Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 10 av 14

Ämne: SR20DET Safe Tuning Tabell - Fyll i

Hall of Fame Legend MikeTakeaHikes avatar
    Reg.datum
    Jan 1970
    Bil
    S13, S14a

Standard SR20DET Safe Tuning Tabell - Fyll i

Syftet med dena tråd är att skapa en bastabell för hur en SR20DET skall trimmas så att man fortfarande är "safe" och inte får motorras.
    Vill se att alla fyller i och förbättrar den så man kan ha en mall att gå efter.
    Kom ihåg att det är mest i GENERLLA drag och tråden är typ version 0.01 så det finns mycket utrymme för förbättringar, postar ett typ förslag men vore kul att se tabellen förfinas.

Slutligen kan den kanske ligga på tuning sidorna om det faller ut väl.

Kolla EXCEL-filen Senaste versionen: 2014-09-14
    Bifogade filer Bifogade filer
    Senast redigerat av MikeTakeaHike den 2014-09-14 klockan 10:47.
    #167 Mikael G, Stockholm
    Moderator - NOGS.SE

Member RIGO-RODs avatar
    Reg.datum
    May 2008
    Bil
    S13

Standard

soppa pump första man byter samtidigt med med första chipet,
    sitter på jobbet så kan ej uppdatera
    så e det

Reg.datum
    Jan 1970
    Bil
    S13, S14a

Standard

Missade den, bra.
    Har inte excel hemma, bad en polare fixa , he he
    Stuva gärna om i filen oxå ifall något skall komma tidigare, kanske
    hästkraft stegen är fel tilltagna, ändra dem isåfall.

EDit: Installerar excel ska modda filen lite.

Excel viewer:
    http://www.microsoft.com/downloads/d...DisplayLang=sv
    Senast redigerat av MikeTakeaHike den 2009-07-22 klockan 13:10.
    #167 Mikael G, Stockholm
    Moderator - NOGS.SE

Standard

större vattenkyl redan vid 250hk? två vettiga fläktar på orginal så ska det väl hänga med bra långt...

ps. jag kör med 420hk och orginal vattenkyl och endast EN liten biltema fläkt. funkar bra börjar gå upp i temp efter nån timme på tomgång inga problem när man kör...
    ********* Danielsson

Standard

uppdaterade lite efter eget huvud
    ********* Danielsson

Member Kickos avatar
    Reg.datum
    Sep 2007
    Bil
    S13

Standard

La till lite
    Senast redigerat av Kicko den 2009-07-22 klockan 13:38.

Member Whackers avatar
    Reg.datum
    Oct 2007
    Bil
    S13, S14a

Standard

Kan inte heller ändra nåt men d finns väl chip upp till runt 360hk om jag inte e helt fel på det... Sen så kör jag ju 384hk på original kammar och där finns betydligt mer att hämta om jag bara får rätt med soppan.. Så de hänger med till en bit över 400 om man vill.. Jag menar om man ska dra gränsen där det är "safe" Men som sagt, är ju i generella drag.. Väldigt bra initiativ annars

Standard

Citat Ursprungligen postat av Whacker Visa inlägg
    Kan inte heller ändra nåt men d finns väl chip upp till runt 360hk om jag inte e helt fel på det... Sen så kör jag ju 384hk på original kammar och där finns betydligt mer att hämta om jag bara får rätt med soppan.. Så de hänger med till en bit över 400 om man vill.. Jag menar om man ska dra gränsen där det är "safe" Men som sagt, är ju i generella drag.. Väldigt bra initiativ annars
    jo jag kör också med orginalkammar med ca 420hk så visst hänger det med, sen handlar det ju om vad som är "safe"

vid dessa höga effektuttag kommer ju motorn knappast bli något under av driftsäkerhet så fort man börjar gasa lite (för att inte tala om resten av drivlinan)...

Jag tycker också att det är ett bra alternativ som kan hjälpa nybörjaren att komma igång. Denna "guide" bör ju dock ha mycket tydlig varningstext så alla förstår att trimning alltid innebär högre påfrestningar på grejerna.
    ********* Danielsson

Member Whackers avatar
    Reg.datum
    Oct 2007
    Bil
    S13, S14a

Standard

Citat Ursprungligen postat av s1k Visa inlägg
    jo jag kör också med orginalkammar med ca 420hk så visst hänger det med, sen handlar det ju om vad som är "safe"

vid dessa höga effektuttag kommer ju motorn knappast bli något under av driftsäkerhet så fort man börjar gasa lite (för att inte tala om resten av drivlinan)...

Jag tycker också att det är ett bra alternativ som kan hjälpa nybörjaren att komma igång. Denna "guide" bör ju dock ha mycket tydlig varningstext så alla förstår att trimning alltid innebär högre påfrestningar på grejerna.
    Väldigt sant det du säger... Men är ju också svårt att veta vad som är safe.. När man börjar närma sig 400hk så är det mesta väldigt individuellt.. Det som går sönder för den ena vid 350hk kan hålla för en annan på 450hk.. Lite beroende på hur man kör och vad bilen används till..

Vill inte börja ändra en massa som folk skriver heller för då kan det blir lite rörigt tillslut men jag e nog ganska säker på att lmm är med på nästa steg också 280-320hk.. H-dev kör med original upp till 310hk.. Men klart.. Ska man va 100% safe så...

Reg.datum
    Jan 1970
    Bil
    S13, S14a

Thumbs up

Bra jobbat fortsätt så.
    #167 Mikael G, Stockholm
    Moderator - NOGS.SE

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar