Sidan 1 av 5 123 ... SistaSista
Resultat 1 till 10 av 45

Ämne: Frode - 200sx s13 (med fokus på inredningen)

Member
    Reg.datum
    May 2008
    Bil
    S13

Standard Frode - 200sx s13 (med fokus på inredningen)

har haft en tråd på zatzy sen i vintras. tänkte att det kunde vara dags att slänga upp den här också.

kopierat från zatzy:

hej

tänkte att det var dags att lägga upp en tråd om min 200sx s13 -89
    jag är bilsadelmakarlärling på LH bil & båtinreningar i västberga (sthlm). så huvudsakligen kommer alltså tråden handla om insidan av bilen.

men först till historien bakom bilen.

ungefär samtidigt som jag blev intresserad av bilar så hade bilsport ett projekt där de skulle fixa en s13 för 50.000:- elller nått sånt. jag blev förälskad i 200ans klassiska linjer! sen dess har jag alltid velat ha en 200a.

för några år sedan hade en polare fått fast jobb och kunde ta lån för att köpa bil. jag själv hade inte mycket pengar och hade inte chans att ha råd med något så fint som en 200a så jag lurade i honom att han skulle ha en. han fick ett lånelöfte på 40.000:- och började leta bilar. han hittade en annons med en grå tyskimporterad sak som verkade vettig, drygt 16.000 mil osv. vi åkte och tittade och han vart väl väldigt sugen på den fina bilen (ivrigt påhejad av mig). nån dag senare åkte vi tillbaka å köpte bilen.
    två-tre dagar senare började den gå jävligt dåligt. inget komp på en cylinder. polaren började renovera toppen men gav upp. ett år senare avslutade han renoveringen och körde lite grann med bilen men tyckte att den lät konstigt i motorn. han ställde av den å lät den stå.
    jag har länge tjatat på honom att han skulle sälja bilen billigt till mig eftersom han ändå bara lät den stå och förfalla. tillslut gav han med sig och jag fick bilen för ett pris som jag tyckte var vettigt även om det var osäkert med motorn.

motorn behöver renoveras. troligtvis vevlagerras.
    detta ska jag få hjälp med under vintern.

lite bilder:

så såg den ut när jag köpte den.

började med lite gräddvit vinyl på dörrsidorna och handskfacket.

och förardörren

mittkonsoll, växelspak, damask och handbroms omklädda.

http://i169.photobucket.com/albums/u...DSC00200-1.jpg

http://i169.photobucket.com/albums/u...DSC00201-1.jpg

gjorde ett litet hus till turbotrycksmätaren som följde med men inte var instalerad vid köpet.

pimp my 200a stolar!:P

sen började jag sy en massa kors å tvärs. har sytt 4 stycken i den storleken och 4 i lite mindre storlekar.

riva stolar...

trasigt... har svetsat alla ställen som behövde lagas eller förstärkas. men det tänker jag inte visa för mina svetsar är inte särskilt vakra än.

limma lite.

provmontering för att se om man sitter bra.

ska göra i ordning passagerar stolen innan jag börjar sy klädsel till stolarna.

ursäkta den dåliga kvaliteten på bilderna och att det delvis är lite dåligt med byggbilder på saker och ting.
    ska bättra mig på båda fronterna.

Member
    Reg.datum
    May 2008
    Bil
    S13

Standard

kopierat från zatzy:

några bilder från veckan.

en liten överblick. här ser man varför jag är inne på att göra en ny mittkonsoll... det blev inte helt slätt när jag klädde den på sidorna.

som sagt växelspak och damask i läder. stereon är flyttad nedåt några centimeter. tog även bort facket som satt under stereon, mest för att det var fult... blev cleanare så här helt enkelt.

fyra bilder på ryggstödet på passagerarstolen under ombyggnad.

http://i169.photobucket.com/albums/u...0-0042_IMG.jpg

mallade delarna till sitsarna.

ett gäng bitar klippta och vadderade och klara att sys ihop.

hann inte göra mycket på min bil den här veckan. men hoppas att jag hinner bli klar med stolarna under veckan som kommer.

Member
    Reg.datum
    May 2008
    Bil
    S13

Standard

kopierat från zatzy:

dagens uppdatering:

här har jag sytt ihop de första två bitarna.

hann tyvärr inte mer än såhär idag. (mycket annat att göra) men mittbiten är mallad och har sytt dit några neddragningar. ska sy på två bitar på mittbiten eftersom jag byggt på en bit framtill på sitsen.
    fällsömmar på sidobitarna och sen är det bara att sy ihop och montera.

Member
    Reg.datum
    May 2008
    Bil
    S13

Standard

kopierat från zatzy:

uppdatering!

efter en vecka med väldigt lite tid för mina egna grejer så har jag äntligen blivit klar med klädseln till första sitsen!!!

har inte monterat den än... så den kommer sitta tajtare å snyggare sen. montering får det bli på måndag.

Member
    Reg.datum
    May 2008
    Bil
    S13

Standard

Kopierat från zatzy:

Citat:
    Ursprungligen postat av jensclaudius
    Hur löste du det under luckan til förvaringsfacket i mittkonsollen?
    så här gjorde jag:

man kan alltid vara noggrannare när man skär... men eftersom det är min bil så ska andra ge fan i den luckan å e det ju inte så noggrant :P:P

Uppdatering:

har sytt färdigt passagerarsitsen och monterat färdigt förarsitsen. blev rätt bra.

ska lacka plastskyddet på sidan så det passar bättre ihop med stolarna sen.

nu är det dags att börja malla bitar till ryggstöden. får se hur mycket jag hinner med den här veckan.

Member
    Reg.datum
    May 2008
    Bil
    S13

Standard

kopierat från zatzy:

skäms ju lite att jag inte uppdaterat på så länge... men visst har det hänt saker!
    ett år efter att jag köpte bilen har den fått ny motor med hjälp av en grym kusin och är besiktigad!
    efter jag hämtat bilen (efter motorbytet) så satt jag och letade besiktningstider och fick en tid i Nyköping. trodde aldrig att den skulle gå igenom... men visst fan klarade jag mig... fick "bra att veta" på rostiga balkar som troligtvis inte hade gått igenom på andra ställen... tror att besiktningskillen gillade inredningen

så får väl slänga upp lite bilder på hur inredningen blev:

Member
    Reg.datum
    May 2008
    Bil
    S13

Standard

sen dess har jag även fixat till innertaket.
    klätt solskydden. men ska göra om det för att matcha innertaket bättre.
    har beställt ett rattnav. så snart är det meningen att min gamla sparcoratt, som har hängt med sen min första bil, ska monteras. den ska göras om lite för att matcha stilen på resten av inredningen.

ska försöka komma ihåg att fota de nya sakerna snart!

Har även fixat ny liten regskylt i fram!

Member emilanttila87s avatar
    Reg.datum
    May 2009
    Bil
    S13

Standard

riktigt grymt med klädseln
    skulle ja vilja lära mig ^^
    Nissan 200sx s13.3

Member
    Reg.datum
    May 2008
    Bil
    S13

Standard

Citat Ursprungligen postat av emilanttila87 Visa inlägg
    riktigt grymt med klädseln
    skulle ja vilja lära mig ^^
    tackar
    vill du det på riktigt så kan det vara värt att satsa på då de flesta i branchen börjar bli gamla... finns få som kan ta över.

Member
    Reg.datum
    Oct 2008
    Bil
    S13, Annan

Standard

Galet snyggt!!

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg