Resultat 1 till 7 av 7

Ämne: Max kamjustering innan ventilerna tar i kolvarna?

Member
    Reg.datum
    Jul 2008
    Bil
    S13, S14a

Standard Max kamjustering innan ventilerna tar i kolvarna?

Jag ska snart åka och mappa bilen på maxxtuning och ska då helst först gå igenom en checklista, varav en punkt säger att jag ska veta hur mycket jag kan justera kamvinkeln innan ventilerna tar i kolvarna! Kan någon svara på det eller hjälpa mig ta reda på det?
    Här är alla de specen som jag antar påverkar detta:

HKS Steg 2 kammar 256/272 dur. 11,5mm lyft
    Toppen och blocket är planat 0.1mm vardera.
    Topplockspackning cometic 1.2mm.

Snälla hjälp

Member
    Reg.datum
    Jan 1970
    Bil
    S13

Standard

Den enklaste jag kan komma på är att du på ettans eller fyrans cylinder plockar bort fjädrarna på en insug och en avgas cylinder.
    Sedan ställer men motorn i Ö.D sen kan du släppa ner dom lösa ventilerna och sedan mäter hur långt ner dom går, ta det minus 1.5mm så vet du hur mycker marginal du har sen när du vrider kammarna.

detta kräver ju dok att man plockar bort hela toppen osv...

Är inte helt säker men den är sedan på 4:ans cylinder du ska kolla måtten när motorn är ihop och ska justeras.

Har nyligen gjort detta på min BMW och då var den 6:ans ventiler som börjar öppna vid Ö.D och där ifrån får man kolla ventilspelet.

EDIT: man måste alltid kolla detta med toppen dit dragen, iaf om man vill få så exakta mått som möjligt.
    Senast redigerat av CDrom den 2009-11-02 klockan 10:00.
    S14 <-- yeeess

Member
    Reg.datum
    Jul 2008
    Bil
    S13, S14a

Standard

Nej helvete toppen tänker jag nog inte plocka av igen för att kolla det. Tack för tipset dock. Jag lär nog försöka låna en kamera på jobbet och "gå in i" cylindern och kika hur när ventilerna kommer kolven då jag justerar kammarna.
    Det jag var ute efter var väl egentligen någon som kan räkna ut detta eller har kollat upp detta med samma kammar.

Member
    Reg.datum
    Jan 1970
    Bil
    S13

Standard

hehe.
    Har du en kamera så är det nog enda alternativet att kolla det på utan att plocka av toppen. vad jag vet iaf...
    S14 <-- yeeess

Member
    Reg.datum
    Jul 2008
    Bil
    S13, S14a

Standard

Citat Ursprungligen postat av CDrom Visa inlägg
    hehe.
    Har du en kamera så är det nog enda alternativet att kolla det på utan att plocka av toppen. vad jag vet iaf...
    Hehe jag kunde inte låna kameran =\ Någon annan som har HKS steg 2 kammar som vet hur mkt de går att justera innan de tar i kolvarna?

Standard

hmm nu har jag aldrig varit inne i en ca18 topp men 11,5mm känns ju lite för mkt för att den ska klara...har för mig att jag läst nånstans att orginal lyfter 8mm. Men kan mycket väl vara fel.
    Om någon har en lyft topp på sin maskin så går det ju lätt att mäta hur mkt frigång som finns.

Member
    Reg.datum
    Jul 2008
    Bil
    S13, S14a

Standard

Citat Ursprungligen postat av mathisson Visa inlägg
    hmm nu har jag aldrig varit inne i en ca18 topp men 11,5mm känns ju lite för mkt för att den ska klara...har för mig att jag läst nånstans att orginal lyfter 8mm. Men kan mycket väl vara fel.
    Om någon har en lyft topp på sin maskin så går det ju lätt att mäta hur mkt frigång som finns.
    Detta gäller en sr20det, missade att skriva det i första posten.. Bilen går fint som den är med denna setup så visst funkar det, frågan är ju däremot hur mycket går att justera kamvinkeln åt vardera håll innan det blir sallad...

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •