Sidan 2 av 4 FörstaFörsta 1234 SistaSista
Resultat 11 till 20 av 37

Ämne: Felkod 34 (knacksensor)

Member emilanttila87s avatar
    Reg.datum
    May 2009
    Bil
    S13

Standard

Låter som att det är en skyddsjord och dom går tyvärr inte o skarva "/

Citat Ursprungligen postat av CrAzY Visa inlägg
    Den går innanför ett skydshölje. jo tror inte den kabeln ska gå o skarva. men fixa ett steg 1 chip annars? är ju inte stora modds för det direkt.
    Nissan 200sx s13.3

Member
    Reg.datum
    Aug 2008
    Bil
    S13

Standard

Citat Ursprungligen postat av emilanttila87 Visa inlägg
    Låter som att det är en skyddsjord och dom går tyvärr inte o skarva "/

Tjena Emil! Tack för svar. men hur bär man sig åt då? alltså jag vill ha kvar mitt chip som en slags säkerhetsåtgärd för tillfället,
    Hur kan jag göra med kabeln då? :S måste man dra en ny likadan skärmad från ecun? ushh vad jobbigt
    Gasa tills det rasar!
    ------------------
    Driftworks! ll http://www.garaget.org/jackpack3 ll

Reg.datum
    May 2009
    Bil
    S13

Standard

enda sättet som jag vet om (som jobbat med el och skyddsskit i ett år) är att dra helt ny kabel från ecun"/ och grejjen är den att du vet aldrig vart ifrån ecun den kommer ifrån, den kan komma från 15olika kablar vid ecun som sen går ihop till sensorn, så enda sättet att ta reda på vart ifrån den går är att riva kabelhärvan och följa skärmningen,
    men ska låta det vara osagt när ja inte sett kabeln o vet om det verkligen är en skyddsjord! kan du fota den?
    Mvh

Citat Ursprungligen postat av AudiultX Visa inlägg
    Tjena Emil! Tack för svar. men hur bär man sig åt då? alltså jag vill ha kvar mitt chip som en slags säkerhetsåtgärd för tillfället,
    Hur kan jag göra med kabeln då? :S måste man dra en ny likadan skärmad från ecun? ushh vad jobbigt
    Nissan 200sx s13.3

Member
    Reg.datum
    Aug 2008
    Bil
    S13

Standard

enda sättet som jag vet om (som jobbat med el och skyddsskit i ett år) är att dra helt ny kabel från ecun"/ och grejjen är den att du vet aldrig vart ifrån ecun den kommer ifrån, den kan komma från 15olika kablar vid ecun som sen går ihop till sensorn, så enda sättet att ta reda på vart ifrån den går är att riva kabelhärvan och följa skärmningen,
    men ska låta det vara osagt när ja inte sett kabeln o vet om det verkligen är en skyddsjord! kan du fota den?
    Mvh

Tjena, jag har manual över vilka kablar som är vilkap på ecun faktist. kollade vilken som ska vara knacksensorn och det är nr 23. Kan man använda en koppar kabel då? i manualen visar de att den är skärmad, så det är nog som du säger alltså. det finns något slagas folje och så är själva trådarna silverfärgade.
    om jag förstår det rätt så måste jag alltså löda en helt ny ända från kretskortet från ecun?
    Gasa tills det rasar!
    ------------------

Reg.datum
    May 2009
    Bil
    S13

Standard

Tjenare!,
    Ah just ja du har ju manualen och gluttar igenom så då är det lite lättare att se
    Ja det som jag anser som enda sättet är att löda en ny kabel från ECUn "/
    Ja du borde kunna använda en kopparledning
    blir lite jobbigare att löda fast bara, men det går nog^^ då koppar beter sig på ett jäkla mysko sätt vid upphettning/smältpunkten >.<
    men frågan är ju om du inte kan lirka fram den skärmade kabeln så den räcker fram till sensorn? eller klippte du ganska långt ifrån själva sensorn?
    Mvh

Tjena, jag har manual över vilka kablar som är vilkap på ecun faktist. kollade vilken som ska vara knacksensorn och det är nr 23. Kan man använda en koppar kabel då? i manualen visar de att den är skärmad, så det är nog som du säger alltså. det finns något slagas folje och så är själva trådarna silverfärgade.
    om jag förstår det rätt så måste jag alltså löda en helt ny ända från kretskortet från ecun?
    Nissan 200sx s13.3

Member
    Reg.datum
    Sep 2007
    Bil
    S13

Standard

Kollade de där nu. Själva kabeln till sensorn är en helt vanlig koppar kabel som går i ett skärmat hölje. Skärmningen slutar precis vid kontakten och skall alltså inte kopplas till jord heller nått ! ( åtminstone inte i den ändan)

För att slippa dra nytt kan du som jag sa tidigare kolla över skarven löd den helst och tejpa använd krympslang som isolering. Sen kan du ta en bit aluminium folie och tejpa fast utan på som en skärmning och ansluta till skärmningen på original kabeln.

Member
    Reg.datum
    Aug 2008
    Bil
    S13

Standard

Jag har klippt en bit ifrån sensorn så det kommer ej gå att dra dit kabeln. Men löda den blir svårt eftersom det är jävligt trångt. men skall försöka löda, annars så kanske det kan gå att tvinna ihop den och använda krympslang?
    Hur kommer det sig att den inte fungerar när man skarvar som jag gjort? måste det skärmas överallt? aja, jag skall prova med Henriks förslag först, annars så måste jag nog försöka dra en ny kabel :S
    Gasa tills det rasar!
    ------------------

Member
    Reg.datum
    Aug 2008
    Bil
    S13

Standard

Har kollat lite närmre och det är ju så att den skärmade kabeln slutar ca 10cm innan sensorn, och den lilla biten är vanlig kabel. Försökte tvinna ihop de och drogrunt med lite alufolie, Det var väldigt svårt att skarva kablarna, att löda är det inget tal om, det är alldeles för bökigt att stoppa ner en lödkolv där och hålla på.I vilket fall som helst så fungerade det inte särskilt bra alls. Jag ska väl prova att chipa, ska först prova med mitt "steg 2" chip, och annars så får jag väl kolla med sandell ifall han säljer något.
    Gasa tills det rasar!
    ------------------

Reg.datum
    May 2009
    Bil
    S13

Standard

förstår inte vitsen med att ha en skärmad kabel som slutar 1dm ifrån >.<
    du ska inte tvinna ihop den skärmade kabeln med den andra!! den skärmade måste ha en annan funktion annars är de en jäkla konstruktion O.O

pröva med annat chip o se om de blir nån ändring på de hela, annars kan väl turbopilot fixa ett chip här på forumet?

Har kollat lite närmre och det är ju så att den skärmade kabeln slutar ca 10cm innan sensorn, och den lilla biten är vanlig kabel. Försökte tvinna ihop de och drogrunt med lite alufolie, Det var väldigt svårt att skarva kablarna, att löda är det inget tal om, det är alldeles för bökigt att stoppa ner en lödkolv där och hålla på.I vilket fall som helst så fungerade det inte särskilt bra alls. Jag ska väl prova att chipa, ska först prova med mitt "steg 2" chip, och annars så får jag väl kolla med sandell ifall han säljer något.
    Nissan 200sx s13.3

Member
    Reg.datum
    Sep 2007
    Bil
    S13

Standard

förstår inte vitsen med att ha en skärmad kabel som slutar 1dm ifrån >.<
    du ska inte tvinna ihop den skärmade kabeln med den andra!! den skärmade måste ha en annan funktion annars är de en jäkla konstruktion O.O

pröva med annat chip o se om de blir nån ändring på de hela, annars kan väl turbopilot fixa ett chip här på forumet?

Ja exakt skärmningen ska inte sitta ihop med kabeln den skyddar ! Och den ska inte sluta 10cm ifrån utan orginal så går den ända fram till kontakten där den är fast tejpad i plasten. Nu vet jag inte hur viktigt de är att denna kabel måste vara skärmad men någon funktion verkar de ju va efter som dom gjort de så. Antagligen stör generatorn... Men någon mera kunnig får svara på detta.
    Ett tips är att ta lös kabeln en bit och ta loss kontakten från sensorn när du löder så kommer du lättare åt heller kanske under ifrån ?

Kanske kan testa att koppla ur kontakten till knacksensorn helt och hållet och se vad som händer ?

Sitter inte kabeln fast ordentligt utan är dåligt skarvad kan man få de mest konstiga fel. Lönar sig aldrig att göra fullösningar för man får göra om dem hela tiden och tillslut går nått sönder och man får köpa nya delar och göra om de ordentligt. Säger inte att de du gjort måste vara dåligt men av egen erfarenhet så har de aldrig lönat sig att göra något halvdant

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •