Sidan 1 av 4 123 ... SistaSista
Resultat 1 till 10 av 35

Ämne: Vad fan e de här?

Member powers avatar
    Reg.datum
    Jun 2008
    Bil
    S13

Standard Vad fan e de här?

som rubriken väl förklarar vad fan e dom här två tjhofräserna och behövs dom? fula som styk e dom iaf=)
    Bifogade bilder Bifogade bilder
    den som ingen turbo har han får åka utan bar
    http://www.garaget.org/?car=64056

Member 200sxcrippens avatar
    Reg.datum
    May 2008
    Bil
    S13

Standard

Den övre som har kylflänsar är ett effektsteg till tändbryggan rätta mig om jag har fel och den undre kommer jag dessvärre inte ihåg vad det är:P

Citat Ursprungligen postat av power Visa inlägg
    som rubriken väl förklarar vad fan e dom här två tjhofräserna och behövs dom? fula som styk e dom iaf=)

Member Skankes avatar
    Reg.datum
    Jan 1970
    Bil
    S13

Standard

Som sagt, den stora fyrkantiga är till för tändningen. Det andra är orginal laddtrycksstyrning. bara att riva o kasta!

Member KEDs avatar
    Reg.datum
    Jan 1970
    Bil
    S13, Annan Nissan, Annan

Standard

Citat Ursprungligen postat av Skanke Visa inlägg
    Som sagt, den stora fyrkantiga är till för tändningen. Det andra är orginal laddtrycksstyrning. bara att riva o kasta!

S13 har ingen laddtrycksstyrning orginal förutom då själva wastegaten då
    Den undre runda prylen har med varmstartegenskaper och kompensation av bensin för detta att göra. Det märks ingen skillnad att ta bort den, så riv skiten och kasta.

Den fyrkantiga är som tidigare nämts för tändningen och måste således sitta kvar.
    Senast redigerat av KED den 2010-05-05 klockan 19:33.

Senior Member
    Reg.datum
    Apr 2008
    Bil
    S13, S14a

Standard

Den undre prylen är till för att kompensera för den soppan som behövs när motorn är kall ( kall motor drar mer soppa). Den behöver du om du ska köra bilen på vinter, annars märks inget större skillnad om du tar bort den.

Den fyrkantiga delen är tänd förstärkare, precis som namnet den förstärkare strömmen till tandstiften då stiften behöver mer än 12V för att kunna ge gnista

Member
    Reg.datum
    Aug 2008
    Bil
    S13

Standard

Citat Ursprungligen postat av rs13_sr20det Visa inlägg
    Den undre prylen är till för att kompensera för den soppan som behövs när motorn är kall ( kall motor drar mer soppa). Den behöver du om du ska köra bilen på vinter, annars märks inget större skillnad om du tar bort den.

Den fyrkantiga delen är tänd förstärkare, precis som namnet den förstärkare strömmen till tandstiften då stiften behöver mer än 12V för att kunna ge gnista

Ström mäts i ampére och spänning i Volt. (Var bara tvungen)
    Gasa tills det rasar!
    ------------------
    Driftworks! ll http://www.garaget.org/jackpack3 ll

Senior Member
    Reg.datum
    Apr 2008
    Bil
    S13, S14a

Standard

Men man förstår poängen

Member Erik_Es avatar
    Reg.datum
    Aug 2009
    Bil
    S13

Standard

Okej först så kan tändförstärkaren bli riktigt fin med lite puts

Sen har vi alltså en röst var på om det är en VARM- eller KALL-startsventil.
    Själv lägger jag min röst på kallstart då min tomgång blev hemskt låg och dålig när jag plocka bort den.. Den reglerar ju ivf bränsletrycket, och en kall motor behöver väl extra bränsle?

Junior Member
    Reg.datum
    Jun 2008
    Bil
    S13, Annan Nissan

Standard

Kallkörningsventilen för BTR:en rekommenderar jag att man tar bort, för om den kärvar mekaniskt kan man bli av med bränsletryckshöjningen som ska stiga med trycket i insuget.(har hänt mig)
    MEN var noga med att koppla in BTR:en direkt i Insuget, så ni inte bara pluggar ledningarna.

Meningen med ventilen:
    När motorn är kall har man samma tryck till BTR:en som vid luftfilteret, alltså inget undertryck på tomgång. Det gör att man får ca 0.5bar högre bränsletryck på tomgång. Varför man inte kompenserar detta med spridartid vet jag ej, är det någon som vet?

Mvh Joacim Lundahl

Talking

Just nu är jag morgontrött och yr och kan inte komma på hur många anslutningar btr har. Det är 2 om jag inte minns fel va? Och på den ena slangen sitter det ett t kors som sen går till kallstartsgrejsen?
    Till frågan då. Det är bara att plugga efter t kors vid btr? den ska alltså bara ha vacuum från plenumet? Sen kan man slita bort lr som jag då brukar göra skruva bort kallstartgrejset?
    Stämmer detta?

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •