Sidan 1 av 3 123 SistaSista
Resultat 1 till 10 av 25

Ämne: Smidd, komplett CA18DET

Hall of Fame Legend DeJis avatar
    Reg.datum
    Jan 1970
    Bil
    S13

Standard Smidd, komplett CA18DET, 395hk

Ska försöka realisera RB25DET-planerna i vinter, och för att det ska gå måste jag få CA'n såld. Har lagt ner massor med tid och pengar på att få den att gå så bra som den gör. Jag är helnöjd med den, men 6 cylindrar lockar

Det här är vad du får :

Wiseco smidda kolvar, SPM smidda stakar

Nollbalanserad vevaxel / främre remskiva / svänghjul och koppling

Kolvarna och stakarna är även dem viktade och balanserade noggrannare än Wiseco och SPM's toleranser. Kolvbultarna är viktjusterade separat t.ex.

Portad topp och insug, squishkanterna borttagna, mirafrästa ventilsäten

Dubbla avgaskammar och ställbara kamdrev både på insug och avgas, ventiltiderna är mycket exakt och noggrant inställda med indikatorklocka.

CPC plenum, blueprintat hela vägen till toppen, KA24DE spjällhus som är 10mm grövre invändigt.

Cometic 1.3mm ståltoppackning

XS Power grenrör, lindat med avgasbandage. Det finns en 1/8" anslutning för avgastemp i kollektorn, men den mätaren behåller jag.

XS Power downpipe med två uttag för lambdasonder. Har kört min bredbandssond i det andra, men även den behöver jag senare, så den följer inte med.

Garrett GT2871R A/R .64 (Nistune't är mappat för att hålla 1.6 bar ladd. Det funkar att köra lite längre, men turbon är inte specad för mer, så det rekommenderas inte)

Z32 luftmassemätare, Nismo 550cc spridare, styrbox med Nistune

AP Racing 4-puckad sinterlamell med fjädrat centrum, Nismo tryckplatta

NGK BCPR7ES stift på våren, men brukar få byta till BPR8ES i juli, annars misständer den på tomgång. Skickar med bägge uppsättningarna givetvis.

Nismo växellådskudde och motorkuddar i polyuretan. Motorn rör sig _väldigt_ lite.

Autogauge Oljetryck/oljetemp/vattentemp-mätare. Vet att folk tycker de är billiga/dåliga, men jag är jättenöjd med mina. De visar kanske nån grad fel totalt, men så noga är det inte. Bara värdena är konsistenta. Vattentempgivaren sitter i termostathuset i en egentillverkad gängadapter. Oljetrycksgivaren sitter på en gummiklämma på fjädertornet, med en hydraulslang till oljetryckskontaktens anslutning. Oljetemp sitter som vanligt på oljefilterhuset. Jag kan skruva ur och behålla dessa givare/mätare om köparen har egna eller föredrar dyrare märkesgrejer.

Eventuellt skickar jag med oljekylaradaptern också, om det inte är samma gänga och tätnings-diameter på en RB25a. Isåfall behöver jag den. Oljekylaren behåller jag i vilket fall.

Superspark tändspolar. Ser ut som originalspolarna, fast röda. Ska ge kring 10% mer gnista. Köpte dem mest för att de var helt nya, istället för att köpa beggade original.

De flesta av prylarna har gjort ungefär 1600 mil (cirka 800 mil per år) utan problem. Oljebyte varje vår, helsyntetisk 5w30. Har ett extra oljefilter jag kan skicka med.

Växellådan kan skickas med också. Den har gått cirka 19k mil, och synkringarna krånglar lite ibland, tills den blir ordentligt varm. Kanske räcker att byta växellådsolja. Har hällt i Redline MT-90 för ungefär 1600 mil sedan. Den kanske är för tjock tills den blir riktigt varm.

Bilen bänkades den 17 Augusti på Motornord i Sundsvall, och lämnar 343,4hk på bakhjulen (cirka 395hk i motorn) och 405,5Nm.

Har säkert glömt en massa. Hör av dig om du har några frågor. Motorn sitter i bilen just nu och det går bra att komma och provköra om du tar dig till Umeå. Kanske kan mötas någon annanstans också, om du är seriöst intresserad.

Det finns fler bilder här : http://200sx.kicks-ass.net/album/alb...=deji&cat=7660

Hör av dig här i tråden, via PM, mail (daniel.johansson@ersboda.ac) eller telefon : 070-2020685
    Bifogade bilder Bifogade bilder
    Senast redigerat av DeJi den 2010-09-02 klockan 00:33.

Reg.datum
    Jan 1970
    Bil
    S13

Standard

Skickar även med laptopen, med 230v-laddare, 12v-laddare, fräscht batteri som håller ca 2 timmar, väska, och Nistune-programvaran. Det är bara en 550MHz'are men den funkar utmärkt att mappa med.

Reg.datum
    Jan 1970
    Bil
    S13

Standard

har en helt ny oöppnad walbro bränslepump också, med monteringskit till s13, som jag kan skicka med på köpet

Member
    Reg.datum
    Sep 2007
    Bil
    S13

Standard

Var finns delarna och kan du tänka dig att sälja saker skilt ?

Hall of Fame Legend tecmans avatar
    Reg.datum
    Jan 1970
    Bil
    R32

Standard

Står ju att den finns i Umeå.
    Körde S13 mellan -05 till -17. Numera kör jag R32 GTR istället.
    tecman möter mr. Holset Förra projektet
    Facebook ---- Garaget.org sidan

Reg.datum
    Jan 1970
    Bil
    S13

Standard

jag säljer den helst komplett. Nistunet är mappat för allt som följer med. Ska jag börja splitta på grejjerna så vill man ju åtminstone ha köpare på allt innan jag delar på något. Hittar jag en köpare på hela klabbet, men har sålt turbon så har jag gjort mig en otjänst. Plenumet har jag fått frågor om. Vad tänkte du dig isåfall?

Member
    Reg.datum
    Sep 2007
    Bil
    S13

Standard

Citat Ursprungligen postat av tecman Visa inlägg
    Står ju att den finns i Umeå.
    Jo de gör de ju

Citat Ursprungligen postat av DeJi Visa inlägg
    jag säljer den helst komplett. Nistunet är mappat för allt som följer med. Ska jag börja splitta på grejjerna så vill man ju åtminstone ha köpare på allt innan jag delar på något. Hittar jag en köpare på hela klabbet, men har sålt turbon så har jag gjort mig en otjänst. Plenumet har jag fått frågor om. Vad tänkte du dig isåfall?
    Förstår hur du menar, skickar ett Pm med de jag är intresserad av.

Reg.datum
    Jan 1970
    Bil
    S13

Standard

utgångspriset är 50k, men ge bud. Skambud kan ni hålla för er själva dock. Jag har fått lite bud på vissa saker, så jag kan tänka mig att dela på sakerna om jag får köpare på alltihop.
    Isåfall säljer jag nog CPC plenumet med spridarbryggan som en del, turbo/grenrör/downpipe som en del, block/topp/osv som en del, Styrbox färdigmoddad för Nistune komplett med laptop och licens som en del, och eventuellt spridarna separat.

Reg.datum
    Jan 1970
    Bil
    S13

Standard

kom igen nu grabbar. Jag vill gärna bygga en RB25, men det går inte om jag har kvar CA'n

Hall of Fame Legend tecmans avatar
    Reg.datum
    Jan 1970
    Bil
    R32

Standard

Vad skulle plenumet gå på om det såldes löst?
    Körde S13 mellan -05 till -17. Numera kör jag R32 GTR istället.
    tecman möter mr. Holset Förra projektet
    Facebook ---- Garaget.org sidan

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •