Sidan 1 av 3 123 SistaSista
Resultat 1 till 10 av 24

Ämne: Byta packning mellan turbo och grenrör (s13)

Member Nicoracings avatar
    Reg.datum
    May 2008
    Bil
    S13, Annan

Standard Byta packning mellan turbo och grenrör (s13)

Hej!

Ska byta packningen mellan turbo och grenröret på min s13-90ia !

Har en del frågor,

Behöver man tappa ut oljan och vattnet i motorn, eller det kan man låta va i när man lossar turbon?

Sedan, vad ska man använda för muttrar när man åter igen skall montera ihop allt? Några speciella lås muttrar eller någonting för att det inte skall lossna?

/ Nico

Junior Member
    Reg.datum
    Aug 2009
    Bil
    S13

Standard

Hejsan, vattnet rekomenderar jag dig att tappa ur så gott det går, det lär rinna massa vatten endå men det blir garanterat mindre om du tappar ur innan.

Oljan behöver du inte tappa ur då den inte matar någon olja så länge motorn inte är igång.

Ang. Muttrar så bör du använda värmetåliga och även gärna koniska, vanliga muttrar har en tendens att vidga sig när de blir varma och som följd gängar de upp sig.

Muttrar finns hos din Nissan handlare men även på vissa järnhandlar, tror jag fick ge ca. 45kr styck hos Nissan. Köp även låsplattorna som sitter orginal, dessa knackar man sedan till så låser dom muttrarna.

Så var inte dum-snål utan lägg till någon hundralapp och köp riktiga muttrar och även låsplattorna, det kommer du inte ångra då det är grymt ***** trångt och allmänt jävligt att byta denna packningen.

Hoppas jag kunde hjälpa till lite.

MVH Rickard.

Reg.datum
    May 2008
    Bil
    S13, Annan

Standard

Citat Ursprungligen postat av Rockan Visa inlägg
    Hejsan, vattnet rekomenderar jag dig att tappa ur så gott det går, det lär rinna massa vatten endå men det blir garanterat mindre om du tappar ur innan.

Oljan behöver du inte tappa ur då den inte matar någon olja så länge motorn inte är igång.

Ang. Muttrar så bör du använda värmetåliga och även gärna koniska, vanliga muttrar har en tendens att vidga sig när de blir varma och som följd gängar de upp sig.

Muttrar finns hos din Nissan handlare men även på vissa järnhandlar, tror jag fick ge ca. 45kr styck hos Nissan. Köp även låsplattorna som sitter orginal, dessa knackar man sedan till så låser dom muttrarna.

Så var inte dum-snål utan lägg till någon hundralapp och köp riktiga muttrar och även låsplattorna, det kommer du inte ångra då det är grymt ***** trångt och allmänt jävligt att byta denna packningen.

Hoppas jag kunde hjälpa till lite.

MVH Rickard.
    Tror du fick med allt jag bad om!

Tack Rickard!

/ Nico

Reg.datum
    May 2008
    Bil
    S13, Annan

Standard

Var hos nissan idag och hämtade ut min packning. Men han visste inte vad för plåt lås brickor och konade värmetåliga muttrar jag menade och bad mig kolla upp om någon visste produkt numret på dem? Någon som vet det?

/ Nico

Hall of Fame Legend Xlarge__s avatar
    Reg.datum
    Jul 2008
    Bil
    S13

Standard

Kan inte numret på dom men det är original grenrörspacknings bultar. Själva hålet är lite ovalt på dom. Du kan säkert använda dom du har nu om dom sitter kvar, när jag bytte mina packningar hade jag en halvt uppgängad mutter kvar på turbon. NICE!

Member Bempa Räzers avatar
    Reg.datum
    Jan 1970
    Bil
    S13, Annan

Standard

När jag bytte min packning mellan turbo och grenrör för andra gången använde jag std muttrar och nordlock brickor (som jag och en del andra tjatar om ) . Det är över ett år sedan och det håller! Nord lock brickorna finns på Wurt i Malmö (du bor väl i Hbg?) och kostar 2,90 :- styck. Orginal plåt som man bankar mot muttrarna höl inte för mig iaf.
    Benny Jönsson #853# Helsingborg
    Hemsida: http://200sx.kicks-ass.net/bempa_razer

Senior Member Storms avatar
    Reg.datum
    Sep 2008
    Bil
    S13

Standard

Skriv ut den bild som jag har bifogat i nedanstående tråd o ta med till Nissan så får du rätt grejer.
    http://www.nogs.se/forum/showthread.php?t=163891&page=3
    Mvh/ Jocke
    Jocke S / Mariestad
    Medlemsnr: 943
    Bil: 200sx S13 med 16V Volvo motor!

Reg.datum
    May 2008
    Bil
    S13, Annan

Standard

Citat Ursprungligen postat av Xlarge__ Visa inlägg
    Kan inte numret på dom men det är original grenrörspacknings bultar. Själva hålet är lite ovalt på dom. Du kan säkert använda dom du har nu om dom sitter kvar, när jag bytte mina packningar hade jag en halvt uppgängad mutter kvar på turbon. NICE!
    Jo man får väll ta en titt på dem när grejerna är av, för det finns ju en anledning varför den läcker som fan...

Citat Ursprungligen postat av Bempa Räzer Visa inlägg
    När jag bytte min packning mellan turbo och grenrör för andra gången använde jag std muttrar och nordlock brickor (som jag och en del andra tjatar om ) . Det är över ett år sedan och det håller! Nord lock brickorna finns på Wurt i Malmö (du bor väl i Hbg?) och kostar 2,90 :- styck. Orginal plåt som man bankar mot muttrarna höl inte för mig iaf.
    Okej, ja jag bor i Helsingborg kan man beställa dem där ifrån tro? Undra om swedol kan ha?

Citat Ursprungligen postat av Storm Visa inlägg
    Skriv ut den bild som jag har bifogat i nedanstående tråd o ta med till Nissan så får du rätt grejer.
    http://www.nogs.se/forum/showthread.php?t=163891&page=3
    Mvh/ Jocke
    Kanon bra, om jag nu inte hittar några wurt :P Hoppas dem NU förstår vad jag menar när jag kommer upp med bilden.

/ Nico

Member Porschens avatar
    Reg.datum
    Jan 1970
    Bil
    S13

Standard

Tjena

om allt du ska göra är att byta den fykantiga packningen mellan turbo-grenrör?

då behöver du bara lossa dem fyra 10orna som håller turbon sen trycka ner turbon (hänger kvar i avgaset) så den går fri pinbultarna och ta bort gamla packningen och slänga dit den nya, sen lyft upp turbon igen och på med dem 4 muttrarna. klar. inge annat.

Har själv gjort så på min s13 gick hur bra som hällst.

Mvh tommy

Citat Ursprungligen postat av Nicoracing Visa inlägg
    Hej!

Ska byta packningen mellan turbo och grenröret på min s13-90ia !

Har en del frågor,

Behöver man tappa ut oljan och vattnet i motorn, eller det kan man låta va i när man lossar turbon?

Sedan, vad ska man använda för muttrar när man åter igen skall montera ihop allt? Några speciella lås muttrar eller någonting för att det inte skall lossna?

/ Nico
    Tommy "Porschen" Porsén
    200sx s13 -91
    #1173 *Sthlm*

Reg.datum
    May 2008
    Bil
    S13, Annan

Standard

Citat Ursprungligen postat av Porschen Visa inlägg
    Tjena

om allt du ska göra är att byta den fykantiga packningen mellan turbo-grenrör?

då behöver du bara lossa dem fyra 10orna som håller turbon sen trycka ner turbon (hänger kvar i avgaset) så den går fri pinbultarna och ta bort gamla packningen och slänga dit den nya, sen lyft upp turbon igen och på med dem 4 muttrarna. klar. inge annat.

Har själv gjort så på min s13 gick hur bra som hällst.

Mvh tommy
    Hej,

låter riktigt smidigt... MEN frågan är om man kommer åt de 4a 10 orna?

/ Nico

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •