Sidan 1 av 7 123 ... SistaSista
Resultat 1 till 10 av 70

Ämne: Thompas 300zx twinturbo driftcar

Senior Member
    Reg.datum
    Jan 1970
    Bil
    S13

Standard Thompas 300zx twinturbo driftcar

Då jag mer och mer börjat hänga här samt att jag kommer gå med i Nissan OGS sen i år efter 9 år i Z-klubben var av minst hälften i styrelsen?

så tänkte jag presentera min Nissan jag har oxå då jag börjat damma av den lite oxå(igen)

bakrund:
    inhandlades aprill 2000 efter att en affär med en camaro -96 gick i stöpet, var snudd på ett impuls köp i ren frustration att dröm camron gick till en anna lycklig ägare ...idax läget är man ganska glad att det vart som det vart
    redan året där på rulla den ut med ett kjolpaket och uppdaterad väghållning och det obligatoriska sport filtret ... ganska snart vart det japmeet och bilen fick smaka bana och ett nytt intresse föddes den på började stereo instalationen bantades ner för att så småning om försvinna helt och siktet på mer effekt och bättre bromsar var ställt... allt kostade ohyggligt mkt pengar så tiden drog ut men tillslut stog den hyffsat klar på elmia mässan 2005 dock strula det hela sommaren och inte förns hösten så börja den funka och direkt försvann körkortet (det tog 20 minuter :/ vidare vek jag motor huven över taket senare på kvällen ) 2006 började bra byggde en halv bur nya racestolar 6 punkts bälten mm instalerades många fel reddes ut och små turer runt i haninge gjordes all värkade bra och Ban premiären gjordes på japmeet men....pang andra varvet efter en fullgas repa längs hela långa rakan noterades 124 grader i vatten temp på daschlogern som blinka i alla färger tänk bara färger topppackning hade gått aja fine tänkte jag, hade ju haft lite värme problem under igångkörningen vi byter snabbt och drar vidare till nästa banträff men när toppen var väck så upptäckte jag att jag hade mer problem än en paj topppackning en kolv hade smält tillsammans med ventiler så jag rev andra toppen och visst andra kolven på samma tändkanal hade oxå gott det visa sig även att ena turbon hade börjat smälta!!

började renovera och höll bra tempo , men sen kom våran son Hugo och bilen fick stå åt sidan... men i våren -08 började det klia i höger foten igen och då racing och drifting intresset växt sig riktigt starkt under åren så började jag bygga om bilen till race bil helt och hållet denna gång och inga genvägar skall göras ...körde på ganska bra i höstas men då det visa sig att cylindrarna var för repiga för att bara honas om så ledsnade jag lite men nu är jag på G igen så samt att jag sålt mitt gammla sprut så jag bla har råd med nya saker...siktet är ställt att kunna börja drifta med bilen 2010 men allt beror ju på penga flödet kan bli tidigare oxå

Spec

Motor
    nya stakar&kolvar pauter & je
    borrat & oringat block
    blanserad och viktjusterad vev
    ferrea 1mm ÖD ventiler
    hembyggda grenrör
    2xtial 38mm extrena wastegates
    50mm tial bov
    specialbyggda turbos
    custom slipade kammar
    hårdare ventilfjädrar från opel16v grup a
    grottis portade toppar
    hemsnikrade luftrör
    specialbyggd IC
    AEM motorstyrning (moddad honda box)
    AEM twincoil CDI
    AEM dual band bredbands lamda
    AEM peak and hold spridar drivsteg
    specialbyggd tändpickup på veven med induktionsgivare
    mapsensor
    1600cc spridare i hem snickrad rail
    2X044 borch pumpar
    AN8 soppa ledningar
    2Xborch 3 bars sopparegulatorer
    lackade ventil kåpor + andra detalier
    polerat insug
    stålomspunnen slang hela vägen till kopplingen
    hemsnikrat 3" avgassytem
    hemsnickrade SDP
    industridämpare som motorkuddar
    UDP kitt
    Störrekylare
    portade kylkanaler
    elfläckt
    större olje kylare som är temp styrd
    servopump från NA
    fule cell
    catch tank under huvudtanken
    blå sillecone slang
    ombyggt PCV system
    nya spolar och expantionskärl
    dubbla dubbelkonade BMC filter
    istort sätt det mästa vad det gäller orginal "slitdelar" är bytt

Drivlina
    2 skivig sachs koppling god för >1240nm
    specialanpassat och lättat svänghjul
    nybytta synkringar ilåda
    one pice kardan ala raceadicct balanserad av sveabilverkstad
    växelåds fästet stum svetsat
    övrigt helt standard

Extriört
    moddadstrosek kopia front
    stillen typ 3 sido kjolar och bakarsle
    stillen gtz1 vinge
    upp kapade hjärlar i huven samt huv lås(skrotad)
    "racetabklock"
    igenlagda hål efter baktorkare mm
    singeltorkare
    19"lensofälgar
    j-spec99 bakljusen och mittpanel
    vita sido blinkers
    NA bromsljuslist
    xenon ljus i fram

Intriört
    inredning från en årsmodell 95
    Toora projekt stolar
    Toora 6 punkts bälten
    Toora race ratt
    snap off nav
    digidasch pro 2 dasch logger
    7st externa mätare(olje tryck och temp ladd tryck soppa tryck 2Xavgas temp samt en voltmätare)
    lite CFpaneler
    halva bilen är rensad från allt dämp matriel
    silver lackade paneler (titanstuk)
    momopedaler
    momoväxknopp
    momo bälteskuddar på orginalbälterna
    CF skiva som "golv" i baklucka
    brandsläkare underpassagerarstol (orginalstol)
    ganska vasst pioneer framsytem (inget mer i stereo väg ingen spelare ingen ting )

Chassi
    apexi coilovers
    stillen stötdämpar stag i bak
    hemligt stag fram
    ST solida krängningshämmare
    div polyretan bussningar här och där (har monterat en del från enn es master kitt)
    ställbara powertrix fram och bak camber armar samt tension rods
    massa grejer som ligger till bakvagn mm

Bromsar
    hispec 14"skivor 6kolvs ok "gatracebelägg"fram, orginal bak
    stålomspunna bromsslangar runt om
    uppstyvnings stag till huvudbromscylindern

Övrigt

bilen är rensad på massor vad det gäller AC hicas reservdäck AIV EGR farthållare mm ...
    vikt just nu är strax under 1500kg fulltankad utan förare

lite gammla bilder

japmeet galleråsen 2001

elmia 2005

ny front och huv -06

japmeet -06

ungefär här började det totala vansinnet

Senior Member
    Reg.datum
    Jan 1970
    Bil
    S13

Standard

så här såg bilen ut i måndags när jag började fortsätta på buren

är en finess full bur mottad på plats i bilen för att kunna dra den så tajt mot karossen som det bara går för att kunna svetsa den i karossen för maximal styrka då det är en targa bil

här är det som hänt sen i måndags

test så luft slangarna till kylarn som skall monteras i bak passar

blir denna lösning i taket i stället för kryss då det är lite dåligt med tak höjd i 300:an

ibland får man till pass formen

fortsätter med lite mer bilder i morgon

Styrelseledamot Sandells avatar
    Reg.datum
    Sep 2000
    Bil
    S13

Standard

Kul att läsa om detta projektet här också! Bara att ligga i nu, snart är det Elmia!
    Henrik Sandell #16 Värnamo
    Materialare, Nissan Owners Group Sweden
    RB30DET 600hk@1,1bar

Member aacers avatar
    Reg.datum
    Jan 1970
    Bil
    S13

Standard

Det ser ju ut att kunna bli riktigt roligt när det e klart. Har du fått tillbaka kortet?? :P
    Axel Håkansson #1342
    s13 ca18det blacktop

Senior Member
    Reg.datum
    Jan 1970
    Bil
    S13

Standard

Citat Ursprungligen postat av aacer Visa inlägg
    Det ser ju ut att kunna bli riktigt roligt när det e klart. Har du fått tillbaka kortet?? :P

mmm men det tog ett halv år klockad på 185 km/h efter avdraget på 110 väg så tippa på runt 200:a förbi lasern vill minnas att dom hade en fel marignal dom tog bort på 5-10% ..... bor ju "granne" med en annan fart dåre känd som ghostrider han stanna ju inte snällt vid sida som jag han åkte fram och till baka förbi razzian säkert fem vändor han han med när jag stog där i väg kanten sista gången kom han med 4-5 snutbilar på häng och sakta in vid mig och gjorde det offiella "hårdrockar" teknet

Senior Member
    Reg.datum
    Jan 1970
    Bil
    S13

Standard

lova ju lite mer bilder och för den som vill hänga med lite tidigare i bygget så finns det projekt tråd som sträcker sig snart 4 år till baka på http://speedfreak.nu/forums/viewtopic.php?f=29&t=11483

och givetvis finns jag på garaget http://www.garaget.org/?car=9557

här är nya vingen

för att kunna dra buren så tajt som möjligt har jag börjat gjuta av taket som bara kommaer bestå av en tunn glasfiber/klofiber skiva i framtiden lämnade faktis bort formen till en bilstereo kille idag som ska spackla och slipa till den

här är en bild på dragbilen oxå (nissan för hela slanten)när vi var hos finess och bocka till buren

Member
    Reg.datum
    Oct 2007
    Bil
    S13, Annan

Standard

Ordentlig bil och riktigt ordentlig dragbil . det är så det ska vara!

Lycka till med projektet! verkar bli riktigt fett! gick själv i tankar att köpa en 300zx och bygga till drifting... men nu kan man ju inte göra de
    (O=O/ 200SX \O=O)
    If I Can't take it with me to heaven.
    I'm gonna drive it straight to HELL!

Senior Member
    Reg.datum
    Jan 1970
    Bil
    S13

Standard

Citat Ursprungligen postat av Tuzz Visa inlägg
    Ordentlig bil och riktigt ordentlig dragbil . det är så det ska vara!

Lycka till med projektet! verkar bli riktigt fett! gick själv i tankar att köpa en 300zx och bygga till drifting... men nu kan man ju inte göra de

mmm tyvär så står diesel skrotet på verkstad sen mer än 3 veckor tillbaka .. så jag kunska runt i hennes Primera och hon fick ta låne Noten(vilket skrot )

klart du ska bygga 300:a drifter då blir vi 3 st pacmanracing patrik nere i skåna ska bygga drift Z:a så målar vi bilarna lila och kallars oss team purple

hehe faktum är att det är ju inte en specielt optimal bil att bygga på då dom är ganska knepiga och ioch med det dyra att jobba med ...finns ju en anledning att silvia bilarna är överrepresenterade i drfit samanhang ... men det är ju det som är kul att skilja sig från mängden

Standard

Citat Ursprungligen postat av Thompa Visa inlägg
    mmm tyvär så står diesel skrotet på verkstad sen mer än 3 veckor tillbaka .. så jag kunska runt i hennes Primera och hon fick ta låne Noten(vilket skrot )

klart du ska bygga 300:a drifter då blir vi 3 st pacmanracing patrik nere i skåna ska bygga drift Z:a så målar vi bilarna lila och kallars oss team purple

hehe faktum är att det är ju inte en specielt optimal bil att bygga på då dom är ganska knepiga och ioch med det dyra att jobba med ...finns ju en anledning att silvia bilarna är överrepresenterade i drfit samanhang ... men det är ju det som är kul att skilja sig från mängden
    Men silvia är rätt utjatat koncept. Det är kul att folk bygger lite drift Z. Att folk väljer silvia är vell dels för priset vid inköp o alla eftermarknads prylar som finns att tillgå. Sen är det ju alltid så börjar 1 med nått så kommer 10 efter o provar.

300zx har ju lite trevligare motor att starta på. Iaf grymt projekt!

Senior Member
    Reg.datum
    Jan 1970
    Bil
    S13

Standard

Du har så rätt så men silvian är ju i japan som vad en vovlvo 240-940 är här .. hehe nu kanske man går ut på riktigt djupt vatten på detta forum och jämför silvia med volvo men faktum är at 240 740 och 940 är som s13 s14 s15 fast mkt billigare, rymmligare säkrare mer lättmeckat, billigare att äga , pja listan kan göras jätte lång .............MEN (de her er inte rumba) dom är ju så fula och tråkiga jag bara hatar vovlo visst säkert värdens bästa bil men va fan hade man kunnat rulla på fyrkantiga hjul hade den haft det

tror faktis 300:an skulle kunna bli ett ganska bra drift koncept även med ganska billiga medel du får ju en helt okej bil för (bra i motor och hjul upphängning ) för 70-80 och en riktigt fin nånstans mellan 100-150

och är man lite små händig så har du närmare 400 hk för låt säga 10k
    krävs bara chip 1500 (inlött och klart)
    avgassytem (simons grejer 2500-3000)
    ladd trycks styrning 1500 ?
    filter 159 (på biltema)
    en bra koppling runt 5000

sen behöver du ju kanske uppdatera väg hållningen lite med tanke på åldern på bilarna med det kostar samma pengar som på silvia bilarna och är ungefär samma saker

men faktum är att du får en mkt bra och trevlig motor med mkt bra botten vrid, nissans ingengörer har disignat motorn väll för att skapa ett brett och fint register samt att orginal diffen räcker hyffsat till en början(säkert samma som s14?? tänkte själv utnyttja den till en början), nu är ju dock nackdelen att bilarna väger en del men är man inte så intreserad av komforten så går det ganska enkelt att banta ner dom till närmare 1500 torr vikt och får du ner vikten så räcker tex ett par mitsu 300gt bromsskivor eller ännu bättre 350Z skivor riktigt bra, finns många bra konverterings kitt nu för tiden..

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •