Sidan 7 av 8 FörstaFörsta ... 5678 SistaSista
Resultat 61 till 70 av 77

Ämne: Jakkans 200sx s14.5 2jz Drift

Member
    Reg.datum
    Apr 2010
    Bil
    S13

Standard

Det är väl dags att uppdatera lite här!

Jag har inte kommit ut på några tävlingar tyvärr i sommar då bilen inte har blivit finjusterad än samt att biltransporten inte blivit riktigt färdig.

Har lite strul med att bilen går varm väldigt fort men jag ska bygga en fan-shroud och byta ut kina fläktarna mot en volvo 850 fläkt som sägs trycka flera ggr bättre än kina fläktarna. Sen också sätta dit tunnplåt för att tvinga in lyften igenom IC , oljekyl och vattenkylaren.

Lite hjulvinklar är kvar att fixa till då när jag lämnade in den första gången tog det nästan 1.5 timme och fick ändå inte till dom vinklar jag hade bett om efter jag tog isär allt och målade om alla bärarmarna.

Som de flesta vet när man pratar om R154 växellådan är att den tål inte hur mycket som helst..
    Så då jag sist va ute och testade så small det till på 3an, därefter ett jäkla rassel.

Så nu hålls det på för fullt att jaga sponsorer och prata med de nuvarande om nästa säsong och kanske hitta tillräckligt med cash för en racing låda som håller för allt vrid!
    Också håller jag på med en " att göra " för sånt som ska ändras och fixas till utöver det jag nämnt.

Såhär för ca 2 veckor sedan åkte motor och låda ut för att inspektera lådan och sätta motorn på motorstativet då den ändå ska lös med toppen som ska få nya kammar bland annat!.

Ett stycke lätt svarvad treans drev!
    Mekonomen Örnsköldsvik - Stolt Industriservice AB -
    L-M-R.se - Hydroscand Övik

Member
    Reg.datum
    Apr 2010
    Bil
    S13

Standard

Det verkar som att jag har löst problemet med lådan men ropar inte hej förrän jag ser lådan i garaget!
    En splirrans ny dog box låda med rakskurna drev!

Om detta går igenom så ska jag skicka iväg sprängkåpan samt lameller för att få allt att lira tillsammans så jag håller tummarna!!

Men utöver det så tror jag att jag har fått ner det mesta på att göra listan för i vinter.

[ ] BTR ska få vakuum direkt ifrån plenum istället för vakuum stationen.

[ ] Fan-shroud ska tillverkas för en större fläkt.

[ ] Nya casterstag ska inhandlas och monteras.

[ ] Plåtar runt kylare och IC ska monteras för att styra luften bättre.

[ ] En vevhus koppling läker i en svetspor ska svetsas.

[ ] Vevhus ventilation behållaren ska få nivå-rör.

[ ] Lyfta toppen och slipa in ventiler samt montera nya Brian Crower 272° kammarna, Justerbara drev, fjädrar, brickor, knaster.

[ ] Motorn ska få sig en inspektion samt ARP topplocks bultar.

[ ] En strömbrytare som monteras för att kunna tvångsköra kylarfläkten.

[ ] Slang för kupéfläkten ska dras.

[ ] Avgassystemet ska svetsas om med 2st katalysatorer i parallell istället för 1st för att få ner avgasmottrycket.

[ ] Gör om gör rätt på slangdragningen och oljekylare för styrservon.

Efter detta då så ska låda monteras och måtta upp för en ny kardan.

Biltransporten behöver några timmar kärlek med lite rost och elfel på temp och tank mätare sen ska jag göra klart förlängningen som jag är i princip klar med.

Member
    Reg.datum
    Apr 2010
    Bil
    S13

Standard

Har inte hänt så mycket då jag nyss opererat käken och i sin tur gjort mig sjukskriven och ej får ta i nånting men har nyss fått höra att med den nya växellådan så har allt innehåll blivit skickat på härdning så det tar sig!!

Får väl bju på några bilder från hur kontoret såg ut i sommras!

Member
    Reg.datum
    Apr 2010
    Bil
    S13

Standard

Tänkte väl visa att man inte bara sitter på händerna!

Biltransporten hann inte bli klar i somras men jag började med att kapa och göra den grova biten i förlängningen iaf.

Till att börja med så var flaket för kort och att ramperna fick en bedrövligt brant vinkel om jag inte skulle ha över 4 meter långa ramper.
    Så det blev att sätta kapen i den här med!

Såhär började det tidigt nu i vinter.

Det som kvarstår på transporten är fäste för den nya vinschen, batterilåda/fäste för extra batteriet, lagning av rost i skärmkanterna fram, några lämpliga krokar för ramperna som jag inte har bestämt mig hur dom ska fästas som ännu och ett däckstativ.
    Och en registrerings besiktning såklart för att den ska bli från pickup till biltransport och få vikt och godkännande av den nya dragkroken!

Av det lilla jag fick köra i somras hade jag stora problem med att motorn gick för varm också.. Hade tidigare 2st kina fläktar som jag tror var 12" styck och utan fläktkåpa.

Nu blir det ett stycke aningen större och denna fläkt har betydligt bättre flås än de tidigare samt en ordentlig fläktkåpa som jag börjat göra mall för!

Member
    Reg.datum
    Jun 2009
    Bil
    S13

Standard

Riktigt fint bygge! Detta kommer att följas

Vad har du planerat för körningar i sommar?

Member
    Reg.datum
    Apr 2010
    Bil
    S13

Standard

Tack så mycket

Tanken är väl att köra på så många av Northern drift series mitt jobb schema tillåter.
    Jobbar nämligen borta 14 dagar i stöten och sedan ledig 14 under sommartid.
    Kan bli andra körningar med men det får vi se

Member
    Reg.datum
    Apr 2010
    Bil
    S13

Standard

Jaa.... Det har ju inte hänt så himla mycket då suget har varit rätt lågt då det har varit strul med att hitta en ny växellåda.. Men lite små pill har det blivit.

Tog isär coilsen då jag hade på tok för mycket förspänning samt så tog jag bort hjälpfjädrarna på de främre dämparna.
    Bytte även ut övre fästet till en Offset strut tops från GKtech.

Lite nya blåa delar av japspeed.

Sen nu till det roliga!!

Jag har äntligen fått tag i en låd*****! Den får inte 1a pris i utseende men jag tycks höra att det är insidan som räknas?

Nytillverkad och anpassad för min 2jz. Dogbox med rakskurna drev i billet aluminium hus.

1ans utväxling blir inte nådig men tror den kommer fungera hur bra som helst!

Så äntligen kan jag börja vara lite seriös i garaget igen!
    Typiskt dock att jag åkte bort på jobb i 1.5vecka samma dag jag fick lådan men det gör inget då lamellerna va inte klar med centrum bytet så dom passar lådan.

För att få den körbar igen då är egentligen bara bulta ihop motor och låda, nytt växellådsfäste och en kardan så är jag med i matchen igen!
    Senast redigerat av Jakkan den 2015-03-01 klockan 21:30.

Member
    Reg.datum
    Apr 2010
    Bil
    S13

Standard

Lånad bild men såhär ser insidan ut på nya lådan!

Member emilanttila87s avatar
    Reg.datum
    May 2009
    Bil
    S13

Standard

Så de ska se ut !!
    Nissan 200sx s13.3

Member
    Reg.datum
    Apr 2010
    Bil
    S13

Standard

Ja det tog lite tid men nu har jag lite att visa iaf!

I mitten på Mars så lyftes motorn i med nya lådan för att börja med nya växellådsfästet.

Rostfritt är ju alltid skojj utom då man kapar i det!

Resultatet efter några timmars pillrande!

Spakstället som följde med fick jag lov att sätta kapen i direkt för den va ju långt ifrån nära där jag vill ha den.
    Kapa och börja bygga eget!

( Har inte någon bild på den färdig än men ligger pulverlackad och väntar! )

De fläktar jag köpte ny förra vintern orkade inte att flytta tillräckligt med luft, dock hade jag ingen fläktkåpa då men den ville jag ändra på.. 9 timmar senare och en pulverlackering så blev resultatet så här

Jag har också haft fullt upp med att ordna biltransporten med.. montering av vinsch, tillverkning av däckställ och fäste samt låda för ett extra batteri.
    Registrerings besiktning är gjord och den godkändes dock med 2 andra 2or från den vanliga besiktningen..

Efter jag for ifrån besiktningen så small kopplingsvajern av.. Tur i oturen alltså.. Tur att det var efter besiktningen och att den small av innan jag hade lastat och varit påväg mot nån körning!!

Det jag väntar på nu är RB paketet från L-M-R.se och lamellerna då gubben som skulle stifta in nya centrums så splinsen passar nya lådan blev sjuk så jag hann inte med nån provkörning innan jag åkte ut på jobb igen..

Jag vill presentera en lokal storsponsor som vill vara med och hjälpa till!

Även http://www.stoltindustri.se/ Som ställer upp med blästring och pulverlackering så allt ser snyggt ut!
    Senast redigerat av Jakkan den 2015-04-27 klockan 21:49.

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •