Sidan 2 av 13 FörstaFörsta 123412 ... SistaSista
Resultat 11 till 20 av 126

Ämne: Hur breda fälgar kan s13 ha?

Member
    Reg.datum
    Aug 2009
    Bil
    S13

Standard

Citat Ursprungligen postat av Qwaffe Visa inlägg
    Uppsats

//Pontus
    Kanoninlägg, tackar!

Member
    Reg.datum
    May 2008
    Bil
    S13, R32

Standard

Citat Ursprungligen postat av solle Visa inlägg
    för att göra det hela jobbigare.. Om man har en fälg som är 9,5" djup och har ett ET på 0. Då är ju anläggningsytan i mitten?

Ändras fälgens djup/design beroende på ET eller är det bara "tjockare" platta mot anläggningsytan? Jag menar om ET är på 12 kontra 30 så kommer ju anläggningsytan va längre utåt på ET30? Så en fälg med tex 8" med ET-20 ser djupare ut än en fälg med 9" och ET30?

Eller är jag ute och cyklar?

Detta beror ju helt klart på fälgens design, är den platt från början så ser man ju ingen skillnad. Men att ta fälgar med djupfälgbana som exempel, där borde väl man se skillnad beroende på vilken et man har på fälgen, eller?
    Japp, det stämmer att et0 innebär att avståndet mellan anläggningsytan och fälgens centrum är lika med 0mm.

Men är fälgen 9.5" bred tex så ändras inte designen på fälgen oavsett et i Rotas fall. Det är på baksidan modifikationen görs i fabrik.

Hur det är med andra fälgar vet inte jag, men jag har aldrig sett att designen styrts av et. Det jag stött på som verkar vanligt är iallafall bara att et:n justerats i fabrik genom mängden svarvning/fräsning av anläggningsytan. På mina med et30 är det mer av anläggningsytan som är bortfräst än på en likadan fälg med et20 exempelvis.

Altså, designen på en fälg bör inte påverkas av dess et.

Däremot påverkas designen av fälgens bredd. Därav rotas val av att fälgar runt 8-9" och smalare får den platta designen. Att ha den böjda designen på tex en 8" bred fälg med et35 skulle göra att anläggningsytan skulle sabotera designen både hållfasthetsmässigt och designmässigt. Man ser på mina fälgar på baksidan att det inte hade gått att svarva bort så mycket mer av anläggningsytan, och då är det ju ändå väldigt breda fälgar.

Faktum är dock att graden av "inåtböjning" på ekrarna blir mindre i och med smalare fälgar. 9.5" breda fälgar i min design är inte lika inåtböjda tex. Inget man märker om man bara kollar snabbt, men om man jämför finns det en skillnad

Member solles avatar
    Reg.datum
    Feb 2008
    Bil
    S13

Standard

ah jo, jag förstår hur du menar. Men det finns ju vissa fälgar med minus ET. Har sätt fälgar som är tex 8,5" med minus ET som har djupare fälgbana än 9,5". Men dom kanske är custom gjorda, inte vet jag. Är man ute efter djup fälgbana till en s13 utan att bredda så får man ju leta ihjäl sig.. Jag har inte hitta några, iaf inte 4bult med djup fälgbana som är snygga..

Om någon har hittat några så får ni gärna slänga upp tips!

Member
    Reg.datum
    Aug 2010
    Bil
    S13

Standard

räkna har aldrig varit min starka sidan och är mer eller mindre siffer blind, men klurar på 17x9" på min bil, har jdm wide arches som breddar 50mm per sida.
    har 16x8" ET15 på den nu med 50mm spacers för att väga upp mot skärmarna men fyller inte ut riktigt som jag vill, därför jag funderar på 17x9" och dom fälgarna har 3" kant, så jdm stuket kommer bli kvar iaf. tänkte hur mycket närmare skärmkanten jag kommer med 17x9" et35 kontra 16x8 et15?

Bild på bilen i dagsläget.
    http://undergroundperformance.se/for...=151&mode=view

Member
    Reg.datum
    Jan 1970
    Bil
    S13

Standard

Typ 10mm längre in borde det bli. Mina 17x9 et38 sitter bra på en orginalkaross, så du borde ju ha runt et0 om du på 17x9 så du hamnar ca 40mm längre ut då?

Member
    Reg.datum
    Aug 2010
    Bil
    S13

Standard

ajdå då får det bli ett par 18x8 med et0 ist =/

Member Eye_In_The_Skys avatar
    Reg.datum
    Jan 1970
    Bil
    S13, S15

Standard

Kan någon berätta för mig vilken tjocklek på spacers det skulle behövas fram respektive bak för att fylla ut hjulhusen om man kör med 8 X 18 225/40/18 ET32 fram och 9.5 X 18 255/35/18 ET26 bak?

Bilen skulle vara utrustad med följande: HSD coilovers samt 20mm+ fram och 50mm+ bakskärmar.

mvh
    Patrik

Member Insanes avatar
    Reg.datum
    Jan 1970
    Bil
    S13, Annan

Standard

Citat Ursprungligen postat av Speedfreak Visa inlägg
    Kan någon berätta för mig vilken tjocklek på spacers det skulle behövas fram respektive bak för att fylla ut hjulhusen om man kör med 8 X 18 225/40/18 ET32 fram och 9.5 X 18 255/35/18 ET26 bak?

Bilen skulle vara utrustad med följande: HSD coilovers samt 20mm+ fram och 50mm+ bakskärmar.

mvh
    Patrik
    35-40mm fram, ca 40mm bak (35-45), beror lite på hjulvinklar och hur låg bilen blir också, samt till viss del utformningen på breddarna.
    Nästan enklast att mäta sig till det när allt är monterat och beställa spacers då.
    Lite personligt också vad man anser att "fylla ut hjulhusen" är.
    Senast redigerat av Insane den 2010-09-07 klockan 23:30.

Member Jimmyas avatar
    Reg.datum
    Sep 2007
    Bil
    S13

Standard

Citat Ursprungligen postat av Speedfreak Visa inlägg

mvh
    Patrik
    Enklast är om du har fälgarna på och bilen i den höjd du ska köra med,sen är det bara att mäta från den punkt på hjulet som ligger närmast skärmkanten,får du typ tex 25mm så ska du ha en 25mm spacer.
    Svårare än så är det inte
    Nissan 200sx -89 DRFT

Member Jimmyas avatar
    Reg.datum
    Sep 2007
    Bil
    S13

Standard

XXR 526 17x10 Gloss Black/SSR 4-100/4-114.3 ET20
    Nissan 200sx -89 DRFT

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen