Sidan 2 av 8 FörstaFörsta 1234 ... SistaSista
Resultat 11 till 20 av 77

Ämne: Jakkans 200sx s14.5 2jz Drift

Member
    Reg.datum
    Apr 2010
    Bil
    S13

Standard

Kopierat från Garaget.

Börjar kapa bort hatthylla och ryggstöd.

Skit görat många känner till! Räckte faktiskt att knacka på asfaltsmattan med hammare så lossnade det, bara sprätta bort stora bitar med stämjärnet. sen sniffa Aceton i några timmar för att få bort limmet.

Det är fasen inte bara att hålla på knacka till plåtbitarna så det passar åt alla vinklar men en träkloss å hammare, man tar ju det man har. Inte helt klart än.

Lite rör för att stödja och att fästa fronten i.

Lite godis har komme hem kommer mer så småningom!

Går inte i den hastighet jag vill för måste jobba borta ibland.. Meeen!! Har fått alla fina mätare som jag behöver nu iaf

Inte nöjd med ev placeringar med handbromsen så byggde jag om så den blev omvänd och för att cylindern ska pressas in istället för att dras utåt

Måste bara kapa å svetsa handbroms armen så den blir rak

Har även fått till alu plåten i bagaget så jag kan ha nåt att fästa bränslesystemet i, har bara inte bestämt mig med placeringarna än.

Hall of Fame Legend Wassens avatar
    Reg.datum
    Jan 1970
    Bil
    S13

Standard

Riktigt brutal rörkonstruktion för fronten !!
    Philip Wassvik
    Plats: Malmö, Medlem: #163
    S13 projekt: http://200sx.kicks-ass.net/wassen/

Hall of Fame Legend tecmans avatar
    Reg.datum
    Jan 1970
    Bil
    R32

Standard

Kräver en uppdatering!
    Körde S13 mellan -05 till -17. Numera kör jag R32 GTR istället.
    tecman möter mr. Holset Förra projektet
    Facebook ---- Garaget.org sidan

Member
    Reg.datum
    Apr 2010
    Bil
    S13

Standard

Nu har den här tråden vilat för länge!
    Det ska börjas med att säga att denna bil kommer inte rulla på Sveriges vägar igen pga vissa omständigheter men kommer bli en 100% renodlad drifter med 2jz-GTE, R154 låda samt diff, axlar och nav från en Skyline R34 och ska köra säsong 2014!

Ska bara berätta lite kort att det har varit väldigt mycket dubbelt arbete för mig då jag lät en annan hålla i svetsen i stora delar och det blev långt ifrån godkänt om jag säger så.. Tänker inte peka ut nån och vill inte heller att nån annan gör det.

Ger ett exempel på före och efter.
    Detta var sämsta stället, resten av sömsvetsningen som va gjord va med ej genombrända svetsfogar som jag fick slipa bort och bränna på nytt.

Före..

Efter MÅNGA timmars slipande..
    Höger sida.

Vänster sida.

Lite av det som hänt då.

Bygge av mall inför dubbla bromsokfästet som va tanken att använda då bilen skulle gå på gata med mekaniskt handbromsok och eftermarknads 4kolv samt 330mm skiva.

Då man va mellan 2 garage så hamnade man hos farsan ett tag och passade på att snygga till lite delar.
    Blästern jag använde va julas och den fungerade faktiskt riktigt bra så länge man använde deras egna sand och munstycket inte hade för stort hål. Gick åt 3 munstycken innan jag va klar! Ett jula och 2 hemgjorda.
    Det gick *bara* åt 37säck.

Driftworks dammskydd håller inte sådär jätte bra tydligen.. inte ens 200mil och 3år gammal.
    Blev ny variant som BAP säljer och verkar vara mycket bättre!

Alu bussningar blev det i subframen och till R34 diffen jag kommer använda.

Rätt behändigt att montera bakvagn då bilen är upp och ned i en vagga men passningen på alu bussningarna hade ett spel på fan och ingenting!
    Jag hade bara skyddad gängorna då jag skulle måla underredet och det gick inte alls att få dit subframen då bultarna va täckta i färg. Våld fungerade bara inte..
    Men bort med färgen på bultarna och lite lagomt med våld och stor slägga så fick jag dit den!

Där ser man även diffen, axlar och nav från en skyline R34 och även slutresultatet på mitt dubbelfäste för bromsarna

That feeling you get when... Då biljäkeln står på egna jul på väldigt väldigt länge!

Första dagen i det nya garaget man delar med Nordquist Driftteam!

Istället för pallbockar så kör man 50cm höga trälådor! Det blev rätt trevlig arbetshöjd.

För att underlätta i och urtagning av motorn blir det avtagbart kylarfäste!

Efter några timmars bök så har man fått ihop det nya insuget mot originalrunners och matchportat inloppen mot varandra och monterat 80mm spjällhuset. Det sitter även ett 828Engineering fuelrail med egengjort fäste samt Bosch 1000cc spridare.

Nya spindlar och off-rack spacers från Ajden ligger å väntar på att få bli monterad!

Lite ögongodis som också väntar på att få komma till användning!
    Tial MV-R 44mm Wg och Tial Q 50mm Bov.

Det man väntar på nu är en Garret T04S stage 5 med v-band samt T4 twinentry och flänsar så man får komma igång med att bygga grenröret och en massa AN-kopplingar å slang för bränslesystemet.

Gott Nytt år på er alla!
    Senast redigerat av Jakkan den 2013-12-31 klockan 23:04.

Hall of Fame Legend NizmO_no1s avatar
    Reg.datum
    Sep 2007
    Bil
    S13, Annan Nissan

Standard

Här har det jobbats på flitigt ser jag, trevligt

Jobbigt när nån annan gjort ett mindre bra jobb bara, brukar försöka göra allt själv så har man ingen annan att skylla på om det inte blir bra

Member
    Reg.datum
    Apr 2010
    Bil
    S13

Standard

Håller på söka runt men tycker inte jag hittar nå raka svar.

Tänker montera ett hängande pedalställ med bromsvåg för att bromsservon inte får plats med nya insuget men har funderat länge nu på vilka storlekar på bromscylindrarna jag ska använda..

330x28mm skiva samt nån av dessa bromsok. XYZ, D2 eller K-sport men vet inte än antal av cylindrar eller cylindrarnas storlek.

De vanligaste cylindrarna jag sett är 0.625" , 0.7" samt 0.75"

Någon som har lite kunskap och kan hjälpa till att reda ut detta?

alla mått är först i tum sen ( millimeter )

Member
    Reg.datum
    Apr 2010
    Bil
    S13

Standard

Då man äntligen kommer tillbaka på land efter att ha jobbat två veckor till sjöss och haft abstinens i skruvar fingrarna blev det en sväng idag efter att ha hämtat ut ett paket å lite avgasböjar inför grenröret.

Väntar också på min turbo från BAP som borde anlända på någon dag.

Första paketet från Vems Mattias som hänger på sävarturbo. Väntar på box och härva nu.

Började bygga på ett eget vxllåds fäste till R154an då det gamla va skräp och jag hade några driftworks bussningar liggandes.

Senast redigerat av Jakkan den 2014-01-16 klockan 21:45.

Member
    Reg.datum
    Apr 2010
    Bil
    S13

Standard

Blev en heldag i garaget idag!
    Börja med att göra färdigt vxllådsfästet. Det ser ut som skit men kommer säkert fungera mycket bättre än det slitna original fästet som satt där, saknar bara en skvätt färg så kanske den ser lite trevligare ut. Tänk om man hade haft tillgång till laser eller vattenskärare

Blev också att bygga ut arbetsbänken på nästan 2meter för att få plats med en pelarborr man har fått tag i och så man har lite plats att arbeta på istället för att flytta på alla verktyg varje gång man ska lägga ifrån sig något.

Bockade till alu plattjärn till SFI-godkända fuelcellen så man får börja göra fästet i bagaget åt den senare när jag fått tag i lite 30x30mm fyrkantsprofil

Member
    Reg.datum
    Apr 2010
    Bil
    S13

Standard

Lite bilder på vad som gjort och som pågår.

Golvet blev masserat så jag fick ner stolen tillräckligt!

Förbereder för vart fuelcellen ska stå och skruvas i.

Början till ett bakre domkrafts fäste.

Ett stycke Garret T04S Steg 5! T4 Twin entry, 3"v-band ut med styrning, 64mm axel.
    A/R 1.00, 64/76mm.

Nytt stöd för servopumpen då AC'n är borttagen!

Ajdens driftworks spindel kopior som jag börja leka med, ska monteras bak också!

Lite bra att ha från driftmotion!

Och resten av mitt vems har anlänt!

Member
    Reg.datum
    Apr 2010
    Bil
    S13

Standard

Lite bilder på vad som gjort och som pågår.

Golvet blev masserat så jag fick ner stolen tillräckligt!

Förbereder för vart fuelcellen ska stå och skruvas i.

Början till ett bakre domkrafts fäste.

Ett stycke Garret T04S Steg 5! T4 Twin entry, 3"v-band ut med styrning, 64mm axel.
    A/R 1.00, 64/76mm.

Nytt stöd för servopumpen då AC'n är borttagen!

Ajdens driftworks spindel kopior som jag börja leka med!

Lite bra att ha från driftmotion!

Och resten av mitt vems har anlänt!

Provade idag att montera dw spindlarna bak... Det gick ju sådär då jag gärna vill köra 17" för att spara några kronor på däck.

Får se hur mycket jag kan slipa av alu spacern mellan spindel och bärarmen och kanske kapa bulten.

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •