Sidan 1 av 13 12311 ... SistaSista
Resultat 1 till 10 av 126

Ämne: Hur breda fälgar kan s13 ha?

Senior Member Lingstroms avatar
    Reg.datum
    Sep 2008
    Bil
    S13, Annan

Standard Hur breda fälgar kan s13 ha?

Tjaoo!

Som topic lyder så vill jag veta hur breda fälgar s13 kan ha med original dämparna, såklart sänkt men med original dämparna.

Vilken ET, tum och däck bredd, skall såklart ha stretch i vilket fall som men good to know vilket bred/profil man måste ha.

Tanken är att ha 30mm breddare bak btw.

Funkar det med ROTA Torque 18x8.5/18x9.5 et30/et12
    fram/bak för er som inte tolkar de

Tack på förhand!

Mvh
    Kör nu koreanskt, Kia Ceed CRDI -08

Den Gröna Saknaden ASA 268 :/ <3

Member Insanes avatar
    Reg.datum
    Jan 1970
    Bil
    S13, Annan

Standard

Citat Ursprungligen postat av Lingstrom Visa inlägg
    Funkar det med ROTA Torque 18x8.5/18x9.5 et30/et12
    fram/bak för er som inte tolkar de

Tack på förhand!

Mvh
    18x9.5 ET12 Bör funka fint tillsammans med 30mm breddare bak, i värsta fall kan du ju köra med några tunna spacers om du vill ha ut dom lite till. Fram är det ingen fara alls med 18x8.5 ET30, har själv fälgar som sticker ut 10mm mer, dock något rullade läppar på framskärmarna.

9x17 ET25 med 225/45, rullad läpp på bakskärmarna och en nästan osynlig flare.
    Senast redigerat av Insane den 2010-08-07 klockan 01:20.

Member Jimmyas avatar
    Reg.datum
    Sep 2007
    Bil
    S13

Standard

7.5"x16" Et 0 och -2,5grader Camber fram
    7.5"x16" ET -10 Och -3grader camber bak
    Valsad skärmkant bak,orörda fram.
    Kör dock med Coilovers.
    Nissan 200sx -89 DRFT

Member
    Reg.datum
    May 2008
    Bil
    S13, R32

Standard

Jag har 18x10" et30 bak, går på med 5-10mm marginal till org fjäder. Med 225/35/R18 däck, tror du sett dom på gorg då du kommenterat Stretch xD

Fram blir det värre däremot...
    Har exakt samma dimensioner där. 18x10" et30.

Dom går inte på utan spacers, men jag fick äran att testa med 4 universalspacers som en i garaget hade liggande.
    3mm vardera var dom, inget att snåla med tänkte jag så jag drämde dit allihop (12mm). Det vart väl ca 3mm fritt där mellan fälg och dämpare.

Kommer väl köra med 15mm spacers fram verkar det som för säkerhetens skull, 3mm frigång är lite väl xD Men det är god marginal till fjäderskålen i och med stretchen iaf! Bättre än när jag hade 17x7" et40 med 215/40/R17!!

Sedan ang 18x8.5/18x9.5 från Rota... Är du medveten om att det blir annan design på rotas fälgar om dom är smalare? Eller det gäller väl dom flesta märkena men ändå.

Men det står i Driftworks Webshop att fälgar under en viss bredd har en såkallad "flat spoke design", dvs att ekrarna på dina 8,5" fram inte är lika mycket böjda inåt mot mitten som på dina 9.5" bak.

Många som gillar när det är så, men ville bara göra dig medveten om det ifall du missat det, för jag upptäckte det rätt sent iaf.

Det är just av denna anledningen jag köpte lika brett fram som bak då jag inte gillar det. Hade gärna sluppit 10" breda fram, 8,5" eller åtminstone 9,5" hade varit lagom. Men dom jag köpte fanns bara i 8.5" och neråt, samt 10". Och endast et30 xD

Reg.datum
    Sep 2008
    Bil
    S13, Annan

Standard

Citat Ursprungligen postat av Qwaffe Visa inlägg
    Jag har 18x10" et30 bak, går på med 5-10mm marginal till org fjäder. Med 225/35/R18 däck, tror du sett dom på gorg då du kommenterat Stretch xD

Fram blir det värre däremot...
    Har exakt samma dimensioner där. 18x10" et30.

Dom går inte på utan spacers, men jag fick äran att testa med 4 universalspacers som en i garaget hade liggande.
    3mm vardera var dom, inget att snåla med tänkte jag så jag drämde dit allihop (12mm). Det vart väl ca 3mm fritt där mellan fälg och dämpare.

Kommer väl köra med 15mm spacers fram verkar det som för säkerhetens skull, 3mm frigång är lite väl xD Men det är god marginal till fjäderskålen i och med stretchen iaf! Bättre än när jag hade 17x7" et40 med 215/40/R17!!

Sedan ang 18x8.5/18x9.5 från Rota... Är du medveten om att det blir annan design på rotas fälgar om dom är smalare? Eller det gäller väl dom flesta märkena men ändå.

Men det står i Driftworks Webshop att fälgar under en viss bredd har en såkallad "flat spoke design", dvs att ekrarna på dina 8,5" fram inte är lika mycket böjda inåt mot mitten som på dina 9.5" bak.

Många som gillar när det är så, men ville bara göra dig medveten om det ifall du missat det, för jag upptäckte det rätt sent iaf.

Det är just av denna anledningen jag köpte lika brett fram som bak då jag inte gillar det. Hade gärna sluppit 10" breda fram, 8,5" eller åtminstone 9,5" hade varit lagom. Men dom jag köpte fanns bara i 8.5" och neråt, samt 10". Och endast et30 xD
    Nice
    Yes det vet jag, därför vill man ju ha det bredaste som går för att få ordentligt djup i fälgarna och alla skall vara lika djupa.
    Trött på mina "platta" ^^

Jag kan alltså köra på 18x10" runt om med 15mm spacers fram?

Jätte tack för era kommentarer, verkligen.

Mvh

Member Insanes avatar
    Reg.datum
    Jan 1970
    Bil
    S13, Annan

Standard

Jätte tack för era kommentarer, verkligen.

Mvh
    10" breda framfälgar är ganska extremt och kommer inte funka om du kör med originalskärmar.

Reg.datum
    Sep 2008
    Bil
    S13, Annan

Standard

Citat Ursprungligen postat av Insane Visa inlägg
    10" breda framfälgar är ganska extremt och kommer inte funka om du kör med originalskärmar.
    Okej, vad kör du med för bred på dina samt et?

Member Insanes avatar
    Reg.datum
    Jan 1970
    Bil
    S13, Annan

Standard

Okej, vad kör du med för bred på dina samt et?
    9" ET27 fram. Lite bredare/lite lägre ET kan man nog komma undan med, men 10" ET30 med 15mm spacer breddar ytterligare 25mm...men med andra skärmar funkar det.

Member
    Reg.datum
    May 2008
    Bil
    S13, R32

Standard

Nice
    Yes det vet jag, därför vill man ju ha det bredaste som går för att få ordentligt djup i fälgarna och alla skall vara lika djupa.
    Trött på mina "platta" ^^

Okej!

Ja grejen är ju att med 8.5" breda som du skrev att du ville ha, så kommer dom vara platta och tråkiga medans dom blir djupa
    och goa med 9.5" breda där bak. Dfr jag upplyste om detta xD

Och nej du kommer inte kunna köra med 10" runt om ifall du vill att fälgen skall komma innanför skärmkanten! Var lite otydlig där.

Det jag menade var att det går med 10" runt om inåt sett utan spacers bak och med ca 15mm spacer fram

Bak kommer det se ut såhär mot orginalskärm med 18x10" et30, utan spacers och med 225/35/R18:

Bör noteras att bilen skall sänkas med, så då kommer överkanten lite längre in pga högre cambervinkel. Det är redan lite camber nu utan att ha sänkt bilen pga fälgens djup.

Men eftersom du tänker köra med 30mm breddare bak, rekomenderar jag en rota torque i 18x10" et0 om det finns! Då slipper du ju köpa fälgar med samma et som mig för att sedan behöva kompensera med spacers.

Ifall du tycker att dom sticker ut för mycket utanför skärmkanten på min så kan du ju köra med något lägre et än mig bara. Säg et15 istället, då kommer dom 15mm längre ut än mina men skärmen breddas ut 30mm.

Ang fram då, där kommer det sticka ut rätt så mycket mer. Jag har aldrig haft chansen att på ett rättvist sätt se hur detta ser ut då pinnbultarna var för korta för att man skulle kunna skruva fast fälgarna med 12mm spacer bakom.

Men jag lyckades hitta en som frivilligt höll upp fälgen mot spacern och såg då att den stack ut en aning mer än bak. Säg 10-20mm, svårt att avgöra å andra sidan då det blir lite skillnad i överkant pga cambern.

Jag skall köpa 15mm spacers såfort jag får pengar, lägger upp en bild på hur det ser ut här såfort jag har monterat

Dock rekomenderar jag att du tar en smalare fälg fram om möjligt. Kollade på driftworks och kom fram till att det lägsta du kan ta med den fälgen för att få dom djupa rundade ekrarna är 18x9.5.

Det är även den högsta bredden om du inte vill ha Rota Torque i Black chrome. Då finns det 18x10" samt 18x9.5", dock bara i 5-bult!

Sorry för en rejäl uppsats men det skadar ju inte att dela med mig av allt det jag redan fått plöja mig igenom innan jag köpte mina xD

Så för att fortsätta på min uppsats så spelade inte alla mina beräkningar jag gjorde från början roll med speciella et osv då det visade sig att det var fel på driftworks webshop, och att det bara fanns ett alternativ om man ville ha dom djupa ekrarna i 4-bult. Jag hade valt olika et fram och bak innan nämligen, samt 9.5" breda runt om istället för 10" :P Så akta dig för detta, maila helst och fråga innan om det är helt säkert att det som sidan anger verkligen finns!

Slutligen då (äntligen!!!), ett exempel:
    Fram och bak: Rota Torque White
    Sedan väljer du alternativen 18x9.5" 4/114.3 et12 i rullmenyerna.

Denna setupen kommer fungera inåt iallafall. Du kommer ha god marginal till fjädern bak. Fram kommer du ha rätt så lagom marginal till dämparen. Fjäderskålen är inga problem.

Vad beträffar utåt så kommer du behöva spacers bak hur du än gör ser jag nu. Eller det beror ju på hur du vill ha det, men om du vill att fälgen ska sticka ut så mycket utanför din breddade skärmkant som det gör mot min orginalskärm så är spacers ett faktum

Men detta är min simpla uträkning iaf, bak blir det såhär om man använder mina fälgar för att jämföra med. Räknar med et30 till att börja med, enklare så. Så mot orginalskärm bak kommer fälgen sticka ut 6.35mm mindre i och med 0.5" smalare fälg. 6.35mm mindre utåt respektive inåt dvs.

Om man räknar med et12 istället, blir det först 6.35mm längre in, men sedan et30-et12=18mm längre ut. 18-6.35= 11.65.

Kort sagt, bak kommer denna setup göra att fälgen kommer ca 11.5mm längre ut. Det går inte att få ut den mer än så pga att et12 är det lägsta. Om du vill ha längre ut är det spacers som gäller

Fram vettefan ännu eftersom jag inte vet hur mycket det sticker ut nu, men med et12 fram måste du ju ha skärmbreddare fram hur du än gör. Annars sticker fälgkanten ut väldigt mycket utanför orginal skärmkant. Går säkert att ha ett högre et så fälgarna kommer längre in, men nästa steg var et30 på just Rota Torque och det kommer ju aldrig att gå utan spacers inåt sett.

Å andra sidan kan du göra såhär:
    Bak: et12 utan spacer
    Fram: et30 med 10mm spacer!

Då bör det bli strax över 5mm frigång till orginal dämpare fram

Nu ska jag lugna mig en stund xD Blir helt lyrisk av sånt här :P

//Pontus
    Senast redigerat av Qwaffe den 2010-08-08 klockan 18:39.

Member solles avatar
    Reg.datum
    Feb 2008
    Bil
    S13

Standard

för att göra det hela jobbigare.. Om man har en fälg som är 9,5" djup och har ett ET på 0. Då är ju anläggningsytan i mitten?

Ändras fälgens djup/design beroende på ET eller är det bara "tjockare" platta mot anläggningsytan? Jag menar om ET är på 12 kontra 30 så kommer ju anläggningsytan va längre utåt på ET30? Så en fälg med tex 8" med ET-20 ser djupare ut än en fälg med 9" och ET30?

Eller är jag ute och cyklar?

Detta beror ju helt klart på fälgens design, är den platt från början så ser man ju ingen skillnad. Men att ta fälgar med djupfälgbana som exempel, där borde väl man se skillnad beroende på vilken et man har på fälgen, eller?
    Senast redigerat av solle den 2010-08-08 klockan 17:35. Anledning: edit

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •