Resultat 1 till 9 av 9

Ämne: Plasta dörrsidor

Standard Plasta dörrsidor

Jaha, tänkte man skulle börja försöka göra nå snyggt/roligt av dörrsidorna för lite mer ljud bla. Problemet är dock att jag aldrig gjort något liknande så var börjar jag och hur?? vad behöver jag, gärna detaljerat med verktyg och allt runt om.

Vet att det finns ett par st därute som är riktigt duktiga på detta så kom gärna med tips och var man hittar material till bra priser

Member
    Reg.datum
    Mar 2009
    Bil
    S13

Standard

Citat Ursprungligen postat av keppson Visa inlägg
    Jaha, tänkte man skulle börja försöka göra nå snyggt/roligt av dörrsidorna för lite mer ljud bla. Problemet är dock att jag aldrig gjort något liknande så var börjar jag och hur?? vad behöver jag, gärna detaljerat med verktyg och allt runt om.

Vet att det finns ett par st därute som är riktigt duktiga på detta så kom gärna med tips och var man hittar material till bra priser
    Här har du en rätt vettig guide om hur man går till väga

http://www.garaget.org/forum/viewtop...?id=114427&p=1

Mvh

Member
    Reg.datum
    Sep 2007
    Bil
    S13

Standard

Har inga byggsbilder med några idéer är inte helt fel!

http://www.garaget.org/mypage/galler...2&image=678955

Standard

M.aronson: tackar för den skall läsas ordentligt.

Sappo_86 : riktigt snyggt, något liknande jag tänkt mig.

Följdfrågan blir ju nu hur noga är det med rätt volym då jag antar att man bygger som en låda, och hur räknar jag det på ett enkelt sätt då det inte är en kub??

Senior Member shirrus avatar
    Reg.datum
    Oct 2007
    Bil
    S13, S14a

Standard

M.aronson: tackar för den skall läsas ordentligt.

Sappo_86 : riktigt snyggt, något liknande jag tänkt mig.

Följdfrågan blir ju nu hur noga är det med rätt volym då jag antar att man bygger som en låda, och hur räknar jag det på ett enkelt sätt då det inte är en kub??
    kommer bli nice
    http://www.youtube.com/watch?v=ot6lKQHoh3I

Standard

om man vill använda befintlig dörrsida och bygga/plasta låda bara på nederdelen, hur bär jag mig åt då för att fästa lådan, skruvas det eller fäster det om man plastar direkt på??

Hall of Fame Legend jensclaudiuss avatar
    Reg.datum
    Jan 1970
    Bil
    S13

Standard

om man vill använda befintlig dörrsida och bygga/plasta låda bara på nederdelen, hur bär jag mig åt då för att fästa lådan, skruvas det eller fäster det om man plastar direkt på??

VIlldu göra det rätt enkelt för dig så kan du ta bort kartfacket och sen bygga en låda längs underkanten av dörrsidan, då slipper du sen att klä om hela dörrsidan.

Täck dörrsidan med t.ex silvertejp och lägg på 3-6lager glasfibermatta och polyesterplast. Kapa sen till bottenplattan på det som ska bli låda efter önskad form.

Såga / fräs sen ut en baffel för högtalaren och staga upp den med t.ex spån / MDF bitar i den vinkel du vill ha.

Sen tar du t.ex fleecefilt som är stretchbar och spänner över hela kalset och limmar dit på baksidan av bottenplattan, pensla sen på rikligt med polyesterplast. När det har härdat tar du bort fleeceoch lim på baksidan samt börjar att lägga på 3-6lager glasfibermatta / polyesterplast ovanpå. Sen är det slipa och spackla tills du är nöjd.

Klä sen med önskat material / lacka. Topntrim.nu har vinyl som stämmer riktigt bra överens med orginalklädseln (BMW superstretch).

Lådan kan du sen skruva fast bakifrån dörrsidan samt dra på lite PL400 / sikafler för att den ska sitta ordentligt.

Standard

jag skulle nog säga att dörrsidor kanske inte är det bästa att börja med om man aldrig plastat förr. Jag hade iaf börjat med typ en skuffinstallation så man får lite större ytor att jobba med. hursom lycka till!

Hall of Fame Legend jensclaudiuss avatar
    Reg.datum
    Jan 1970
    Bil
    S13

Standard

Citat Ursprungligen postat av mathisson Visa inlägg
    jag skulle nog säga att dörrsidor kanske inte är det bästa att börja med om man aldrig plastat förr. Jag hade iaf börjat med typ en skuffinstallation så man får lite större ytor att jobba med. hursom lycka till!
    Spelar nog mindre roll vad man börjar med, själva plastningen är inte direkt svår inte heller spackla och slipa, tar bara tid. Dock krävs det lite mer när man sen ska klä kalaset.

Kan skapa en guide med lite bilder för hur man kan göra när man bygger om dörrsidor om det finns något intresse.

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •