Sidan 2 av 3 FörstaFörsta 123 SistaSista
Resultat 11 till 20 av 27

Ämne: H-dev chip, kontra no name...

Hall of Fame Legend
    Reg.datum
    Jan 1970
    Bil
    S13

Standard

Snacka med Horsham vettja som gjort chipet Han har bra koll på det där...

http://h-dev.co.uk/

Member solles avatar
    Reg.datum
    Feb 2008
    Bil
    S13

Standard

Maila och hörde lite:

Jag
    I have a stage3 chip to my s13 from you guys with all the mods installed. Im wondering how high in the pressure "table" you have mapped? Because when the turbo loads it peaks to ~19-20psi and goes instantly back 16psi to remain their through out the whole register.

If im going on third gear on 2000rpm and go full throttle. Around 4000rpm it boosts to 19~20psi and then goes directly back to 16psi in a second or less. Is this peak dangerous for the engine? Does it get enough fuel under thoose short periods of peaks? I dont have a wideband lamda installed so I cant check this. Is the chip "mapped" so it could run on 19psi if the boost would be stable there?

Jez h-dev:
    The ECU doesn't really work like that - if the boost is spiking then it could make the engine detonate which is far worse than having the fuelling slightly wrong. Spiking is where the boost pressure over shoots the boost pressure you're aiming for. I recommend you get a decent boost controller that doesn't spike. Or check for detonation and check the fuelling. It will run at 19psi but the injectors maybe maxed out and the engine could be detonating.

Check for detonation? Vad menar han med det? Kontrollera om den spikar?

Med andra ord kan man ladda på högre än vad dom har rekommenderat för chippet och den ska ändå ge mer soppa? Så då borde ju peakarna inte vara farliga om man har tillräckligt med soppa? O detta kan man bara kontrollera med en bblambda?

"Im not using a boost controller atm, im using a cheap valve thingy with a spring to change the boost pressure. This is crap? - Svar: Yes!" (med andra ord, pysventilen kan vara boven till överslänget)

Har ni andra problem med översläng även fast ni kör med boostcontroller? Känns ju ovärt o slänga ut 3lappar på en sånn om det ändå inte gör någon direkt skillnad. Jag behöver inte kunna ställa nå ladd från kupén.
    Senast redigerat av solle den 2010-06-17 klockan 11:33. Anledning: edit

Member Merikssons avatar
    Reg.datum
    Sep 2008
    Bil
    S13

Standard

Citat Ursprungligen postat av solle Visa inlägg

"Im not using a boost controller atm, im using a cheap valve thingy with a spring to change the boost pressure. This is crap? - Svar: Yes!" (med andra ord, pysventilen kan vara boven till överslänget)
    jag har hört att med pysventiler kan laddtrycket skifta, dock hur mycket vet ja inte vad som e normalt.
    Här har du en tråd me lite info, men det vore bra om nån annan
    som har egen erfarenhet eller kunskap kunde hjälpa dej å det finns det nog fett
    me folk här som har
    http://www.nogs.se/forum/showthread....ntil+laddtryck

/micke
    #1469 Mikael Eriksson Vallentuna
    200sx S1LV3R edition -89
    http://www.garaget.org/Meriksson

Senior Member Snilssons avatar
    Reg.datum
    Jul 2009
    Bil
    S13, Annan

Standard

Gäller det dawes device också? Har annars hört att dem ska vara helt OK..
    Flyttade till bilens hemland och blev billös..
    Sebastian Nilsson #1659

Hall of Fame Legend jensclaudiuss avatar
    Reg.datum
    Jan 1970
    Bil
    S13

Standard

Jag kör med profec spec2 och har inga problem med att laddet peakar.

Member Izuals avatar
    Reg.datum
    Aug 2008
    Bil
    S13

Standard

Citat Ursprungligen postat av Snilsson Visa inlägg
    Ja det gäller även dawes, men det är inte lika stor risk att den peakar, samt att det peakar isf mindre.

Member Merikssons avatar
    Reg.datum
    Sep 2008
    Bil
    S13

Standard

Citat Ursprungligen postat av Snilsson Visa inlägg
    AudiultX beskriver ungifär samma problem som Solle har med sin dawes i den här tråden: http://www.nogs.se/forum/showthread....ighlight=dawes
    så jag vet inte riktigt men dawes verkar funka bra för många ändå.
    #1469 Mikael Eriksson Vallentuna
    200sx S1LV3R edition -89
    http://www.garaget.org/Meriksson

Senior Member Snilssons avatar
    Reg.datum
    Jul 2009
    Bil
    S13, Annan

Standard

Citat Ursprungligen postat av Meriksson Visa inlägg
    AudiultX beskriver ungifär samma problem som Solle har med sin dawes i den här tråden: http://www.nogs.se/forum/showthread....ighlight=dawes
    Hmm, ja det är ju bara köpa en och testa. Kostar ju inte så mycket.
    Flyttade till bilens hemland och blev billös..
    Sebastian Nilsson #1659

Member
    Reg.datum
    Aug 2008
    Bil
    S13

Standard

Citat Ursprungligen postat av Meriksson Visa inlägg

Måste tyvär korrigera mitt inlägg i den där tråden, det var ingen dawes jag hade, jag vet inte hur jag fick för mig det. Jag hade en helt vanlig pysventil av bättre kvalitet ,numera kör jag bara med justerbar wg. Men frågan är vad de där peakarna beror på,
    1.är det turbon som inte orkar hålla ett så högt laddtryck under längre tid
    2.beror det på min ic (har en frontmonterad på 550x140x65)
    3. WG:n som har sig.

jag vet inte, men det är egentligen bara på tvåan som det blir så pass hög peak, på trean och uppåt så håller den ganska konstant laddtryck. Så frågan är vilket är man ska gå efter när jag ställer laddtryck, är mitt laddtryck den maximala peaken. Eller är det det när den är konstant, för jag vill inte hålla på att skruva för mycket innan man är säker. Fast jag kommer nog köra med elektronisk styrning snart, det värkar egentligen vara det mest ultimata i alla väder.
    Gasa tills det rasar!
    ------------------
    Driftworks! ll http://www.garaget.org/jackpack3 ll

Senior Member shirrus avatar
    Reg.datum
    Oct 2007
    Bil
    S13, S14a

Standard

Citat Ursprungligen postat av solle Visa inlägg
    Check for detonation? Vad menar han med det? Kontrollera om den spikar?

Med andra ord kan man ladda på högre än vad dom har rekommenderat för chippet och den ska ändå ge mer soppa? Så då borde ju peakarna inte vara farliga om man har tillräckligt med soppa? O detta kan man bara kontrollera med en bblambda?
    Du ska kontrollera om motorn spikar genom att lyssna.
    Alltså chippet/ecu vet inte hur mycket du laddar, klart du kan ladda mer än det är mappat för inom en viss tolerans luftmängdsmätaren sköter det där, men spridarna kan gå på 100% och du skjuter in mer luft än du kan ge sås (går tunt=större chans för spikningar)

Du kan kontrollera blandningen med bblambda dock kan du inte se om det spikar, dock får du en fingervisning om det ska spika när du ser hur blandningen mellan luft och sås är.

Men som sagt en riktig pysventil suger, det ska vara en med kula och fjäder eller elektronisk magne3t ventil det är det som gäller, elektroniskt kan juseras bättre.

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •