det eftersom det är vad dom pysslat med mest och dessutom kör en sådan själv och provar ut teorier och delar. Tror säker Maxxtuning är jätteduktiga dom med men skulle era motorer rasa i sommar så är väll det deras fel också.

Jag kommer i alla fall låta Japtuning mappa om min bil jag har fullt förtroende för att det blir så bra det kan bli. Däremot så skulle jag vilja ha en förklaring på varför Maxxtuning får till en bra tomgång och låglast när inte Japtuning gör det för så har jag uppfattat det. Beror det på bänken eller vad? båda körde ju med power fc. Min pendlar också så som Highlander beskriver dör 3 gånger innan man får ut den från gareget.

Reg.datum
    Mar 2009
    Bil
    S13, S14a

Standard

Mobne:
    Frågade grabbarna Maxx om det där med MSD spolen, de bara skrattade och sa att det där har någon på ppf forumet hittat på då en BMWturbo de mappade hade 1 utav 3 MSD spolar som vart spruckna och då fick killen låna en Bosch 6-cyl WS spole bara för att kunna ta sig hem.
    Att de rekomenderat att slänga ut en MSD spole för en bosch spole har de aldrig påstått.

Kali: Förmodligen för att de lägger ner mer energi på att få bilen att gå bra även på låglast, det syns tydligt på mapparna om man jämför iaf.

Stefan:
    Correction, AF eller lambda. Allt utgår ifrån samma data i sprutet, det är bara en annorlunda multipliceringsfaktor. Sen att A/F värdena som står inte till 100% stämmer med verkligheten är en annan sak beroende på att spridarstorleken inte riktigt är korrekt inställd. så det ser lika illa ut även om man väljer att visa "correction mode".
    Du menar alltså att om correction värdena ligger på runt 1,2 och sen helt plötsligt i en ruta så står det 1,6 och i nästa ruta står det 1,2 så är detta korrekt? konstigt då att vid loggning av lambda och sprutet läste just ifrån den cellen så började den gå tunt för ett ögonblick. Det är inte så svårt att räkna ut att denna cellen är "missad".
    Självklart har vi kört och loggat värdena med bredbandslambda.

I leifs fall vid 1bars laddtryck så låg tändningen skyhög oxå, och spikade. och den har alltid legat på rätt hög spiknivå enligt sprutets knackvärde.
    Vi avbröt mätning när soppan fortfarande låg på lambda 1 vid 0,6bars laddtryck.
    Provkörde ni bilen efter mappning på gatan? Ofta blir det skillnader i luftförhållanden i bänken och ute på gatan när man kör LMM.

Alla värden i en ECU ska mappas om motorn kan komma in i detta området.
    De grundmappar som finns i APFC kommer ifrån japan, och som bekant så har de ett annat bränsle än vad vi har i sverige, som tål duktigt mycket mera tändning innan detonation än vad vårat svenska bränslen gör.

Som sagt, alla företag mappar olika. Men vi gjorde lite jämförelsekurvor med ökad o minskad tändning för att se om det gjorde skillnad på spolupen...
    Fakta kvarstår:
    Vid minskad tändning tog vi bort spikningar men tappade typ ingen effekt. fakta talar för sig själv.

Min avsikt med mitt inlägg var absolut INTE att höjja Maxxtuning till skyarna, utan mer att presentera lite fakta då jag har fått många PM om folk som har haft liknande upplevelser ifrån Japtuning.

Mvh Mojje
    Senast redigerat av GT-R_mojje den 2009-05-28 klockan 07:45.

Member
    Reg.datum
    Jan 1970
    Bil
    S13, S14a

Standard

Min bil har knackat upp till 83 enligt Power FC'n efter mappning hos japtuning och det var tydligen för högt. Den mappades till 1,3 bar i ladd. jag bifogar bänk papprena där ifrån. där ser man inte laddtrycket, men en effekt på max 335 på hjulen, och hos det andra företaget fick jag 361 på hjulen vid 1,5 bar i laddtryck. alltså måste bilen åtminstone bänkats på 1,3 bar i laddtryck, hos japtuning?
    efter mappning hos det andra företaget har bilen aldrig knackat över 62 enligt apexi't, då är detta ändå 1,5 bar i laddtryck.
    Japtuning: Var min mappning godkänd? För det var aldrig på tal om att kostnadsfritt justera min mapp till det bättre.

PS när man kollar på bänkpappret så borde det tilläggas att jag har en gt2871r turbo. borde ha ganska tidig spoolup.
    Bifogade bilder Bifogade bilder
    Senast redigerat av HighLander den 2009-05-28 klockan 10:49.

Senior Member
    Reg.datum
    Sep 2007
    Bil
    S13

Standard

En annan sak är ju att om man mappar på t.ex 98 eller vpower så kan de rasa genom att bara tanka 95.
    Kan va enkelt när man är trött nångång att missa en sån sak och sedan skylla ifrån sig.

De är alltid lätt att hänga ut någon när ens grejer går sönder.
    Jag är lite skeptisk till att dom skulle mappa bilar så dåligt som de påstås här, men som jag nämnt har jag själv ingen erfarenhet av dom.

Maxxtuning är nya på marknaden, dom har väl hunnit med några bilar nu men anser ändå inte dom som direkt kunniga.

Att göra ett komptest innan en bromsning kan man ju disskutera hur smart det är när maskinen går fint.
    Va en på vårat forum som va där och skulle bromsa, dom gjorde ett komptest innan för att dom tyckte de va en bra sak o göra innan en bromsning??? De hade endast 6bar på alla 6 burkar. Han åkte hem och rev sin maskin pga det och fann inget fel.

"felet" var altså att kammen va vass och därför inte gav nå bra komp på startmotorvarv. Är detta proffsigt? Nej inte i mina ögon. Men alla lär väl sig med tiden kanske. Jag har inte sett hur maxxtunings mappar ser ut, har heller ingen egen erfarenhet av dom. Man hör ofta bara de dåliga.

Det är ingen slump att jag bromsar hos Jocke på VM performance. Han är utan tvekan en av sveriges duktigaste mappare.
    Ond Nisse s13 - garaget.org/mobne - facebook.com/OndNisse
    Västmanlands Palltjänst | StreetPerformance.se | Bakaxel.se | Dalhems | BVS.se

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •