Sidan 1 av 3 123 SistaSista
Resultat 1 till 10 av 21

Ämne: Koppling

Member Jackiechans avatar
    Reg.datum
    Oct 2009
    Bil
    S13, Annan

Standard Koppling

Hej!

Under hela tiden jag har ägt bilen har det varit svårt att få i 2an när man varvar upp mycket på ettan. Dessutom har mitt uttrampningslager låtit illa hela tiden..

Igår när jag körde kändes kopplingen konstig med foten.. den tog på halvvägs typ. Endast "tomrum" innan läget i mitten. Jag tänkte inte mer på det, sen idag på morgonen var jag tvungen att ha kopplingen helt nere i botten för att kunna få i växel och köra. Sen nu när jag skulle köra hem så funkade inte kopplingen alls.. helt död.

Vad kan detta vara för fel ? växlarna gick riktigt och det gick att köra som vanligt idag på morgonen bara det att den tog längst in (trycker med foten)

Snälla hjälp.. har jag råkat ut för ett kopplingsras? Engligt förra ägaren är det sinterlammel men vet ej om den är 6 puckad eller inte.

Senior Member 200mannens avatar
    Reg.datum
    Jan 1970
    Bil
    S13

Standard

tjenare !

det kan inte vara så att din "slavcylinder" är dålig. palla upp bilen o be en polare sätta sig i bilen koppla ur o till, titta då om "piggen" i cylindern rör på sig o trycker armen som går in till urkopplingslagret bakåt ...

daniel//
    Hultgren Motorsport #677# Kolsva

Member Skankes avatar
    Reg.datum
    Jan 1970
    Bil
    S13

Standard

Fjädrar själva pedalen tillbaka som den ska?
    Kolla som sagt om någon cylinder har pajat och att allt rör sig som det ska undertill.

Reg.datum
    Oct 2009
    Bil
    S13, Annan

Standard

Okej tack för svar!

Ja den fjädrar tillbaka. Ser man detta utan att montera ner någonting? annars får ni gärna förklara innan för jag har aldrig mekat med koppling på bil.

Senior Member 200mannens avatar
    Reg.datum
    Jan 1970
    Bil
    S13

Standard

ja du skall inte behöva montera ner någonting, palla upp bilen o kolla "slavisen" , det har hänt att packningarna i cylindern har säckat ihop/spruckit ....

daniel///
    Hultgren Motorsport #677# Kolsva

Reg.datum
    Oct 2009
    Bil
    S13, Annan

Standard

Har inte hunnit kolla närmare på detta förrän idag. Huvudcylinder ser hel ut på utsidan. Inga oljeläckor. Det är ett par droppar olja längst upp där kopplingspedalen går igenom torpedväggen, och jag har inte kollat slavcylindern än då jag inte förstår riktigt vad det är för "pigg" ni sa att jag skulle kolla på.
    http://www1.garaget.org/gallery/arch...362_kjuryc.jpg
    Där är en slavcylinder till en s13 right? och vad på den ska jag kolla om jag inte ser att den läcker någonstans?

Tacksam för svar

Member
    Reg.datum
    May 2008
    Bil
    S13, Annan, 300ZX (Z32)

Standard

Citat Ursprungligen postat av Jackiechan Visa inlägg
    Har inte hunnit kolla närmare på detta förrän idag. Huvudcylinder ser hel ut på utsidan. Inga oljeläckor. Det är ett par droppar olja längst upp där kopplingspedalen går igenom torpedväggen, och jag har inte kollat slavcylindern än då jag inte förstår riktigt vad det är för "pigg" ni sa att jag skulle kolla på.
    http://www1.garaget.org/gallery/arch...362_kjuryc.jpg
    Där är en slavcylinder till en s13 right? och vad på den ska jag kolla om jag inte ser att den läcker någonstans?

Tacksam för svar
    Japp! Det är en slavcylinder.
    Det du bör kolla är om den rör sig när kompisen trycker på pedalen.
    Den lilla piggen i framkant vid damasken ska röra sig nån cm iaf när pedalen trycks ner. Gör den inte det åker oljan vid sidan om kolven och då behöver slavcylindern bytas eller renoveras.

// D
    * Nissan 300zx TT JSPEC -90 * Porsche 944 Turbo -91 *

Reg.datum
    Oct 2009
    Bil
    S13, Annan

Standard

Har köpt en ny slavcylinder nu. Har inte satt dit den än för jag funderar på att köpa en ny huvudcylinder också då det läcker in lite olja genom torpedväggen till pedalen.

Jag har fått ett par funderingar kring bytet nu, och som sagt så har jag aldrig mekat med koppling innan så idiotförklara mig inte.

Det är ju ett ***** tryck där i med oljan. Så när jag monterar loss någonting kommer det komma massa olja?
    Vart fyller man på denna oljan igen?
    Är det samma som till bromsvätskan som det är i vissa bilar?
    och hur gör jag för att få upp trycket igen på enklaste sätt?

Tacksam för hjälp!

Member stixys avatar
    Reg.datum
    Jan 1970
    Bil
    S13

Standard

ja de kommer komma lite olja men inte så jätte mycket. släpp bara på luftnippeln så släpper du på de lilla tycket som finns. sen är det bara två skruv å byta. fyll på vätskan i behållare på huvudcylindern. jag kör med Dot4.

lättaste sättet är att lufta:P

Reg.datum
    Oct 2009
    Bil
    S13, Annan

Standard

Tack daniel !

Förklara gärna lite snabbt hur jag luftar. Är det som med bromsarna fast man kopplar istället ?

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •