Sidan 1 av 17 12311 ... SistaSista
Resultat 1 till 10 av 165

Ämne: Banträff med nogs pÅ ring knutstorp 29/5 2011

Styrelseledamot
    Reg.datum
    Feb 1998
    Bil
    S13, S14, R33

Standard Banträff med nogs pÅ ring knutstorp 29/5 2011

NOGS@RingKnutstorp 29/5 2011

Varmt välkomna till RingKnutstorp, träffen för dig med en Nissan entusiastbil.

Inträde kostar:
    NOGS medlemmar deltar GRATIS
    Icke medlem med Nissan entusiastbil som vill köra på banan 500,-/bil
    Parkering vid området
    Publik går in gratis, inget krav på Nissan entusiastbil eller medlemskap i NOGS

Har du en Nissan entusiastbil och har tänkt delta så passa på att teckna medlemskap i NOGS så spar du 100Kr: http://www.nogs.se/index.php?option=...d=47&Itemid=57

Vi kommer under dagen hinna med både körning för nybörjare i körpass A och mer avancerad körning i körpass B. Vi kommer även utse NOGS bästa driftingförare i en driftingtävling under eftermiddagen. Ära och vandringpris står på spel.

Insläppet och besiktningen öppnar 08:00

Förarmöte 09:30 – 10:00
    Genomgång gällande dagen och säkerhet vid körning på banan. Flaggvakter utses bland förare och andra som vill hjälpa till.

10:00 - 11:00 Körpass A
    11:00 - 12:00 Körpass B
    12:00 - 13:00 Körpass A + B
    13:00 - 14:00 Drifting träning/prova på
    14:00 - 15:00 Drifting Final
    15:00 - 16:00 Drifting prova på

Regler

Bilen
    Bilen måste vara en Nissan entusiastbil
    Bilen måste klara ljudkravet på 95db
    Bilen måste klara vår besiktning på plats, vi kollar ljudnivå, bälten och bromsljus

Föraren
    Föraren måste vara fullvärdig NOGS medlem eller ha betalat enligt ovan
    Föraren måste vara spiknykter
    Föraren ska ha hjälm och lämplig klädsel vid körning på banan

Bra att tänka på för att hjälpa till så att träffen flyter på så smidigt som möjligt.
    Se till så att du har koll på att din medlemsavgift är betald och att du vet ditt medlemsnummer. Vill du lösa medlemskap på plats måste du se till att du har jämna pengar (400kr)
    Kom i tid
    Läs igenom reglerna och ställ gärna frågor redan nu om något är oklart
    Bifogade bilder Bifogade bilder
    Senast redigerat av shogun den 2011-05-21 klockan 07:28.

Senior Member Snilssons avatar
    Reg.datum
    Jul 2009
    Bil
    S13, Annan

Standard

Kan det bli mer perfekt? Dagen efter Wangan Meet så då är det ju bara stanna kvar nere i skåneland lite längre.

Count me in!
    Flyttade till bilens hemland och blev billös..
    Sebastian Nilsson #1659

Member Niikos avatar
    Reg.datum
    Apr 2010
    Bil
    S13

Standard

vart ligger detta? låter väldigt intressant nämligen! synd bara att det är på en Söndag!
    hoppas bara ha bilen helt klar vilket jag bör ha tills dess för då blire åka av tror ja =)

Member h0olms avatar
    Reg.datum
    Jun 2009
    Bil
    S13

Standard

Äntligen något i närheten. Räkna med mig!
    # 1688 Aron Holm - Skåne
    200sx s13 -90
    http://www.garaget.org/?car=160575

Senior Member Snilssons avatar
    Reg.datum
    Jul 2009
    Bil
    S13, Annan

Standard

Måste ju ställa de obligatoriska oskuldsfrågorna
    Är första gången jag ger mig ut på banan, vad behövs och vad ska man tänka på?
    Vet bromsbelägg och bromsvätska, men hur är det med kläder och sånt?
    Flyttade till bilens hemland och blev billös..
    Sebastian Nilsson #1659

Member SextioNians avatar
    Reg.datum
    Jan 2009
    Bil
    S13

Standard

Är det bara att dyka upp eller det kommer nått sätt att anmäla sig på ? Bor 20minuter från banan så räkna med mig !!!
    NISSAN 250SX S13 RB25DET DBPMotorsport.com för mera info och bilder,videos i HD samt project tråd på våra bilar och mycket annat.

Member shoguns avatar
    Reg.datum
    Jan 1970
    Bil
    S13, Annan

Standard

Copy paste. Bortse från diverse överflödig info.

Checklista:
    Grejer jag alltid har med:
    Hjälm
    Körkort
    Bomullskläder (Jeans och långärmad eller overall beroeden på väder)
    Pengar till avgift/-er
    Nackskydd
    Solglasögon
    Varma kläder
    Bekväma skor
    Handskar
    Extra nyckel

Saker som är bra att ha
    Säkringar
    Motorolja (den du använder, du vill väl inte slänga i vad s*** som helst om det tryter?)
    Bromsvätska
    Spolarvätska
    Vatten
    Jesustejp
    Eltejp
    Stripes
    Torktrasor för bilen och för meck
    Reservhjul på burk (eller riktigt reservhjul)

Fälgkors
    Domkraft
    Shiftnyckel
    10 & 13 fasta nycklar
    Struvmejselar flat och stjärna
    Avbitare/tång
    Insexnycklar
    Däcktrycksmätare
    Reservdunk för bensin

Förbandslådan för bilen (inte åt dig själv naturligtvis, men åt andra )
    Dricksvatten samt mellanmål
    Våtservetter
    Huvudvärkstabletter (ifall det e soligt, så kan man få lite huvudvärk)
    Stol för ljugarstunderna i depån

All packas ner i passlig plastback som lätta och snabbt kan plockas i och ur bilen. Vissa grejer säger ju sunt förnuft att inte alla som ska på körningen behöver ha med, men mycket av grejerna gör att bandagen går lättare.

Saker man bör kontrollera i god tid före bankörningen:
    Oljenivån - Och när bytte du oljan sist?
    Olje- samt kylarläckage - Inte en droppe olja eller kylarvätska ska komma på banan eftersom det medför livsfara! Ett större oljeläckage kräver sanering och dyrbar tid som man betalar för går till spillo, samt extra kostnader för saneringsmaterial.
    Bromsvätskan - Kan vara på sin plats med byte eftersom du garanterat inte har gjort det på de två senaste åren och bromsvätskan binder vatten vilket gör att rören rostar. Och ta då en som är DOT III-godkänd, den tål högre värme än din orginalvätska.
    Bromsbeläggen - Hur mycket har du kvar? Ha alltid en ny uppsättning hemma för att kunna byta (tar några dagar att få hem för de flesta grossister). Går relativt snabbt att byta bara man har ordning med sig. Går även att byta vid banan, men vem vill lägga bort dyrbar körtid?
    Däcktrycket - För högt eller för lågt gör att dina däck nöts fel/ojämnt plus att du får sämre fäste. Men var berädd på att däcktrycket ökar markant när du kör eftersom luften i däcket expanderar.
    Hjulinställningarna - Nöter något däck snett eller drar ratten? Se till att åtgärda det innan du far på körning.
    Städa ur bilen - Allt löst i bilen måste bort innan du far ut på banan, både i kupén och trunken.
    Tvätta bilen - Alltid roligare att visa upp en snygg bil på banområdet.

FAQ

Vad krävs att få fara och köra bankörning?
    En bil och nyfikenhet att testa vad man kan åstadkomma med den, och en vilja att utvecklas som förare. Giltigt körkort

Spelar det någon roll vad man har för bil?
    Ja. Nissan sportbil

Vad rekomenderas att man gör på bilen före? Bromsskivor?
    Vill man få ut så mycket som möjligt av bankörningen så är en checkup av bromsar, bromsvätska och oljor ett måste, samt se att allt är i besiktningsskick(Kontrollera oljeläkage! Oljesanering kostar och tar tid!) . Läs checklistan.

Går det mycket däck åt vid bankörning?
    Det var den först frågan jag ställde mig själv också, och vad jag har kommit fram till är: Nej inte om du kör förståndigt.
    Ju billigare däck du har ju längre verkar det som om dom håller. Mina Taiwan-ringar är fortfarande på mina sommarfälgar efter ett gäng bankörningar i fjol, MEN det visade sig att dessa var rätt mjuka i stommarna så fälgarna har fått sig lite, men detta måste vara extremfall. Ju dyrare däck desto bättre fäste, men räkna med att de nöts lite mera samtidigt.

Även din körstil är avgörande för hur mycket däck det går, är du aggresiv i kurvorna så går det mera gummi åt. Men ju mer du kör och hittar de rätta kurvtagnignarna så ser du att farten runt banan ökar och däckstjutet försvinner. Detta skulle jag tror att de flesta av oss lär sig på ett eller annat sätt: När däcken belastas hårt så blir det som att köra på gelé och man får helt enkelt välja smidigare spår och anpassa farten i kurvorna för att hållas på banan.

Går det åt bromsbelägg?
    Samma som ovan, beror helt på körstilen. Använder du motor för att bromsa så sparar du in mer än 50% av bromsarna du annars skulle nött bort, men var försiktig med att inte övervarva.

Vad brukar folk ta med?
    mycket individuellt, men om du läser igenom checklistan längst upp så är du ganska väl förberedd. Det mesta är också sånt som man kan dela med polarna.

Gäller försäkringen?
    Kontakta ditt försäkringsbolag, enbart dom vet sina egna regler.

Men din frivilliga försäkring gäller INTE din egen bil. Kör du bort en spoiler eller stensprut på lacken eller dylikt så måste du ersätta det själv.

Får man ta med en passagerare?
    Vid lugna varvet.
    Inget jag rekommenderar annat än i "känna på"-syfte, eller med någon man känner bra. Bilen blir tyngre, föraren blir lättare distraherad och har ansvaret för en persons liv till, utöver sitt eget.
    Senast redigerat av shogun den 2011-03-17 klockan 21:26.

Member Sävströms avatar
    Reg.datum
    Jan 1970
    Bil
    S13, S14a

Standard

Åhh typiskt, alla andra datum passar utom den 29e

Member
    Reg.datum
    Nov 2009
    Bil
    S13

Standard

Fyfan va roligt!

Junior Member ACFs avatar
    Reg.datum
    Jan 2008
    Bil
    S13, Annan Nissan, 300ZX (Z32)

Standard

Yes, jag hade rasad diff sist jag hade chans på Knutstorp och ändå är det bara 30 min hemmifrån och jag har aldrig kört där

Bokar in det direkt!
    Jag lär mig sakta, men jag lär mig ivarje fall något!

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •