Sidan 1 av 26 12311 ... SistaSista
Resultat 1 till 10 av 254

Ämne: nissan 200sx s13 Widebody

  1. #1
    Senior Member M.Persson-89s avatar
    Reg.datum
    Nov 2010
    Ort
    Stockholm/haninge
    Bil
    S13
    Inlägg
    1 832

    Standard nissan 200sx s13 Widebody DRFT

    Tjena, heter Mattias Persson kommer från stockholm, Haninge.

    köpte min Nissan i slutet av 2010 och blev direkt ett projekt. tänkte först laga rost lacka om och köra med steg 2 men så vart det inte..
    efter jag köpte mer och mer delar startade jag den här projekt tråden. bland annat för att man ska komma ihåg allt man lagt ner och vad man har gjort, men också för att få tips/frågor .

    Så undrar ni något är det bara fråga. Ska ladda upp mycket bilder på vad jag gör. man måste dock vara medlem i forumet för att se bilderna jag lägger upp.

    Jag är sjukt dålig på att lägga upp en plan så tar det som det kommer. riktigt sugen på mycket men får se hur det slutar.

    [x] = monterat/Klart
    [/] = påbörjat/ska göras/köpas
    [*] = till nästa säsong


    Det godis nissen redan är utrustad med är:
    ks-sport coilovers
    ny upphängning fram med styrstag. ställbara bärarmar, spindel leder osv med polyurhetan bussningar.
    Alu bussningar i subframe bak.
    Slitsade och borrade skivor fram. Stålomspunna broms slangar runt om.
    Bosch soppa pump.
    Turbo timer så du inte behöver sitta kvar i bilen 2 min som en fågelholk. (för att kyla turbon)

    som det ser ut nu ska;

    Bilen lackas om inv/utv. MÖRK BRUN METALLIC hade också planer på grön

    Motorn;
    [x]Byta vev och ramlager
    [x]större turbo. mitsubishi td0518g med stålomspunna slangar
    [x]extraktor grenrör
    [x]avgaskam
    [x]580cc spridare
    [x]nistune sprut
    [x]hårdare motorkuddar
    [/]lättat svänghjul
    [x]5 puckad sinter med tryckplatta xedy
    [x]flytta fram ic
    [x]xs power ic
    [*]alu vattenkylare
    [x]oljekylare med termostat .
    [x]ny oljepump.
    [x]nya spännrullar kamrem
    [x]nya speedworks packboxar
    [/]pysventil[*]bränsletrycksregulator

    Bilen;

    [/]3tum heeela vägen med flexrör innan frontpipe så det inte blir sprickbildning i grenröret
    [x]chortchift
    [/]s14 bromsdiff/viskodiff
    [/]avgastemp
    [x]oljetemp[*]oljetryck
    [x]bredbands lambda
    [x]flytta bak batteri
    [x]dra nya bromsrör fram för att ta bort absen
    [x]fjäderbensstag fram och bak
    [x]breddnings skärmar fram i glasfiber 30mm och bak 50mm
    [x]glasfiber baklucka och huv
    [/]plastruta bak
    [/]rostlagning
    [/]hellack
    [x]lack motorrum
    [*]helbur
    [*]camber/toe ställbara stag bak

    listan till 2012:
    uppgradera bromsar.
    dra nya bromsrör.
    laga grenrörsläcka
    ny bbr och avgastemp.
    montera oljetryckmätare
    bygga servo kylare.
    ta bort bakaxel kylaren
    ställbara stag bak
    folera huv,tak,baklucka. (kanske kolfibertak)
    lamelldiffen ska upp.
    nya bussningar i framvagnen.
    byta olja, filter
    provtrycka
    bur
    nya sportstolar
    ta bort komfortkopplingen.
    solida alu rattstag bussningar
    koppla om all el till mätare osv
    laga höger dörrhiss
    rostskydda
    ta bort ac paket i kupen
    Rensa asfaltsmatta, ta ur golvmatta.
    lacka golvet vitt?
    ta ner subframe bak och renovera


    Är väl värt att nämna dom som sponsrar mig med bra priser och gratis prylar

    www.Zef.se i göteborg med nödvändiga delar till 200an

    www.Steriksbilplat.se AB stockholm där jag själv jobbar och har stor spons på material,verktyg och plats

    www.keyesbillack.se AB[/COLOR] stockholm Robban som lackar spikrakt

    www.wheelcut.se/ AB[/COLOR] björnlunda Lasse som sponsrar med hur mycket däck jag kan tänkas bränna upp. samt fälgar

    mindre sammanfattning av projektets gång.


    nyköpt 2010 början av oktober


    första testkörningen gick fint=) efter oljebyte och mindre framvagnsinställning.


    motorn ur 2010 11 oktober. Slut koppling och missljud


    började riva direkt med bröderna 27 oktober, testade också jms fronten jag hade köpt. men blev snabbt såld igen


    en heldel borta 7 november


    sen breddnings skärmarna bak=) 28 december


    blev riktigt mörk brun metallic. så fick man lite färg i motorrummet äntligen! 2011 15 januari


    började riva botten delen 18 januari. och hittade dessa ramlager.


    drog nya bromsrör 4 februari för att bli av med absen. drog också om för att skydda rören från värmen som blir av grenrör/turbo


    Polerade upp plenum och började skruva ihop motorn 22 februari


    överblick av motorrum. intercooler monterad 8 mars


    fronten är klar och mindre passform har setts över. 22 mars


    motorn i 18 aprill


    så gott som klar för lack


    lackad 21maj. plockade ihop allt samma dag! kunde inte vänta;D


    plastrutan fick jag på 3 juni


    klar


    tack för denna gång. nu ska den brukas väl=)


    innan och efter bilder=)



    tackar redan nu Martin (bror) som varit med nästan varje dag=) sen Robban, Jojje, Max, Robin, båjo och Marcus(bror) som alla hjälpt till delvis
    Bifogade bilder Bifogade bilder
    Senast redigerat av M.Persson-89 den 2011-10-28 klockan 22:56.

  2. #2
    Senior Member M.Persson-89s avatar
    Reg.datum
    Nov 2010
    Ort
    Stockholm/haninge
    Bil
    S13
    Inlägg
    1 832

    Standard

    ]motorn ur

    Bifogade bilder Bifogade bilder
    Senast redigerat av M.Persson-89 den 2011-01-22 klockan 23:49.

  3. #3
    Senior Member M.Persson-89s avatar
    Reg.datum
    Nov 2010
    Ort
    Stockholm/haninge
    Bil
    S13
    Inlägg
    1 832

    Standard

    breddnings skärmarna bak och nya fronten

    Bifogade bilder Bifogade bilder
    Senast redigerat av M.Persson-89 den 2011-01-22 klockan 23:50.

  4. #4
    Senior Member Lingstroms avatar
    Reg.datum
    Sep 2008
    Ort
    Visby
    Bil
    S13, Annan
    Inlägg
    1 392

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av M.Persson-89 Visa inlägg
    breddnings skärmarna bak och nya fronten
    Tkr dock du bör satsa på sidokjolar och bakkjol istället för ny front :S

    Aja, blir nog bra med skärmarna iaf
    Kör nu koreanskt, Kia Ceed CRDI -08

    Den Gröna Saknaden ASA 268 :/ <3

  5. #5
    Hall of Fame Legend Xlarge__s avatar
    Reg.datum
    Jul 2008
    Ort
    Sundsvall
    Bil
    S13
    Inlägg
    2 154

    Standard

    Håller med, blir hemskt om du bara breddar och byter front.

  6. #6
    Member
    Reg.datum
    Feb 2009
    Bil
    S13
    Inlägg
    280

    Standard

    som tidigare talare, men sidokjolar är inte ett måste enlig mig iaf, med bak och framstötfångare bör bytas... En annan rekomendation är att inte spackla in bakskärmarna, om du inte är expert med slippappret.. va ett ***** jobb, finns lite bilder på min projekttråd om hur ja bredda min bak..

    MvH

  7. #7
    Senior Member M.Persson-89s avatar
    Reg.datum
    Nov 2010
    Ort
    Stockholm/haninge
    Bil
    S13
    Inlägg
    1 832

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av nyztrom Visa inlägg
    som tidigare talare, men sidokjolar är inte ett måste enlig mig iaf, med bak och framstötfångare bör bytas... En annan rekomendation är att inte spackla in bakskärmarna, om du inte är expert med slippappret.. va ett ***** jobb, finns lite bilder på min projekttråd om hur ja bredda min bak..

    MvH
    haha jo ni har en poäng. Men kan lika gärna bli så att den ser sjukt fet ut med 255er bak som sticker ut i nederkant=). och sen förmodligen den enda som kör widebody utan kjolar^^

    har hört att spacklet bör sjunka med tiden så man ser skarvarna på breddnings skärmarna. sen rör sig karossen hela tiden så sprickor blir ett faktum. sen om det händer inom ett år eller fem vet jag ej?

    det återstår att se hur det blir.. jag jobbar som bilplåtslagare så spacklandet hade inte varit något problem men kör ändå nitar och rutlim LÄTT. ser bättre ut och när 200an går in i en stolpe är det bara borra nitarna ringa till japan efter ny skärm och slänga på. sen ut och köra vidare=)

    testade breddnings skärmarna fram idag också. blir sååå mycket jobb att bara få pass formen okej^^ kopia på kopia på kopia = saab/ford passform

  8. #8
    Senior Member Lingstroms avatar
    Reg.datum
    Sep 2008
    Ort
    Visby
    Bil
    S13, Annan
    Inlägg
    1 392

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av M.Persson-89 Visa inlägg
    haha jo ni har en poäng. Men kan lika gärna bli så att den ser sjukt fet ut med 255er bak som sticker ut i nederkant=). och sen förmodligen den enda som kör widebody utan kjolar^^

    har hört att spacklet bör sjunka med tiden så man ser skarvarna på breddnings skärmarna. sen rör sig karossen hela tiden så sprickor blir ett faktum. sen om det händer inom ett år eller fem vet jag ej?

    det återstår att se hur det blir.. jag jobbar som bilplåtslagare så spacklandet hade inte varit något problem men kör ändå nitar och rutlim LÄTT. ser bättre ut och när 200an går in i en stolpe är det bara borra nitarna ringa till japan efter ny skärm och slänga på. sen ut och köra vidare=)

    testade breddnings skärmarna fram idag också. blir sååå mycket jobb att bara få pass formen okej^^ kopia på kopia på kopia = saab/ford passform
    Den enda blir du inte, fett blire helt klart
    Dock gillar jag den gamla zenki fronten och ogillar JMS fronten men det är jag de haha :P

    Finns 2 st vad jag vet på Garaget.org iaf som kör breddat och utan att byta kjolpaket.
    Här är en av dem: http://www.garaget.org/?car=177892

    Du gör helt rätt i att popnita fast breddarna, mkt snyggare blire med btw.
    Keep it up, kommer bli ruggigt nice!


    Mvh
    Kör nu koreanskt, Kia Ceed CRDI -08

    Den Gröna Saknaden ASA 268 :/ <3

  9. #9
    Senior Member M.Persson-89s avatar
    Reg.datum
    Nov 2010
    Ort
    Stockholm/haninge
    Bil
    S13
    Inlägg
    1 832

    Thumbs up

    Citat Ursprungligen postat av Lingstrom Visa inlägg
    Den enda blir du inte, fett blire helt klart
    Dock gillar jag den gamla zenki fronten och ogillar JMS fronten men det är jag de haha :P

    Finns 2 st vad jag vet på Garaget.org iaf som kör breddat och utan att byta kjolpaket.
    Här är en av dem: http://www.garaget.org/?car=177892

    Du gör helt rätt i att popnita fast breddarna, mkt snyggare blire med btw.
    Keep it up, kommer bli ruggigt nice!


    Mvh
    detta är en stor anledning att man skapar en projekt tråd! tack för länken hade inte hittat den bilen själv. kommer bli så sjukt fet utan kalle anka kjolar, bilen ska ju inte flyga^^!
    http://www.garaget.org/?car=177892&image=2059322 inget snack, min smak dedär=)

  10. #10
    Senior Member M.Persson-89s avatar
    Reg.datum
    Nov 2010
    Ort
    Stockholm/haninge
    Bil
    S13
    Inlägg
    1 832

    Standard

    som motorn står för närvarande. dubbla avgaskammar väntar. annars ska jag inte göra mer med motorn i år än att byta kamrem och spänn samt löp rulle. och lager

    Blocket blir att pensla på med silver

    hela insuget i samma färg som bilen. (blir nästa år ist)

    lackar alla små rör vita(till insug) samt fuelrail

    Bifogade bilder Bifogade bilder
    Senast redigerat av M.Persson-89 den 2011-01-29 klockan 22:16.

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •