Sidan 2 av 2 FörstaFörsta 12
Resultat 11 till 14 av 14

Ämne: SR20DET Safe Tuning Tabell - Fyll i

Member doktorns avatar
    Reg.datum
    Jan 1970
    Bil
    S13, S14a

Standard

Vägen fram till en viss effekt är ju allt annat än linjär egentligen. Så en ultimat lista över steg finns ju inte. 400hk och originalkylare är okej för en viss setup men i en annan är originalkylare för lite redan vid original effekt. Precis som att original kolvar och stakar också håller för 500hk....en stund iallafall ;-)
    Rickard Borgmäster - Sollentuna - #1348
    200SX S14a -97 - Projekttråd - Fotoalbum
    Till Salu: Inget speciellt för tillfället.

Hall of Fame Legend MikeTakeaHikes avatar
    Reg.datum
    Jan 1970
    Bil
    S13, S14a

Standard

Citat Ursprungligen postat av doktorn Visa inlägg
    Vägen fram till en viss effekt är ju allt annat än linjär egentligen. Så en ultimat lista över steg finns ju inte. 400hk och originalkylare är okej för en viss setup men i en annan är originalkylare för lite redan vid original effekt. Precis som att original kolvar och stakar också håller för 500hk....en stund iallafall ;-)
    Det jag är ute efter är en fingervisning utefter klubbens erfarenhet.
    Dvs. de som har rasade motorer kanske vet vad det beror på och på så sätt
    kan man dra slutsatser att hade man tex. haft en större avgaskam, kanske
    det inte byggt så mycket värme med den stora turbon och höga laddet.

Vi får bortse från att trim kostar pengar och anta att man vill lägga de extra
    pengarna på att skydda motorn innan man tex. sätter på en mastodont turbo och
    tokhöjer laddtrycket.
    Det kan ju även vara så att man måste renovera vissa delar av motorn när den gått ett antal mil eftersom vissa grejer slits oavsett trim.
    Det kan också vara bra att ha med i tabellen såsom oljebyte var 500:e mil.
    Man bör ju även kolla oljan regelbundet så det inte är järnfilsspån i den eller så.
    Det är ju inte heller en garanti att motorn inte rasar trots att man följt tabellen,
    det kan ju ingen garantera, men om den gör att mindre antal motorer havererar
    så skulle jag säga att vi lyckats.
    #167 Mikael G, Stockholm
    Moderator - NOGS.SE

Member gummiskos avatar
    Reg.datum
    Jan 1970
    Bil
    S13

Standard

EGT ska väl in nånstans över 300hk

hade jag haft egt skulle nog min motor fortfarande vart hel....

blev visst en ett års tråd lyft...=)
    Senast redigerat av gummisko den 2010-06-18 klockan 23:23.
    Janne Jumisko #794
    ...Nissan LS3SX S14...

Hall of Fame Legend Deffes avatar
    Reg.datum
    Jan 1970
    Bil
    S13, Annan Nissan

Standard

Tycker listan ser bra ut.

Jag har kört med 400hk i 5 år nu. ca 4000-5000mil är det iaf, höftat kanske 30-40 banträffar?

Det många inte tänker på är oljan, jag tror en vanlig olja är kanon på motorvägen eller vid lite rödljusrejs. Men ska man köra på banan och har "bara" oljekyl samt större kylare så ska man akta sig för max 2-3 hårda varv, det är verkligen max för många bilar med detta trim.

Kör jag hårt kan jag få upp oljan till 120grader på ett enda varv. Sedan finns det juh dom som inte håller stumt oxå och då kan man åka varv efter varv

Men 10-60w olja två gånger om året for the win!
    Samt kanske värt att nämna stiften?. En dålig gnista kan leda till feta misständningar vilket total pajjar motorn efter lite inspirerad körning. Ett standard stift klarar upp till runt 1-1,2bar sedan får man knacka in det lite, eller köpa stift med bättre gnista.

Enda som pajjat under åren är en vipparm, men den hade säkert pajjat oavsett. Samt i år så lyckades jag skjuta utgående axel på växellådan. I övrigt måste jag säga att det gått jävligt bra. Har perfekt kompression, jämnt och fin tomgång, inga misständningar. Peppar peppar ta i trä....
    Richard Andersson
    - Vinnare av Japmeet AutoSlalom 2008 & Superstage: 1.28:62

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •