Sidan 2 av 6 FörstaFörsta 1234 ... SistaSista
Resultat 11 till 20 av 53

Ämne: 240sx

Member
    Reg.datum
    Feb 2009
    Bil
    S13

Standard

Citat Ursprungligen postat av Niclas_AB Visa inlägg
    Oj va kul! Välkommen till ka24de(t) klubben tror de finns fler 200r med rb motorer här i Sverige än Ka24de.
    Lättast/billigast om du ska köra med en t28 är väll att beställa ett grenrör från Ebay, downmount grenrören ska tydligen hålla väldigt bra till ka24de:n.

Asch, kollade lite närmre på motorn och de var ju en ka24e, missade det. Den kan jag inget om direkt
    Går nog att få bra fart på den där ändå!
    Japp är en ka24e bara, men aa blire ras eller något så skippar jag ka24 familjen och kör med rb eller nån annan rolig motor... Själv tror ja de blir billigare och låta någon i vårat avlånga land göra ett grenrör?

Member
    Reg.datum
    Jan 1970
    Bil
    S13

Standard

Tror tyvärr inte utbudet på grenrör är lika stort till ka24e som till ka24de, kanske är lättast att låta någon annan tillverka det.
    Rasar den så uppgradera bara till en ka24de roliga maskiner!

Member
    Reg.datum
    Feb 2009
    Bil
    S13

Standard

det kan ja tänka mig, men skulle vilja ha en motor där man inte behöver importera stort sett allt.. men håller med att de är kul och ha en udda spis

Tror tyvärr inte utbudet på grenrör är lika stort till ka24e som till ka24de, kanske är lättast att låta någon annan tillverka det.
    Rasar den så uppgradera bara till en ka24de roliga maskiner!

Member
    Reg.datum
    Feb 2009
    Bil
    S13

Standard

Liten uppdate då på vad som händer..

maskat in sidorutorna och lagat skärmkanten, ska även lägga igen sidomarkeringarna imorgon när svetsen kommer!!
    Hosta bilder gratis på Forumbilder.se

Motorummet som de ser ut nu, blir även uppfrächning där, ventilkåpan är på jobbet nu och jag lägger lacken på den i morgon...

Och sen en bild på målet

Senast redigerat av nyztrom den 2010-02-02 klockan 22:41.

Member
    Reg.datum
    Feb 2009
    Bil
    S13

Standard

Sådär, då vare nya silliconslangar till det mesta i motorrummet och även ett SRP Power breddningskitt beställt!

Member
    Reg.datum
    Feb 2009
    Bil
    S13

Standard

Lite funderingar..

har funderat länge på hur man ska göra med motorn senare.. kommer sätta ihopp den med t28 nu tills sommarn, men nästa vinter.. Är de värt och fortsätta bygga på denna motor? Tanken har slagit mig om nån form av RB maskin tex rb25det, men lite funderingar kring RB då.. Vet man måste ha nya motorfästen elsystem, ecu, växellåda, kardanstång.. Det är ungefär det ja vet, hur är de med kardan, den lär vell göras om? kortas förlängas, adpater vi knuten mot diffen? lär diffen bytas? Sen med BS, de lär ju bli ombykt fordon, hur är de i bromsväg, räcker den med 300zx bromsar? Det ja känner är att de kommer kosta hyffsat mycket att få upp ka24e motorn i hyffsad effekt, när man lär importera det mesta, kanske känar på en RB maskin då?

Som sakt, lite funderingar inför nästa vinter om de skulle bli av.. sattsar på att bilen och bli fräch utvändigt och gå okej till sommarn..

Member
    Reg.datum
    Jan 1970
    Bil
    S13

Standard

Väldigt svårt att säga vad som blir bäst, vad menar du med hyffsad effekt? 400 hästar får du ju ur ka24e utan att det kostar en förmögenhet. Pratar vi 600hästar blir det en helt annan femma.

Sedan beror det ju väldigt mycket på hur mycket kunskap du har och vilka verktyg/maskiner du har tillgång till.
    Att installera RB maskinen behöver inte kosta många kronor om du kunskapen att göra allt själv. Ska du lämna bort allt så kommer det givetvis att bli dyrt.

Oavsett vilken motor du väljer kommer det bli billigast att importera sakerna själv, allt som går att köpa från svenska trimföretagen till RB motorerna är ju också importerat.

Member
    Reg.datum
    Feb 2009
    Bil
    S13

Standard

Tanken är vell att ha en motor som man kan ha, så har man det och bygger vidare på ju mer åren går.. Har tillgång till rätt mycket maskiner som tig,mig/mag och pinnsvets, svarv, revolversvar, fräsmaskin, horningsmaskin osv då de finns en mekaniskverkstad inom familjen.. Det ja känner mest nu är vell kunskapen om själva el-installationen och mappning de brister på.. Vad kostar en RB maskin med låda och den el som behövs? och sen dom tidigare funderingarna, hur passar låda som tunnel och så ser ut nu? men få upp en ka24e maskin mot en 350-400hk är alltså inte en personligkonkurs? Självklart vet jag att de kostar och bygga inge snack om saken och de får det gärna göra..

Väldigt svårt att säga vad som blir bäst, vad menar du med hyffsad effekt? 400 hästar får du ju ur ka24e utan att det kostar en förmögenhet. Pratar vi 600hästar blir det en helt annan femma.

Sedan beror det ju väldigt mycket på hur mycket kunskap du har och vilka verktyg/maskiner du har tillgång till.
    Att installera RB maskinen behöver inte kosta många kronor om du kunskapen att göra allt själv. Ska du lämna bort allt så kommer det givetvis att bli dyrt.

Oavsett vilken motor du väljer kommer det bli billigast att importera sakerna själv, allt som går att köpa från svenska trimföretagen till RB motorerna är ju också importerat.

Member
    Reg.datum
    Jan 1970
    Bil
    S13

Standard

Nu e jag som sagt inte jättepåläst på ka24e eftersom jag har ka24de:n själv. Men jag skulle tippa på smidda kolvar/stakar, typ 800-1000cc spridare på E85, nistune el liknande, stor turbo å sen är det bara å ladda på så kan du uppnå den effekten.
    Sedan tillkommer ju såklart diverse saker som att uppgradera kopplingen, soppapump, intercooler, större LMM, mm, men det har du säkert delvis redan gjort eftersom du ska åka turbo nu.

Kolla in www.ka-t.org eller www.nicoclub.com , där finns det mycket information.

Member
    Reg.datum
    Feb 2009
    Bil
    S13

Standard

okej, får vell prova då och se hur man gör när de rasar . Funkar nistunet med mappsensor? Ja pumpen och intecoolern ja har nu ska bytas till en alu..

Nu e jag som sagt inte jättepåläst på ka24e eftersom jag har ka24de:n själv. Men jag skulle tippa på smidda kolvar/stakar, typ 800-1000cc spridare på E85, nistune el liknande, stor turbo å sen är det bara å ladda på så kan du uppnå den effekten.
    Sedan tillkommer ju såklart diverse saker som att uppgradera kopplingen, soppapump, intercooler, större LMM, mm, men det har du säkert delvis redan gjort eftersom du ska åka turbo nu.

Kolla in www.ka-t.org eller www.nicoclub.com , där finns det mycket information.

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •