Sidan 18 av 19 FörstaFörsta ... 816171819 SistaSista
Resultat 171 till 180 av 184

Ämne: Nissan 200SX s13 |JDM| by NeeX

Member NeeXs avatar
    Reg.datum
    Jun 2010
    Bil
    S13

Standard

Fick hjälp av en kompis att sätta ihop en fläktkåpa, välbehövligt!

Member NeeXs avatar
    Reg.datum
    Jun 2010
    Bil
    S13

Standard

Hoppas alla haft en god jul och ett gott nytt år. Precis som de flesta andra har även jag varit på flaskan och det har inte hänt allt för mycket i garaget.. Men idag fick jag ett ryck och hängde dit fronten samt nitade klart huvscoopet. Kände att det var lite dåligt med bra bilder också så den här gången åkte GoPron med!

Det är förbannat trångt i garaget och eftersom jag numera bor och studerar i Gävle så kan jag bara sticka ut till garaget någon helg då och då. Men nu börjar det iallafall närma sig, sakta men säkert..

Är även ute efter Koukibaklyktor, så om någon känner någon som känner någon som har en uppsättning liggandes eller råkar ramla över en annons med lyktor till schysst pris så hojta gärna till!

Member NeeXs avatar
    Reg.datum
    Jun 2010
    Bil
    S13

Standard

Jag tror inte riktigt att jag förstår det själv, men för varje gång jag orkar mig till garaget och pilla på någon liten skruv eller bult så blir bilen mer och mer komplett. Denna helg var inget undantag och nu börjar jag sakta men säkert se ljuset i tunneln, det börjar likna en bil igen!

I fredags fick jag hjälp att provmontera bakkjolen så att jag samtidigt kunde slipa in den över skärmbreddarna och igår fick jag lite gjort under huven.. "To do-listan" blir inte direkt kortare för varje vecka som går, men det viktiga är att det blir mer och mer finlir som står på schemat.

Som ni ser på bilderna försvinner bakfälgarna in ganska rejält under de svullna höfterna och jag vet inte riktigt om mina spacers kommer räcka, så vi får se hur det blir på den fronten framöver. Räcker inte spacerplattorna kanske det får bli lite bredare burkar i bak istället.. :crazy:
    Lyktorna kommer tonas om i samma färg som högerlyktan tills jag får råd med Koukipjäsar! I övrigt ska hjulhus rostskyddas, kjolpaket fästas ordentligt, vätskor ska bytas, kabelhärvor ska gömmas, baklucka ska slipas och lackas osv, osv.. Men det går framåt!

Member NeeXs avatar
    Reg.datum
    Jun 2010
    Bil
    S13

Standard

Okej, jag får börja med att be om ursäkt. Kombinationen av studier, öl och jobb lämnar inte särskilt mycket tid över till garaget, speciellt inte när man har två e36or som kräver oundviklig vård. Men nu är en av e36orna godkänd för svenska vägar efter inte mindre än sju tvåor och den andra står tryggt under tak i väntan på ny ägare. Vad betyder då detta? Jag fick lite tid över häromdagen och låter bilderna tala för er som inte redan sett det på facebook eller instagram.

Som ni säkert förstår så har jag precis hunnit kasta ihop allting, så i princip det mesta återstår. Men äntligen är den ute i solen igen, fungerande och i ett stycke..

Member NeeXs avatar
    Reg.datum
    Jun 2010
    Bil
    S13

Standard

Semester betyder inte alltid att saker inte blir gjort. Fast vad betyder semester egentligen? Pinacolada på franska rivieran eller en starköl vid en avlägsen stuga vid vattnet? Isåfall har jag bara hunnit haft lite semester hittills då jag mest sprungit runt och pillat på vad mamma skulle kalla "gamla bilar" som jag borde sälja. Men då kan jag ge er goda nyheter.. Jag är en mammarebell och gör som jag vill, så jag tänker inte sälja mina gamla bilar!

Ungefär såhär har det sett ut sedan förra öppdejten, i bilder då alltså..

Såhär står bilen för det mesta, på mina blåa lyftramper som absolut inte är köpta på Biltema.

Passade på att laga det jag redan hunnit köra sönder på fronten, resultatet av frustrationen som uppstår då sommaren är här och min bil som vanligt inte är körklar.

Skruvade fast kjol*****rna och tog ett par steg tillbaka.

Hämtade även mina spacers från Industri & Hydraulik i Östhammar där innermåttet svarvats upp till 66,3 från 57mm. Då ytterdiametern på mina nav är 66.1 så passade dessa inte tidigare, nu sitter de klockrent! Var och beställde muttrar för att skruva fast de idag, ska bli intressant att se hur framfälgarna hamnar.

Sen drack jag öl..

..åkte till Finland..

..skapade nya kontakter och...

..körde lite indoor karting.

Hittade även en kändis i Tuning.fi!

Inga projekt i närheten = SEMESTER

Member NeeXs avatar
    Reg.datum
    Jun 2010
    Bil
    S13

Standard

Efter åtta nätter i streck på Forsmarks kärnkraftverk så blev det "semester" igen, och ni som följer tråden vet precis vad det handlar om!

Eftersom motorn lät som en maracas blev det en tur till Hedins bil i muppsala för att köpa skitfula skruvar för 700 spänn, fantastiskt trevligt. Med ett leende bredare än Edward Bloms arsle styrde jag kosan hemåt och över till polarens garage för att ta mig an de onda makter som hemsökte min bil.

Vart ljudet kom ifrån hade jag redan lyckats lokalisera på ett ungefär. Jag plockade av kamaxeln och började peta på de cylinderformade metallskapelserna, även kallad lyftare, tills jag kände en som stack ut från mängden. Där var den. Djävulens skapelse!

Efter att jag pissat ner den i ungefär 45 minuter och kastat den till gamarna så plockade jag en bättre begagnad från arkivet, rengjorde mästerverket och stoppade den på plats. Skruvade ihop allting, körde bilen hem, sov en sväng och tog en runda dagen efter.. Et voilá, knäpptyst! Prisa gudarna eller något i den stilen..

Med den succen i ryggsäcken passade jag på att äntligen köpa muttrar till de spacerplattor som jag nu ägt i säkert ett år, men inte kunnat montera då de inte passat. Så i samband med att bakluckan fick en skvätt färg så slängde jag på de bakre plattorna iallafall.

Trots att det inte är perfekt så kan jag inte vara annat än nöjd. Provmonterade även en framfälg med spacer, kan bli riktigt bra!

Ett steg i taget börjat jag närma mig mållinjen och desto närmare jag kommer, desto mindre saker behöver jag konstruera och fixa, till exempel som denna plåt till skyltbelysningen.

Nu när motorn fungerar bra och saker börjar falla på plats kunde jag äntligen lägga lite mer energi på splittern till fronten.

Eftersom det är en ganska rejäl bit så kapade jag ur lite extra för att minska vikten, rundade även till hörn för att minska eventuella spänningar och förhoppningsvis öka hållfastigheten! Snyggade även till formen genom att kapa in sidorna och plocka bort ett par centimeter overall.

Tanken är att montera vajrar mellan skiva och kaross längs hela främre partiet av splittern för att hålla upp den vid belastning.

Member NeeXs avatar
    Reg.datum
    Jun 2010
    Bil
    S13

Standard

Oj, det var ett tag sen sist..

Det har hänt grejer, men ändå inte. Jag hann få ihop bilen nätt och jämnt till Wescrape i Uppsala, men jag var och är långt ifrån klar med bilen. Men det var trots det jävligt kul att hänga med massa sköna personer och äntligen få ställa ut skiten efter allt skruvande.

Kjolpaketet är monterat och skarvar la jag igen med svart silikon, catback med japsdämparen byggdes om och åkte på igen och bilen besiktigades med ett par tvåor som kommer åtgärdas under hösten/vintern!

Hann ta lite bilder på "resultatet" iallafall, typ såhär har det sett ut!

Catbacket förlängdes och fick lite vinkel..

En bild efter Wescrapeträffen, soft häng med Violentgänget.. Till och med norrbaggarna på plats i Sverige!! <3

Nu står bilen i nya garaget i Gävle där dels tvåorna från besiktningen kommer fixas, men även styrvinkelkit och lite visuellt godis kommer monteras.. Inför våren kommer jag gå all-in, inga ursäkter. Allt för att ha en färdig bil inför Elmia och att äntligen kunna luta sig tillbaka och vara NÖJD för en gångs skull!

Inväntar fortfarande det större paketet från Japan, men det mindre ramlade precis in. Stort tack till Magnus Rydberg för hjälpen och tipset, puss påre! :thumbup:

Massvis med japanskt tidningspapper..

Type-x cornerlights!! Som jag längtat efter att få hem ett par av dessa gosaker.

Fick lite bonusprylar på köpet, grymt bra!

Peppar peppar.. Nu ska motivationen upp och prylar på plats så att jag äntligen kan bygga klart min drömbil!

Member NeeXs avatar
    Reg.datum
    Jun 2010
    Bil
    S13

Standard

Farsan sa att det kommit ett avi i mitt namn som det stod "import" på, jag visst precis vad det var. Känslan var bokstavligen som ett barn på julafton, även fast jag inte hade fyllt år!

Efter flera månaders väntan och många års vill-ha-begär så låg dom äntligen där i mitt rum..

Jag klickade hem dessa i April eller Maj, men efter två månaders väntan hade fortfarande inga lyktor landat i Sverige. Efter typ hundra mail med säljaren kom vi fram till att paketet har försvunnit någonstans i Europa. Efter ytterligare någon månad började jag tappa tålamodet och efter ytterligare någon månad kom vi äntligen överens om att han skickar en annan uppsättning med lite kompensation istället. Det enda problemet med dessa var då toningen, men förutom det verkar de flawless.

Kanske blandade en hungrig tysk ihop kinakäket med de Koukilyktor som jag betalade för, vem vet? Huvudsaken är att jag äntligen har min uppsättning.. Äntligen!

Efter en tenta i Mekanisk värmeteori och strömningslära (precis lika kul som det låter) idag så unnade jag mig en sväng till garaget för provmontera lite prylar och ta lite bättre bilder.

Bytte även mina original s14 spindlar med Mobne mot hans ombyggda s14 spindlar för mer styrvinkel, ska bli kul och se hur det lirar! Ska bli jävligt skönt att slippa den kassa originalstyrvinkeln..

Member NeeXs avatar
    Reg.datum
    Jun 2010
    Bil
    S13

Standard

Öppdejt, lagom till alla hjärtans dag också!

Då jag pluggar på högskola så blir det inte så mycket garagetid som jag egentligen vill och behöver, dessutom har jag blivit riktigt dålig på att dokumentera det jag gör.. Så det händer mycket grejer, men lite syns.

ANYWAY! Somliga vet att jag äger en gammal BMW 3.0si e3, närmare bestämt en 77a.. Den har äntligen trailats upp till min garageplats i Gävle som jag även uttökat till hela 30 kvadratmeter, endast 2 kvadratmeter mindre än min underbara studentlägenhet.

Trots att denna klenod stått utomhus i regn och rusk under många år så har den klarat sig relativt bra. Med relativt menar jag trots omständigheterna! Planerna med denna är i princip en mild helrenovering, hellackering i originalkulör med en liten personlig touch och "vintage racer" stuk. Det ska bli en tidsenlig kaferäser med sina 200 skönsjungande hästar! En projekttråd kommer säkert upp när jag känner att det är dags.

Skorna till BMWn blir en uppsättning grymt ovanliga ACT SC 16x8,5" som jag hämtade i huvudstaden i somras och som kommer renoveras under tiden.

Lite häftigt att både gamla böcker och vissa kvitton från Tyskland fortfarande finns kvar, likaså originalverktygen i skuffen. Utöver detta har den bara rullat drygt 10000 mil sen 1977, har inte en reva i inredningen och tidigare ägaren hade hört ett osäkert påstående om att denna bilen har rullat på Nurburgring någon gång under sin livstid. Inte helt omöjligt då den verkar ha någon sorts sportfjädring, åtminstone bak!

Japanen får renoverade bakbromsar, lite nya bromsrör och nya justerbara stag till bakvagnen som förhoppningsvis kommer landa framöver. Så fort alla "tråkiga" saker är avbockade kommer jag påbörja bygge av golv i skuffen, montera type-x positionsljusen i fronten, konstruera och bygga bashbar till fronten för stabilitet och massa annat kul.. Har en del prylar påväg hem förutom stagen!

Bromsoken slipades och rengjordes såklart innan färgen, fick TYVÄRR inga bilder på detta fantastiskt roliga skitgöra.

Slänger in en bonusbild på bruksbilen också, ofärskämt roligt med Quattro och snö.. Förövrigt till salu om någon är sugen!

Member NeeXs avatar
    Reg.datum
    Jun 2010
    Bil
    S13

Standard

Natten är vacker..

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg