Resultat 1 till 10 av 10

Ämne: Provkörning av Nissan GT-R Premium Edition 2009-06-17

Hall of Fame Legend thomass avatar
    Reg.datum
    Jan 1970
    Bil
    S13, Annan

Thumbs up Provkörning av Nissan GT-R Premium Edition 2009-06-17

Nu har jag hämtat mig, en aning...
    Somliga saker ska man inte vänta på så länge. Från jag anmälde mitt ”intresse” till att testa GT-R'en tills Herr Ordförande ringde gick fort, tiden efter tills det var dax att köra desto längre...
    Jag bokade in en co-driver för att slippa åka själv de 10 milen från Västerås, och det var inte svårt att få Porschefantasten Stefan att hänga med. Tog ledigt för att vara på plats på Barkaby flygfält före 17, men trafiken var noll så vi kom dit strax efter 16. Vi tittade ut över fältet bland körande Skylines för att få syn på den silvergrå besten, men inte då. Letade oss fram till en buss som stod parkerad med lite Nissanflaggor kring och se där, där stod den RÖDA skönheten! Alltså, alla bilder jag sett har varit på den silvriga och den färgen hade jag nog åxå valt, men den röda gjorde sig bra i solskenet. Men vara var all pressen som skulle finnas där? Hade de kört sönder bilen tills det var min tur? Trot eller ej, men de var klara i förtid och stog och väntade på mig!

Jag tog ett 25-tal varv runt bilen (kan ha varit fler...) medan jag väntade på chauffören Johan Kruse som skulle guida mig runt den uppgjorda banan. In i bilen så skönk jag ned i de grymt sköna stolarna och fick instruktioner; chassisättning mjuk-mellan-hård, växel/motorrespons vinter-mellan-snabb, ESP på-sport-av, manuell låda eller automat osv... Johan förbjöd mig att stänga av ESP, och iom att jag aldrig tidigare kört någon best i närheten av GT-R'en hade jag inga problem att lova det. Sen ut ett varv med Johan vid ratten; ”här kan du gasa fullt”, ”här tar du det försiktigt”, ”här kan det komma bilar”, ”bromsa här för att få stopp till kurvan”. Ni som känner igen Johan, och dessutom känner igen mig hur mycket jag nöter på bana (inte) förstår att jag garanterat skulle gasa senare, bromsa tidigare och ta det lugnare i kurvorna!

Johan körde ett varv och hoppade sedan ur. ”Nu får du 7-8 varv och tänk på vad jag sagt!”. OK, Okey... In bakom ratten, på med bältet och iväg. Nej, hmmm.... Motorn varvar men står still. Hmmm, ett P i rutan, vad var det nu Johan sa... Javisstja, på en automat ligger inte ettan frammåt till vänster... Hoppas ingen fattade...
    Smög igång i automatläge med halvgas på 1an, gasade mer på 2an och ytterligare lite mer på 3an. 4an hann precis i, innan det var dax att vända i hårnålen. Schysst drag! 1An igen och nu plattan i mattan! 2an i vid 7000, 3an, 4an å hej vad det går!!! Bromsa in lite lätt, sväng, 3an, plattan en kort stund innan det var dax att stå på hejdarna. Jo tack, det bettar bra för den 1800kg tunga bilen. Ut på betongdelen där det svänger en aning, hygglig komfort när GT-R'en försöker finna grepp mellan betongskarvarna. Najs!!! Sen en hårnål till innan det är dax att ut på långa rakan igen. Tar ett varv till och börjar fundera på att slå över till paddlarna. Hmm, har visst missat att slå över på sportläge... Jovisst var det ”komfortabelt”, men kan det bli mer när man ändå är i himlen? Nåja, chassi->hård, respons->rapp och ESP->sport (inte av var det!). Ut på rakan för 3e varvet då, håller koll på varvräknaren för att se ungefär när det är dax att växla, och testar lite upp och ner utan max attack. Jo, kanske sker växlingarna aningen snabbare men spelar det nån roll? Vänder vid hårnålen, styr hjulen rakt och avfyrar; 1an, 2an, 3an, 4an nej jäklar anamma vad det går!!! Ned till 3an igen, broms hårt, 2an, sväng öppnande, 3an över betongen. WOW!!! Fortsätter några varv till på rätt hård körning (för min del alltså) och betongkurvan är roligast. Med ESP på sport så känner jag baken letar efter fäste samtidigt som den rör sig aningen utåt, och när jag släpper på gasen för att skära in i nästa kurva känns tendensen åter i 285-orna. Underbart! Och som vanligt är underbart alldeles för kort... Johan ropar i radion att det är dax att komma in så för ett kort ögonblick tänker jag tanken ”jag sticker nu” men rullar in till bussen och kliver ur. Kruse säger ett par ord om ”bra kört”, men han har ju fått vara snäll mot journalisterna hela dagen så det sitter nog i... Tar 25 varv till runt bilen innan nästa förare ska ta en tur, det är en av de 40 personer som köpt bil och han väntar på sin leverans om ett par veckor.

För att kolla om ett par golfklubbor går in och om man kan fylla på spolarvätska på egen hand så blir det sen lucköppning, och ja, båda går nog även om det är lättare i min 500kg lättare 200SX från -89.

Till Paul och de andra som handlat kan jag bara säga grattis! En underbar körmaskin! Den som råkar ha 900' över plus en del extra för driften kan jag bara säga KÖP. Ni som bara har halva budgeten tror jag man kommer långt med 370Z'an som åxå är grym för pengarna. Och för övriga med skralare kassa, skaffa en tidig 200SX så har ni ändå roligt på träffar och med klubben!

Några bilder finner ni på http://200sx.kicks-ass.net/album/alb...omas2&cat=7485 och om ni råkar komma i närheten av en bil live, kolla extra på knäcken på plåten vid bakrutan för den är något extra. Dessutom på ”intagen” i fronten som är fejk, men en inte alltför avancerad gissning är att det kommer bli justeringar på en kommande v-spec!
    Bifogade bilder Bifogade bilder
    Thomas Söderholm
    Medlem #004

Member Yakoooozans avatar
    Reg.datum
    Jan 1970
    Bil
    S13, R33

Standard

Om man inte jobbat hade man antagligen svängt förbi
    Måste bara säga att det inte är jag som köpt GT-Ren. Lite saftigt att vara 25-årig student och köra GT-R
    Pappa är dock väldigt nöjd med sin bil.

Det finns en riktigt jobbig grej som suger när man köper en ny GTR och det är att den ska köras in i 200mil. Ska inte varvas över 3500rpm då
    Trots att jag kört ca 40mil i GTRen så har jag ingen riktig aning om vad som väntar när man trycker ned pedalen hela vägen mot golvet. jag har bara tryckt halvvägs än så länge i autoläge. Vågar inte byta till manuell då jag tvivlar på att jag skulle klara att hålla mig under 3500rpm.

Så du vet nog mer om hur GTRen är att köra än vad jag vet.
    Funderar på att strunta i allt som har med midsommar att göra och försöka beta av de resterande 135 milen som är kvar
    Paul Waldenström - Bromma - #1265
    www.s15oc.com - http://200sx.kicks-ass.net/yakozan/
    Skyline R33 GTS-T -93, Nissan GT-R -09

Standard

bra skrivet Är sjukt avis. Vilken bil alltså! Habegär någon?
    Jared Säilä / Stockholm / #1397 / Nissan 200SX S14 -95

Member doktorns avatar
    Reg.datum
    Jan 1970
    Bil
    S13, S14a

Standard

Kan föreställa mig känslan av din dag, kul att du fick uppleva detta! Och tur du hade med vädret :-)
    Rickard Borgmäster - Sollentuna - #1348
    200SX S14a -97 - Projekttråd - Fotoalbum
    Till Salu: Inget speciellt för tillfället.

Member shoguns avatar
    Reg.datum
    Jan 1970
    Bil
    S13, Annan

Standard

Underbart skrivet Thomas. Att läsa dina ord ger en härlig känsla av att själv sitta bakom ratten i besten. Drömma kan man ju i alla fall
    Återigen stort grattis din Tur-Pelle där

Member Lurkbloms avatar
    Reg.datum
    Sep 2007
    Bil
    S13

Standard

Uj uj uj.... långtar efter dagen dom ringer från Lindgren bil och har min utlovade provtur på plats.... Sicken text.... Sicken bil!

Glädjer mig att slumpen och turen ändå drabbar rätt personer då och då, grattis Thomas, det förtjänade du!
    Niclas Törnblom #97
    Solutions by LurkTech Engineering , Sveriges snabbast svängande 200SX?, SS@1.24.60

Junior Member pnorbergs avatar
    Reg.datum
    Jan 2009
    Bil
    S13, Annan Nissan

Standard

Grattis till provkörningen. Förmodar att du levt livet nu?

Member Strangers avatar
    Reg.datum
    Jan 1970
    Bil
    S13

Standard

Grattis till provturen! Låter som det var en trevlig stund bakom ratten. Bilen är ju en riktig skönhet att titta på och det lär ju inte vara mycket sämre att köra heller. Mumma!
    Andreas Edlund - Stockholm #583
    http://200sx.kicks-ass.net/stranger

Hall of Fame Legend thomass avatar
    Reg.datum
    Jan 1970
    Bil
    S13, Annan

Standard

Jahaja, så har jag inte tolkat dina inlägg tidigare! Då har jag tolkat ägare som nån helt annan än din far...

Citat Ursprungligen postat av Yakoooozan Visa inlägg

Måste bara säga att det inte är jag som köpt GT-Ren. Lite saftigt att vara 25-årig student och köra GT-R
    Thomas Söderholm
    Medlem #004

Member daniel83s avatar
    Reg.datum
    Apr 2008
    Bil
    S13, S15

Standard

Citat Ursprungligen postat av Yakoooozan Visa inlägg

Det finns en riktigt jobbig grej som suger när man köper en ny GTR och det är att den ska köras in i 200mil. Ska inte varvas över 3500rpm då
    Trots att jag kört ca 40mil i GTRen så har jag ingen riktig aning om vad som väntar när man trycker ned pedalen hela vägen mot golvet. jag har bara tryckt halvvägs än så länge i autoläge. Vågar inte byta till manuell då jag tvivlar på att jag skulle klara att hålla mig under 3500rpm.

Så du vet nog mer om hur GTRen är att köra än vad jag vet.
    Funderar på att strunta i allt som har med midsommar att göra och försöka beta av de resterande 135 milen som är kvar
    Det är bara att ta en tur till Västerås och ge mig en liten aptitretare.

//Daniel
    Daniel Nilsson
    Nissan Silvia S15 Spec-R -00

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •