Sidan 5 av 5 FörstaFörsta ... 345
Resultat 41 till 50 av 50

Ämne: 200sx - Röde Baronen

Member
    Reg.datum
    Nov 2010
    Bil
    S13, Sunny GTi-R

Standard

Nu är problemet förhoppningsvis någorlunda löst, jag ringde och fråga om dem var dem i huvudet men dem som skickat varan som varit dum huvudet och uppgivit 414 dollar på bultarna istället för 216,25 som jag betalade så jag har mailat in kvittot och begärt en omtullning på rätt pris, blir väl iaf 5-600 kr att betala men bättre än en tusenlapp iaf...

Member
    Reg.datum
    Nov 2010
    Bil
    S13, Sunny GTi-R

Standard

Hämtade ut paketet från FRsports med packningarna/tätningarna, ACL lagren och topplocks ARP bultarna igår och plockade ut ventiltätningarna ur det och blåste till kramfors och lämnade in toppen för att tvättas, ventilerna slipas in .
    Sen fick jag en ny avi idag och dem har nu ändrat från 1032kr till 164kr så jag plockade ut arp bultarna till ramlageröverfallen med, inte dem i usa som gjort fel, snarare tvärsom dem har angivit 40dollar värde och 14 dollar frakt, vilket tullen fick till 414 dollar så det var dem som var helt ***** inkompetenta....

Så nu är det kolvar och stakar kvar innan man kan börja sätta ihop bottendelen iaf, tänkte gå ner och rengöra blocket imorgon...
    Senast redigerat av Saari den 2011-03-29 klockan 20:47.

Member
    Reg.datum
    Nov 2010
    Bil
    S13, Sunny GTi-R

Standard

Nu har kolvarna och stakarna kommit!! 511kr blev det i tull på dem så helt överkomligt....

Har även fått hem den nya oljepumpen så nu finns allt till bottendelen, kan tyvärr inte göra något i helgen så till veckan börjar jag riva ur andra motorn tänkte jag så jag kan göra allt med ihopsättningen på en gång, tvätta rent allt och skruva ihop allt i samma veva så väntar på att får igen toppen från renoveringen....

Member
    Reg.datum
    Nov 2010
    Bil
    S13, Sunny GTi-R

Standard

Gjorde iordning ett bord så ja kan ha motorgrejjerna på och hett motorn samt lyften i yttre garaget där jag måste vara för att kunna lyfta ur/i motorerna och tog en till bild på alla grejjerna ihop:

Sen började jag skruva, hade besök av en polare med så det gick undan rätt bra, innan:

Efter:

Det som är kvar att rulla ut den, lyfta upp och ta ner avgassysten, tömma olja och skruva lös lådan från motorn, släppa ner igen sen är det bara å lyfta ur den.
    Fick även samtal att toppen är tvättad, ventilerna inslipade och börjat byta tätningarna så toppen är förmodligen klar på fredag, blir den det så hämtar jag den dårå sen slå ihop och byta i helgen!

Member
    Reg.datum
    Nov 2010
    Bil
    S13, Sunny GTi-R

Standard

Beställt Redline Assembly Lube att lägga på lager etc vid ihopmontering som kommer imorgon, hoppas att få toppen då med så man kan montera ihop och byta i helgen nu då!

Member
    Reg.datum
    Nov 2010
    Bil
    S13, Sunny GTi-R

Standard

Sådär, Toppen hämtad som blivit tvättad, ventilerna inslipade och tätningarna bytta samt planslipad så den är helt rak, Redline Assembley Lube inhandlat och var och långade honingsverktyg och momentskaft så imorgon går jag ner och göra allt, varit en stressig dag idag så ja tar det lugnt och gör det i lugn och ro imorgon så man inte stressar och missar något vid ihopmonteringen...

Member
    Reg.datum
    Nov 2010
    Bil
    S13, Sunny GTi-R

Standard

Det började riktigt bra, jag började med att skrapa/slipa rent alla packningsytor på blocket sen åkte jag och köpte t-röd för att smörja vid honingen och plockade upp en polare i samma veva.
    Honade blocket och duschade alla grejjer i avfettningen och körde högtryckstvätten och blåste av med tryckluftspistolen sen...
    Monterade ihop kolvarna med stakarna (gick lättare än vad jag trodde att få dit clipsen till kolvbultarna) och satte på kolvringarna:

Sen satte jag dit lager och arp pinnbultarna:

Dit med veven, la på Redline Assemble Lube på lager ytorna och momentdrog:

Sen satte vi ner 2kolvar och drog åt överfallen till stakarna och skulle snurra på motorn för att få veven i nedre läget för kolvarna i mitten och då klingade det en grejj i golvet och bägge två hade samma tanke:
    WTF?
    Då tog kolvarna i och hedde av ena oljesprutsmunstycket och krökte den andra, här ser ni hur dem ligger emot:

Vi tyckte vi kollade på kolvarna att dem såga likadana ur förutom att ventilurtaget på ena sidan var större än den andra och då tänkte vi ju att insugsventilerna är väl större än avgas så då ska den större sidan sitta på insugssidan men sen kollade vi igen på dem lösa kolvarna och såg detta:

Så nu måste jag ta ur den andra motorn, slå isär den och plocka oljesprutmunstyckena ur den, ta lös veven ur denna igen och byta dem och sen sätta ihop men blev så less så ja gör det imorgon istället, precis skjutsat hem polaren...
    Senast redigerat av Saari den 2011-04-10 klockan 11:00.

Member
    Reg.datum
    Sep 2007
    Bil
    S13

Standard

Tråkigt, men knappast den första som råkat ut för de. Är du försiktig går de att få i oljemunstyckena med veven i men de är trångt. Hoppas resten går bra nu
    När räknar du med uppstart ?

Lite konstigt att inte flera kommenterar förresten då de här är ett av de bättre projekten, är ju ganska ointressant att läsa om när någon monterat random bolt on pryl fast de är kanske de kidsen tycker är fränt (inget illa menat mot någon nu)

Member
    Reg.datum
    Nov 2010
    Bil
    S13, Sunny GTi-R

Standard

Citat Ursprungligen postat av Henrik S Visa inlägg
    Tråkigt, men knappast den första som råkat ut för de. Är du försiktig går de att få i oljemunstyckena med veven i men de är trångt. Hoppas resten går bra nu
    När räknar du med uppstart ?

Lite konstigt att inte flera kommenterar förresten då de här är ett av de bättre projekten, är ju ganska ointressant att läsa om när någon monterat random bolt on pryl fast de är kanske de kidsen tycker är fränt (inget illa menat mot någon nu)
    Ja, tycker det ser ut som gördeln måste bort för att få på hylsa så ja lossar nog det igen... Det hoppas jag med!

Killen som ska mappa åt mig sa att han hade tid 30april men jag frågade om det gick bra i början på maj för att kunna ställa av vinterbilen sista april och ställa på denna 1a maj för att slippa betala för april med på nissan...

Tackar, ja dåligt med kommentarer tyck ja!

Member
    Reg.datum
    Nov 2010
    Bil
    S13, Sunny GTi-R

Standard

Pågrund av brist på tid, pengar och motivation läggs projektet ner.
    För mycket bollar i luften då ja den 25e flyttar hemifrån och då jag nyss blivit arbetslös finns inte ekonomin att görak lar och iordningen bilen nu då allt strular, den skulle ha varit klar redan i mars....
    Så tråden kan låsas och annons på delar kommer upp och karossen som rullande chassi säljs.

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •