Resultat 1 till 9 av 9

Ämne: Hejsan temperatur olja??

Member
    Reg.datum
    Jan 2010
    Bil
    S13

Standard Hejsan temperatur olja??

hejsan har en 200 s13 jag har setrab oljekylare men undrar vad ska tematuren ligga på? när jag kör ganska lugnt ligger min på typ 90-95 grader mvh Björn

Member
    Reg.datum
    Jan 1970
    Bil
    S13

Standard

rätt högt tycker ja, min ligger på 70 grader vid blandad körning
    GK karlsson

Styrelseledamot Mattans avatar
    Reg.datum
    Jan 1970
    Bil
    S13

Standard

Hade samma problem, löste sig med en rejäl rengöring av vattenkylet, både in- och utvändigt plus en genomspolning av motorn med trädgårdsslang. Detta hjälper givetvis bara om du har kvar orginal olje/vattentempväxlare.

MVH/Mattan
    Mattias Ahlkvist #838
    Sekreterare, Nissan Owners Group Sweden

Senior Member GT-R_mojjes avatar
    Reg.datum
    Mar 2009
    Bil
    S13, S14a

Standard

85-95 grader e ju rätt optimalt på oljan, dock så skall den inte ligga på mer även vid hård körning, iof så har jag ju termostat styrt så jag ligger typ alltid mellan 80-95 grader.

Hall of Fame Legend DeJis avatar
    Reg.datum
    Jan 1970
    Bil
    S13

Standard

hur lång tid tar det att få 90-95 grader? Jag har oftast kring 75-80 grader om jag kör inne i stan, även om jag gasar på. Det tar säkert 10-15min innan oljan når den tempen dock. Sen tar det ytterligare kanske 10min innan jag har 90-95 grader. Det är ingen fara sålänge du inte har 110-120 grader, då har du ett fel nånstans. Men om den värms upp för fort så kanske din mätare visar fel. Vad är det för märke på mätaren?

Senior Member Snilssons avatar
    Reg.datum
    Jul 2009
    Bil
    S13, Annan

Standard

Citat Ursprungligen postat av DeJi Visa inlägg
    hur lång tid tar det att få 90-95 grader? Jag har oftast kring 75-80 grader om jag kör inne i stan, även om jag gasar på. Det tar säkert 10-15min innan oljan når den tempen dock. Sen tar det ytterligare kanske 10min innan jag har 90-95 grader. Det är ingen fara sålänge du inte har 110-120 grader, då har du ett fel nånstans. Men om den värms upp för fort så kanske din mätare visar fel. Vad är det för märke på mätaren?
    Har det likadant som dig, men hur 'farligt' är det att gasa när det ligger runt 70? Brukar ta det riktigt lugnt tills det är uppe i typ 80
    Flyttade till bilens hemland och blev billös..
    Sebastian Nilsson #1659

Member
    Reg.datum
    Jan 1970
    Bil
    S13

Standard

Skulle tippa på att det är mer eller mindre ofarligt, oljan lär ha väldigt goda smörjegenskaper vid 70 grader, och börjar du gasa lär den inte bli kallare=)

Hall of Fame Legend DeJis avatar
    Reg.datum
    Jan 1970
    Bil
    S13

Standard

vid 70 grader är ingen fara att gasa lite, som LocKetopp säger.

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •